Снимка: iStock
Коя е най-високо оценената компания в автомобилната индустрия? От десетилетие това е японската компания Toyota. Настоящата пазарна оценка на компанията е в размер на 174 милиарда долара, като тя се повишава трайно и постоянно, за разлика от повечето от останалите автомобилни производители.
От дъното си по време на финансовата криза от 2008-ма година, до момента, акциите на японската компания са поскъпнали близо два пъти.
За да разберете по-добре колко добре се оценява Toyota ще посочим, че пазарната капитализация на най-големият европейски производител на автомобили, в лицето на Volkswagen е 80.8 милиарда долара, или наполовина на японския си конкурент.
Най-скъпо оценяваният щатски автомобилен производител пък, от традиционния автомобилен сектор (без да включваме Tesla), е General Motors с пазарна оценка от едва 38.55 милиарда долара. Ford се оценява на 23.34 милиарда долара, а други производители като Peugeot са с оценки от едва 13.5 милиарда долара, или около 14 пъти по-малка от тази на Toyota.
Превесът на японският производител на автомобили, по оценка, над всички останали, до голяма степен е оправдан от по-добрите финансови резултати на компанията. През фискалната 2019 г. Toyota имаше брутни продажби на стойност около 275 милиарда долара (почти два пъти повече от тези на GM) и реализира печалба от почти 17.4 милиарда долара (отново двойно повече от тази на GM).
Малко повече задълбочаване във финансовите данни на японската компания ще ни покажат, че тя далеч не е скъпа. Въз основа на финансовите си резултати, тя се търгува при съотношение цена-печалба от едва 7.73, при дивидентна доходност от 2.85%.
Как изглежда Tesla съпоставена с Toyota?
Интересно е, че в момента акциите на Tesla се търгуват близо до най-високите си нива от февруари, когато за момент достигнаха психологическата граница от 900 долара. Това дава на компанията пазарна оценка от 166 милиарда долара, или на крачка от догонване на Toyota.
Това е изключително постижение, на фона на факта, че акциите на Tesla се превърнаха в първия автомобилен производител с пазарна оценка от над 100 милиарда долара, при това съвсем скоро - в началото на тази година, или по-точно - на 22-ри януари. За следващите пет месеца те добавиха бързо нови 50% към пазарната си оценка.
И докато, вече споменах съотношение цена-печалба за Toyota от близо 8, на база на стабилната й печалба, инвеститорите трябва да имат предвид, че Tesla е с бъдещо съотношение цена-печалба (защото няма такова за последните 12 месеца, поради загубата си) от 113. Високото съотношение сочи към очакванията на експертите за ускоряване на повишението на финансовите резултати.
Интересен обаче е фактът, че това съотношение се повишава от 95.2 към края на миналата година, най-вече заради ръста в цената на акциите.
Трябва да се има предвид, че всяко занижаване на прогнозираните резултати, заради коронавируса, може да доведе до още по-голямо повишение на това съотношение при технологичния производител.
Ако съпоставим приходите, Toyota е реализирал приходи в размер на 275 милиарда долара през изминалата година и печалба в размер на 17.4 милиарда долара. За същия период Tesla е реализирала приходи от 24.58 милиарда долара, или повече от пет пъти по-малко. За всички, които се кълнат в ускорения ръст на продажбите на компанията са данните, че през последното тримесечие, ръстът на приходите на годишна база е едва 2.2%.
Но пък за сметка на това прогнозите са доста "оптимистични" за Tesla, което до голяма степен е и в основата на силното представяне на акциите на компанията. Анализаторите прогнозират ръст на приходите от 40% и повишение в печалбата от над 2 пъти! Определено Toyota не може да се класира при такива очаквания.
Предвид на сериозната волатилност в цената на акциите на Tesla, малко странно изглежда бетата от 1.16, която би ви заблудила, че не са много волатилни (поне съпоставени с представянето на индексите). Но трябва да имате предвид, че през последната една година, акциите на компанията са се търгували в диапазона между 176 и 968 долара, което може да се окаже малко повече за нервите на по-консервативните инвеститори.
За сравнение, бетата на Toyota е едва 0.84, което може да даде сериозна глътка въздух на инвеститорите с по-малка толерантност към риск. Ниската волатилност обаче, си има и своята цена. За последната една година акциите на компанията са се колебали в диапазона между 115 и 145 долара. За същия период Telsa е поскъпнала близо четири пъти - от дъното си за последната една година.
Едно от най-големите различия за инвеститорите обаче е - дивидента. И да - дивидента на Toyota може и да бъде застрашен, в среда на коронавирусна пандемия, а защо не и напълно замразен за известно време. Към днешна дата и на база на историческите дивиденти, доходността е в размер на близо 3%. Но друг факт е, че акционерите на Toyota най-вероятно ще продължат да вземат дивидент, дори и временно да бъде замразен, докато тези на Tesla сигурно ще трябва още дълги години да разчитат само и единствено на капиталови печалби.
Още по темата:
Експерт: Акциите на Tesla могат да струват нула
Tesla наподобява поскъпването на биткойна през 2017-та година
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 344.50 | ▲0.59% |
Ethereum | 3 419.13 | ▲0.64% |
Ripple | 1.45 | ▼0.81% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |