Снимка: iStock
В края на юни Fast Company разпространи новината, че Segway Inc. ще прекрати производството на Segway PT, самобалансиращия се двуколесен „личен превозвач“, който беше най-емблематичният продукт на компанията, ако не и най-успешният в търговската мрежа.
Някога определен като първото голямо изобретение на новото хилядолетие, той официално прекратява почти 20-годишния си производствен цикъл на 15 юли.
Но наистина ли Segway беше такъв провал? Или беше две десетилетия подранил на пазара? В светлината на сегашното разпространение на електрически скутери, електронни велосипеди, електронни скейтбордове и ховърбордове, електрическата революция в градската мобилност, която обеща Segway, изглежда направо пророческа. И смъртта му води до важни уроци за бъдещите наследници на Segway.
Революцията, която не успя да се осъществи, стартира през декември 2001 г. в Манхатън, където изобретателят Дийн Камен представи Segway като „самобалансиращ се преносител на хора“ с вътрешни жироскопи, които „усещат“ посоката, която потребителите искат да хванат.
Очакванията бяха потискащо високи. Стив Джобс смяташе, че продуктът ще бъде също толкова важен, колкото и компютърът, докато рисковият капиталист Джон Доер прогнозира, че Segway Inc. ще бъде най-бързо развиващата се компания в историята, която ще реализира 1 млрд. долара продажби.
В малко по-скромен вариант, изобретателят на устройството Камен обеща, че продуктът му най-накрая ще предложи решение на прословутия проблем на "претъпкания" обществен транспорт, свързващ хората от жп гарите и автобусните спирки до техния дом или офис.
Той очакваше да продава 10 000 превозни средства седмично. Американските центрове щяха да се превърнат в море от Segway, докато пътуващите притискат куфарчетата си, докато се придвижват към офиса.
Вместо да се превърне в двигател за много километри на масовия пазар, Segway се превърна в обект на много подигравки и шеги.
От самото начало Segway имаше проблеми с достъпността, с конвенционален модел на продажби и цена от 5000 долара. Най-скъпите модели пък, достигаха цена от 10 000 долара.
Това стръмно влизане направи собствеността на транспортните средства почти недостижимо за масовите потребители. И в крайна сметка бяха продадени само 140 000 единици.
Значителната цена, теглото, сложност и проблемите на машините, които предлагаха малко предимства пред по-конвенционалните превозни средства като велосипеди или мотопеди, те бяха толкова скъпи като употребявана кола, но оставиха единствения си шофьор/пътник напълно изложени на всички рискови фактори.
Segway Inc. се радваше на по-голям успех при институционални потребители, като работи в тясно сътрудничество с организации като пощенската служба, Amazon и местните полицейски управления. Охранителите и служителите на охраната на паркинги скочиха на борда на хиляди Segways, а наблюдатели на устройствата на компанията можеха да се видят в туристически забележителности около туристическите дестинации от D.C. до Йерусалим.
Поредица от големи инциденти, вариращи от комични до трагични, не помогнаха на имиджа на новото транспортно средство. През 2003 г. президентът Джордж Буш падна, докато се возеше на Segway, като предизвика безпокойство относно безопасността на машината; Шефът на Segway Джим Хезълдън, който закупи компанията от Камен през 2009 г., загина, година по-късно, падайки от скала, докато неговото превозно средство го е подвело и е паднал от скала.
И въпреки всички гафове на охранители в молове и PR-бедствия, свързани с превозното средство то изглежда, че предрече голямата популярност на последвалите го електрически скутери и велосипеди, която наблюдаваме в момента. Всъщност, тъй като тези по-нови продукти намират основата си в екосистемата за мобилност, те дължат много на своя "неуспешен прародител" на градска мобилност.
Сегашният собственик на Segway, базиран в Пекин Ninebot, казва, че продажбите на модела са били възпрепятствани от чистата непробиваемост на превозните средства: „Наблюдавахме пренасищане на пазара на Segway PT“, казва компанията в изявление. „Те са изключително издръжливи, като много от тях са на възраст 10 или повече години все още са на път“.
Segway PT направи по-малко от 1.5 процента от приходите на компанията през миналата година. Кое изкарва парите на компанията? Основно електрическите скутери, доставяни за компании като Spin и Lyft. Ninebot снабдява 70% от световната скутерна индустрия със своите модели, твърдят от компанията.
Ако този споделен модел превозно средство съществуваше още в началото на 2000-та година, оригиналният Segways може би щеше да има шанс да съществува. Както при обществените системи за споделяне на велосипеди, или скутери, днес градските потребители можеше да ги наема за кратки разходки.
И все пак Segway се сблъсква със същите предизвикателства, които продължават да засягат микромобилността: свръхрегулация и общото лошо състояние на велосипедната и пешеходна инфраструктура в Северна Америка. Твърде бавен и уязвим, за да се движи със смесен трафик и твърде обемни за тротоарите, моделите на Segway бяха несъвместими с цялостната инфраструктура. През 2001 г. напълно защитените велосипедни алеи бяха рядкост в щатските градове.
Резултатът беше неудобен пакет от правила, контролиращ къде Segways може и не може да се използва. Шепа градове, включително Сан Франциско, направо ги забраниха. И едва наскоро в средата на 2010 г. Segway попадна под обстрел в един от най-сигурните си пазари - туризъм - като градове като Барселона и Прага приеха частични забрани на Segway в отговор на оплаквания от местни жители.
Двайсет години по-късно същата регулаторна среда на продължава да нарушава микромобилността, която остава подложена на хаотична регулация от правила. В още по-голяма степен, отколкото при Segway, много градове избраха направо да забранят електронните скутери. По-лошото е, че за разлика от Segway, 17 щата настояват да се третират малки моторизирани устройства като електронни скутери като превозни средства, заедно с лицензионни и застрахователни изисквания, превръщайки личната собственост в тежко бреме.
Въпреки че осигуряването на защитени велосипедни алеи - естественият дом за Segways и електронните скутери (както да не говорим за велосипеди) - се подобри през последните години, многомодулната инфраструктура остава ограничена в САЩ.
Още по темата:
15 грешки, които трябва да се избягват при стартиране на бизнес
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.01% |
USDJPY | 150.07 | ▼0.76% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.09% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.20% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 967.10 | ▲0.04% |
S&P 500 | 6 031.38 | ▲0.02% |
Nasdaq 100 | 20 890.50 | ▲0.01% |
DAX 30 | 19 469.00 | ▼0.04% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 798.80 | ▲1.18% |
Ethereum | 3 582.07 | ▲0.06% |
Ripple | 1.67 | ▲8.42% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.30 | ▼0.78% |
Петрол - брент | 72.07 | ▼0.83% |
Злато | 2 662.06 | ▲0.89% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.94 | ▲0.25% |
Germany Bund 10 Year | 136.16 | ▲0.13% |
UK Long Gilt Future | 96.13 | ▲0.52% |