Снимка: iStock
В анекдот, често приписван на бащата на президента Джон Кенеди, моментът, в който той е знаел, че трябва да излезе от бума на борсата през 20-те години, беше, когато започна да получава съвети за акции от момчето, което му е чистило обувките.
Можете да направите подобен аргумент за момента, в който водещите индекси най-накрая дават благословията си за влизане на определени компании. Последният и най-драматичен случай на това ще се случи следващия месец, когато S&P 500 ще приеме Tesla Inc. за първи път през вратите на клуба си.
Вземете например Yahoo Inc. Емблематичния дотком бизнес попадна в индекса на основните акции на Америка през декември 1999 г., само четири месеца преди срив в интернет акциите, отнели на САЩ повече от десетилетие за възстановяване.
Новите постъпления в средата на 2000-те бяха богати на спектакли за недвижими имоти като CBRE Group Inc., Boston Properties Inc. и Kimco Realty Corp. След това тези компании бяха засегнати от второстепенната и финансовата криза от 2008 г. Наистина ли този път ще е по-различен?
Разбира се, изглежда, че Tesla е на по-солидна основа отпреди две години, когато регулаторите лобираха обвиненията за измами срещу Илон Мъск и по негови думи компанията беше на „едноцифрени седмици“ от фалита. Повишаването му до S&P 500 беше прогнозирано още от началото на второто тримесечие, след четвърти пореден период на печалба, преминавайки един от ключовите критерий, който държи много стартиращи компании извън индекса.
Погледнато от по-взискателната гледна точка на оперативните пари, той се справя дори по-добре. Притокът от 2.4 милиарда долара само през третото тримесечие е повече от общите оперативни пари през десетилетието до септември 2019 г. Автомобилната индустрия като цяло изглежда забележително добре в среда на Covid-19, като автомобилните комапнии в индекса на S&P в понеделник достигнаха най-високите си нива от повече от две години.
Tesla вече е 11-тата най-голяма компания по пазарна капитализация на борсата в САЩ, която струва приблизително колкото трите най-големи автомобилни производители Toyota Motor Corp., Volkswagen AG и General Motors Co., взети заедно. Случайните инвеститори вероятно ще видят, че фондовете им за проследяване на индекса ги превръщат в непреки акционери на Tesla, независимо дали им харесва или не. И така, какво да не харесвате?
Оставащият въпрос е около оценката. Tesla е преминала точката, в която има непосредствен риск от смърт, но все още е много трудно да се оправдае цената на акциите си.
Възвръщаемостта на собствения капитал се извлича само с по-широкия автомобилен подиндекс. Дори анализаторите изчисляват, че ако книжата поевтинеят с 20% през следващите години това ще ги приведе в съответствие с онези, които доскоро се смятаха за нормални нива за индустрия, която от години не е в полза на инвеститорите.
Този вид финансови резултати е трудно да се изравнят с умопомрачително скъпите акции на Tesla. Средната цена-печалба на съставните части на S&P 500 е 20.89 пъти печалбата за следващата година. Съотношението цена-печалба на Tesla е 113, което би било достатъчно, за да му даде най-богатия рейтинг на индекса след Under Armour Inc., Boeing Co. и SBA Communications Corp. При сравняване на Ebitda към стойността на предприятието, само шест компании имат по-високи оценки от тази в размер на 49.51 пъти кратното на Tesla.
Много е трудно да се види как Tesla ще бъде в състояние да оправдае тези оценки в дългосрочен план. Това е така, дори ако се съгласите с най-възходящите анализатори и предположите, че компанията ще генерира около 10 милиарда щатски долара годишно нетна печалба до 2022 или 2023 г. в сравнение с 556 милиона долара през последните 12 месеца.
При тези цифри 20 пъти по-голяма печалба от цената ще създаде бизнес на стойност не много повече от половината от сегашната пазарна капитализация на Tesla от 387 милиарда долара.
Това е истинският урок за новодошлите в големите индекси. За всеки Yahoo или AOL Inc., който се превръща в притча за пазарен излишък, има Kimco или CBRE, който оцелява, но никога не възвръща магията, която го е прокарала в центъра на вниманието. Успехът на Yahoo от 1999 г. в крайна сметка стана жертва на по-добрата технология за търсене, разработена от малко известен тогава стартъп, наречен Google. Надпреварата за доминиране на електрическите превозни средства през следващото десетилетие едва ли ще бъде по-малко конкурентна.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции.
Още по темата:
Tesla ще се възползва от рекордните цени на акциите си, за да набере 5 милиарда долара
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 170.70 | ▲0.41% |
Ethereum | 3 415.63 | ▲0.54% |
Ripple | 1.46 | ▼0.41% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |