Петролните компании може да са изправени пред несигурност, тъй като пандемията от коронавирус предизвиква срив в търсенето на техните продукти. Но производителите на автомобили залагат, че кризата ще помогне за ускоряване на електрическото бъдеще.
Карантината, която целеше да ограничат вируса, доведе до най-рязкото понижаване на цените на петрола от две десетилетия, което намали разходите за зареждане на резервоар с гориво. Това от своя страна пък намали част от стимулите за преминаване към по-чисти горива.
В бъдеще намаляването на капиталовите разходи, на енергийните компании, тъй като приходите им се свиват, биха могли да свият предлагането достатъчно, което да предизвика скок в цените на петрола, което ще направи електрическите превозни средства по-привлекателни точно когато автомобилните производители увеличават производството, смятат анализаторите.
„Смятаме, че това ще доведе до преломна точка, ускоряване на преминаването към електрически превозни средства в много други страни около 2023-24 г.“, каза пред Reuters Пер Магнус Нисвен, старши партньор в Rystad Energy, консултант в Осло.
"Ще започнем да виждаме, че това започва да се вкопава в глобалното търсене на петрол по много значителен начин", каза той.
Според анализ на Reuters на 27 автомобилни производители, съставени в партньорство с Constellation Research & Technology, повечето компании освен Tesla Inc на Илон Мъск и китайската BYD все още са в ранни етапи на преминаване към електромобили, като процент от глобалните продажби.
Тъй като SUV-те и камионите със среден и голям бензинов двигател управляват голяма част от скорошния растеж в автомобилния сектор, много компании се концентрират върху тези високопроизводителни возила, за да постигнат краткосрочните си цели.
Въпреки това, с китайския BAIC Motor Corp и немските конкуренти Volkswagen Group и Daimler AG преследващи някои от най-амбициозните цели за декарбонизация на индустрията, инвеститорите все по-често гледат към перспективите за електрификация, като прокси за бъдещ успех на една компания.
"Целият растеж на транспорта се изяжда от електричество“, казва Хари Бенхам, председател на Ember-Climate, британски проучвателен център за енергиен преход. "Нефтените и газовите компании нямат способността да победят електричеството като транспортно гориво."
Достигнаха ли петролните горива своя пик?
Тъй като горивото за автомобилния транспорт съставлява около половината от цялото търсене на петрол, възможността за по-бързо от очакваното преминаване към EVs вследствие на пандемията е една от основните причини да се предложат някои прогнози за пик.
Глобалното търсене на петрол достигна рекорд от малко над 100 милиона барела на ден (bpd) през 2019 г. Сега Rystad вижда, че търсенето ще надхвърля 106.5 милиона-107 милиона bpd през 2027-2028. Преди това консултантите прогнозираха незначително по-висок пик през 2030 година.
Въпреки че в миналото петролната промишленост опроверга многобройни опити за прогнозиране на "пик в търсенето на петрол", фактът е, че все повече се доближаваме до този момент.
Макар че все още са миноритарно мнение, някои смятат, че пандемията променя моделите на работа, авиацията и пътуванията до такава степен, че търсенето на петрол никога не може да се върне към нивата от 2019 г. - потенциален тласък на надеждата за избягване на най-лошите въздействия от изменението на климата.
"Немислимо е цялото това търсене на петрол да се върне с един замах, така че истинският въпрос е колко от това се губи трайно", каза Марк Люис, ръководител на изследванията за устойчивост в BNP Paribas Asset Management.
Подчертавайки променящата се икономика на транспорта, Ройтерс разкри миналата седмица, че Tesla планира да представи нова серия с ниска цена на своя Model 3 с дългосрочен пробег в Китай, който очаква да приведе цената на електромобилите в съответствие с бензиновите модели.
Въпреки такива потенциални пробиви, данните на Constellation показват, че производителите все още имат дълъг път, за да се приведат в съответствие с целите за климата, залегнали в Парижкото споразумение от 2015 г., като Ford Motor и Fiat Chrysler Automobiles са сред най-големите изоставащи.
Volkswagen обяви някои от най-агресивните дългосрочни планове за декарбонизация на своя флот, но компанията все още трябва да докаже, че може да изгражда EV в мащаб, и доведе до полето при увеличаване на продажбите на средни и големи SUV, показват данните.
Въпреки че обществените цели за декарбонизация на японската Toyota Motor Corp са само малко по-смели от средните за индустрията, доказаният капацитет на компанията за изграждане на хибриди може да даде добри резултати за своите амбиции за EV, показват данните.
Японският Subaru Corp, който произвежда само малък брой хибридни превозни средства, може да се наложи да разчита на партньорството си с Toyota, ако иска да просперира, докато търсенето на EVs се увеличава, заявиха анализаторите на Constellation.
Криза на независимостта
Въпреки че петролната промишленост се надява да компенсира търсенето, загубено от електроцентралите с нарастващ апетит за сурови продукти за производство на нефтохимически продукти и пластмаси, компаниите, изправени пред нарастващ натиск от инвеститорите заради изменението на климата, са все по-отворени за рисковете.
През април Бен ван Беърдън, изпълнителен директор на англо-холандския нефтен конгломерат Royal Dutch Shell, заяви, че компанията не очаква търсенето на петрол да се възстанови в средносрочен план, като заяви, че индустрията живее в "криза на несигурност".
Бернар Лууни, главен изпълнителен директор на BP, по-късно беше цитиран във Financial Times, че той не пи "отписал" възможността светът да е достигнал пик в потреблението на петрол.
Много ще зависи от това дали икономиките ще стартират V-образно възстановяване, както прогнозират някои експерти, и от това доколко правителствата приемат нови цели за EV като част от пакетите за „зелени стимули“, за да съдейства за по-бързото преминаване към нисковъглеродно бъдеще.
С много европейски политици, призоваващи за възстановяване на зеленото споразумение, в понеделник френското правителство даде знак, че страната иска да увеличи продажбите на автомобили с ниски емисии. Китай разшири подкрепата за EV-та като част от своя пакет за възстановяване, а американските демократи проучват начини за увеличаване на търсенето на чисти превозни средства.
Тъй като различни европейски държави планират в крайна сметка да забранят продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили, някои виждат все по-амбициозните ангажименти на EV от автомобилните производители като друг знак за началото на края на ерата на изкопаемите горива.
"Един от основните фактори, които възпрепятстват прехода, е съпротивата от страна на действащите страни на изкопаемите горива", казва Кингсмил Бонд, старши стратег във финансовия мозъчен тръст Carbon Tracker. „Сега тези действащи лица са значително отслабени.“
Още по темата:
Кои са най-продаваните електромобили на 2019-та година?
Балонът при електромобилите в Китай готов да се спука?