Снимка: iStock
Apple може да се сблъска с някои негативни последствия от разразилото се антимонополно дело на Министерството на правосъдието на САЩ срещу Alphabet и тяхното доминиране на пазара, според пазарни наблюдатели.
Въпреки че нито една от фирмите не разкрива подробностите, широко се смята, че Alphabet на (GOOGL) Google плаща на Apple (AAPL) между 8 до 10 милиарда долара годишно за правото да бъде търсачката по подразбиране на устройствата с операционна система iOS, в гласови заявки Safari и Siri.
Анализаторите изчисляват, че тази сделка може да представлява до 10% от печалбата на Apple след облагане с данъци, а рекламните долари, които произтичат от връзката, вероятно представляват дори по-висок процент от приходите на Alphabet.
В изследователска бележка в сряда анализаторът на Bank of America Уамси Мохан отбелязва, че част от жалбата се отнася до споразуменията за разпространение на Google с Apple като заключване на един от най-важните канали за разпространение на общи търсачки.
В жалбата се твърди, че „Google плаща на Apple милиарди, за да бъде доставчикът на търсене по подразбиране, отчасти, защото Google знае, че споразумението увеличава ценния мащаб на компанията; това едновременно ограничава този мащаб за конкурентите."
В жалбата се твърди, че връзката с Apple покрива около 36% от всички общи заявки за търсене в САЩ - и че Google изчислява, че почти половината от трафика на търсене през 2019 г. е от устройства на Apple.
Мохан казва, че едно потенциално средство за защита би било Apple да предложи на потребителите възможност да използват други услуги за търсене. Google твърди, че тази възможност вече съществува - сравнително лесно и просто е да изтеглите приложение за търсене на телефона си от Microsoft (MSFT) Bing, Duck Duck Go или други по-малки конкуренти.
Но Мохан предупреждава, че всякакви промени в споразумението могат да доведат до препятствия за приходите и маржа за Apple.
Анализаторът на Evercore ISI Амит Дарянани изчислява, че сделката за търсене на Google представлява до 4% от общите приходи на Apple и около 9% от общите печалби на акция.
Дарянани вижда тук само скромен риск за Apple, но не и нулев риск. „Смятаме, че си струва да отбележим, че докато Apple използва Google като опция за търсене по подразбиране, потребителите имат избор да променят тази опция с няколко кликвания на различните устройства“, пише той в изследователска бележка. „Освен това подозираме, че обосновката ще бъде сравнима с таксите, които компаниите за потребителски стоки плащат, за да разполагат с по-атрактивното място на рафта в хранителен магазин. Независимо от това, ако това доведе до някаква промяна в лицензионното споразумение, това може да бъде скромно отрицателно за мощността на печалбата на Apple - въпреки че ние виждаме това като събитие с ниска вероятност.“
Анализаторът от Бърнстейн Марк Шмулик разгледа този въпрос в изследователска бележка миналия месец. Както той писа, залогът е голям - той изчислява, че отношенията между Google и Apple представляват 18% от приходите на Alphabet и повече от 10% от печалбите на Apple.
Но той също така казва, че позволяването на потребителите да избират собствена търсачка може да не промени нищо. Шмулик отбелязва, че в споразумение с Европейския съюз през 2018 г. Google се съгласи да предложи на купувачите на телефони с Android лесен начин да изберат търсещата машина по подразбиране на своите устройства - и че много малко избират да използват нещо различно от Google.
Шмулик представи няколко други потенциални сценария. Единият е, че Apple може да избере да купи търсачка като DuckDuckGo и след това да я преквалифицира като Apple Search. „Като се има предвид, че DuckDuckGo има разумни възможности за търсене и Apple има силна марка, не е трудно да си представим, че част от потребителите биха могли да изберат „Apple Search“ от екрана за избор, подобно на потребителите, които се чувстват по-удобно с Apple Maps с течение на времето“, пише той.
Но той също така отбелязва, че дори Apple да може да монетизира търсенето толкова ефективно, колкото Google, ще трябва да заеме една трета от пазара, за да съответства на приходите, които сега генерира от връзката си с Google.
Шмулик казва, че друга възможност е Apple да замени Google в iOS с Microsoft Bing.
„Това би било най-големият удар за Google, който ще загуби около 17 млрд. долара нетни приходи в най-лошия случай“, пише той. „Предишни проучвания са установили, че над 70% от потребителите е малко вероятно да променят търсачката си по подразбиране, дори ако тя не е толкова добра. Съчетайте това с факта, че мобилното търсене на Bing изглежда и се чувства много като търсенето с Google в наши дни и е трудно да си представим, че повечето потребители - освен някои лоялни клиенти на Google - не се придържат към опцията по подразбиране на устройствата на Apple".
Но той вижда проблем с този резултат. „Регулаторите може да се колебаят да създадат регулаторна рамка, при която един мощен технологичен оператор, плащащ за ексклузивно търсене по подразбиране, може до голяма степен да бъде заменен от друг“, пише той.
Още по темата:
Наистина ли пропуснахте да си купите акции от Alphabet?
Ето какви бяха резултатите на Apple, Amazon, Alphabet и Facebook
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▼0.05% |
USDJPY | 151.51 | ▲0.11% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.09% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.08% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.11% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 949.10 | ▲0.18% |
S&P 500 | 6 030.00 | ▲0.17% |
Nasdaq 100 | 20 888.90 | ▲0.32% |
DAX 30 | 19 475.90 | ▲0.81% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 080.80 | ▼0.93% |
Ethereum | 3 573.90 | ▼2.27% |
Ripple | 1.48 | ▲0.50% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.89 | ▲0.16% |
Петрол - брент | 72.68 | ▲0.46% |
Злато | 2 637.60 | ▲0.04% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.74 | ▲0.17% |
Germany Bund 10 Year | 135.99 | ▲0.29% |
UK Long Gilt Future | 95.66 | ▲0.12% |