Снимка: iStock
Ford Motor е петият по големина производител на автомобили в света въз основа на броя превозни средства, които е продал през миналата година, но едва пробива първите 15 по стойност на фондовата борса. Разликата казва всичко за това как се гледа на Ford днес - и каква е потенциалната възможност за инвеститорите...
Някога приближаващ върха на световното производство и авторитет с репутация, приходите и печалбите на Ford в наши дни са относително стабилни. Компанията обаче, изостава далеч зад някои от конкурентите си в надпреварата за производство на електрически и автономни превозни средства. И дори в автомобилите с бензинов двигател, Ford (тикер: F) се бори да пребори конкуренти, като General Motors (GM) и Volkswagen (VOW3.Germany), по отношение на качеството и рентабилността.
Неговите акции, обременени с едноцифрено съотношение цена/печалба, също са изостанали, връщайки отрицателните 3.9% годишно средно през последните пет години, докато фондовият пазар регистрира двуцифрени печалби. Пазарната капитализация на Ford наскоро беше 36 милиарда долара, срещу 65 милиарда за GM и 95 милиарда за VW, да не говорим за Tesla (TSLA) над 550 милиарда.
Репутацията на Ford сред инвеститорите не е подпомогната от факта, че тя се отличава с трети главен изпълнителен директор за шест години. Сегашният му лидер Джеймс Д. Фарли е изправен пред огромни предизвикателства. 58-годишният ветеран в автомобилната индустрия, който пое поста през октомври, след като беше главен оперативен директор на Ford, трябва да рационализира процесите на проектиране и снабдяване на компанията, да възстанови нейната репутация „качеството е цел номер едно", да я преведе към изцяло електрическо бъдеще и ясно да оповести стратегията си, според анализатора на Credit Suisse Дан Леви: „Фарли трябва да обърне производителността и да подобри разходите от страна на гаранцията и материалите.“
Добрата новина е, че вътрешният и международният опит на новия шеф във Ford и в луксозната марка Lexus на Toyota Motor вероятно са го снабдили да се справи с проблемите с качеството и ефективността на Ford, могат да помогнат за преход към електрическо бъдеще. Ако успее, акциите на Ford могат да скочат. „Има какво да се прави“, казва анализаторът от Benchmark Майк Уорд. "Но акциите на Ford могат да се удвоят."
Въпреки последните си проблеми, Ford все още е масивен, като годишно продава автомобили и камиони на стойност около 150 милиарда долара. Неговият емблематичен пикап F-150 е най-продаваният автомобил в САЩ от близо четири десетилетия.
Продажбите на този модел и неговите по-силни F-250, F-350 и F-450 са стабилни фактори, които помогнаха на Ford да коригира печалбите от 65 цента през третото тримесечие, много над консенсусната прогноза от 19 цента, което накара компанията да засили пълната си прогноза за годината. Сега се очаква да бъде печеливша през 2020 г.; по-рано компанията прогнозираше загуба.
Редизайнът на F-150 от 2021 г., който вече е в дилърските центрове, може да помогне да се поддържа инерцията. Също така трябва да стартират Ford Bronco и електрическият Mustang Mach-E. Bronco, който ще бъде достъпен скоро, е потомък, поне по име, на камиона, спрян от производство преди четвърт век. Той ще се конкурира с Jeep Wrangler на Fiat Chrysler Automobile, любимец на офроуд ентусиастите по целия свят. Mach-E, който започна да се доставя, не е купе като бензиновия Mustang. Вместо това това е нещо средно между седан и SUV, с пробег, твърди Ford, до 300 мили.
Около една пета от автомобилните продажби на Ford - той също има огромен финансов отдел - идва от европейските му операции, а останалата част от САЩ. Малко остава за Азия и Южна Америка.
Mustang Mach-E съчетава историческо име със съвременен електрически задвижващ механизъм, който, според компанията е с пробег до 300 мили.
От години посредствената рентабилност затруднява Ford. тя печели пари в САЩ, но ги губи в Европа и на някои други пазари. Миналата година компанията отчете коригирана печалба от 1.19 на акция, което е спад от 1.30 долара през 2018 г. и, което е очевидно, около 27% по-малко, отколкото е направил шест години по-рано.
„Има да се свърши работа. Но запасите на Ford могат да се удвоят.", според Майк Уорд, анализатор от Benchmark.
Компанията не разкрива печалби по продуктовите си линии, но лъвският дял от приходите й идва от нейния северноамерикански бизнес с леки камиони. Ford Motor Credit - подразделението за заеми - е другият голям генератор на пари, който редовно извлича около 2 млрд. до 3 млрд. долара годишна печалба преди данъци.
През последните три години компанията е реализирала около 23 милиарда щатски долара кумулативно коригирани оперативни печалби от продажби от 473 милиарда долара. Това води до марж на оперативна печалба от около 4.9%. За сравнение процентът е 7.6% за GM и Fiat Chrysler (FCAU). BMW (BMW.Germany) и Toyota Motor (TM) генерират едни от най-силните оперативни маржове в индустрията, съответно 8.8% и 7.9%.
Голяма част от проблема е качеството, което се проявява при плащанията на Ford за ремонти, извършени с гаранция. Те възлизат на близо 13 милиарда долара, или около 700 долара на автомобил, от 18-те милиона автомобила, които той е продал през последните три години. За сравнение, GM е похарчил около 9 милиарда долара за 26 милиона превозни средства, или около 350 долара за всеки, в същия период, докато Toyota е разходвала едва около 15 милиарда долара, или 555 долара за превозно средство, за почти 27 милиона леки и товарни автомобили. Намаляването на гаранционните разходи до нивото на GM би спестило на Ford почти 2 милиарда долара годишно.
Ръководството на Ford разбира проблема и внесе усещане за спешност при решаването му. „Ние сме фокусирани с лазер върху фиксирането на автомобилните операции“, заяви наскоро главният финансов директор Джон Лоулър пред клиентите на Credit Suisse.
Оперативните проблеми обаче са по-малко екзистенциална заплаха, отколкото преминаването към електрически превозни средства. Казано ясно: Ford изостава далеч от някои други производители на автомобили, особено GM и Volkswagen, в надпреварата за преминаване от двигатели с вътрешно горене към електрически двигатели.
Акциите на Ford се борят в сравнение с други производители на автомобили.
Източници: Bloomberg; FactSet
GM планира да похарчи 27 милиарда долара за електрификация и системи за автономно управление до 2025 г. и дотогава да предложи 30 изцяло електрически автомобила в световен мащаб. Преди две години Ford обяви, че ще похарчи 11 милиарда долара за електрификация на превозни средства, пускайки 40 електрически модела до 2022 г. Но има голяма разлика между „електрифицирани“ - които обхващат хибридни и включени хибридни автомобили и камиони, както и напълно електрически превозни средства.
Ford се фокусира върху добавянето на хибридна технология към съществуващите платформи. Това подобрява горивната ефективност, но добавя сложност. И тъй като разходите за батериите падат, хибридните превозни средства изглеждат по-малко като отговор. Електрическите автомобили със сигурност идват във Ford - Mach-E вече се доставя, но производителят на автомобили, базиран в Диърборн, Мичиган, играе догонваща роля.
Тежкото му положение обаче трябва да бъде облекчено от алианса, който той е договорил с Volkswagen. Съгласно него двете компании ще разработят съвместно осем милиона леки и товарни автомобили, като Ford ще отговаря за някои търговски превозни средства, а VW доставя технологии за електрификация и експертиза за малки автомобили. Сделката ще спести пари и за двете компании.
„Партньорството е част от нашия план да бъдем по-ефективни по отношение на капитала и да осигурим достъп до експертни познания, наши и от други. Ще проектираме EV за Европа на платформата на Volkswagen." (Имаше спекулации относно компаниите, които са по-тясно свързани, може би в крайна сметка дори да се сливат, но и двете отрекоха подобна възможност.)
По-доброто разпределение на капитала и платформите за споделяне може да помогне на американския производител на автомобили да увеличи печалбите си. Ford се насочва към оперативни маржове от 10% в Северна Америка, 6% в Европа и 8% като цяло. 8% глобален марж през последните три години би донесъл 15 милиарда долара допълнителни оперативни приходи. Възможността за подобрение е огромна.
Освен това Ford вече обяви милиарди програми за намаляване на разходите, които са на различни етапи на изпълнение. В Северна Америка, в отговор на непрекъснатото преминаване на потребителите към спортни превозни средства, кросоувъри и пикапи, Ford спря да произвежда седани. Всъщност сега той продава само една кола в САЩ - бензиновият Mustang.
Това има смисъл. Ford е продал около 2.1 милиона камиона в САЩ през 2019 г., спрямо само 350 000 автомобила. И всяка платформа - основната структура, включително каросерията и окачването, в основата на превозното средство - добавя разходи. Отсега нататък Ford ще използва само пет глобални платформи, срещу девет през 2017 г. и 30 през 2007 г.
Наложителна нужда от американския автомобилен гигант е да поправи европейските си операции. Ford Europe е загубил пари в две последователни години. За да постигне целта си за печалба в региона, Ford трябва да намали годишните си разходи с между 1 до 2 млрд. долара, без да се прави компромис с качеството.
Голям плюс е лидерството на компанията в чужбина в търговските превозни средства, като микробуси. В Европа Ford има около 14% дял от търговския пазар.
А камионите са мястото, където Ford се фокусира върху своя натиск за електрификация. Компанията пуска електрически версии на популярния си фургон Transit през 2021 г. и F-150 през 2022 г. А Rivian, изцяло електрически пикап, в който Ford взе 500 милиона долара през миналата година, може да пристигне дори преди F-150.
„Нашата стратегия за електрификация отговаря на нашите силни страни, пикапи, микробуси, превозни средства, комунални услуги - сегменти, в които сме силни, сегменти, в които маржовете са добри“, каза Ашвани Кумар Галхотра, президент на Americas & International Markets Group във Ford, на проведена наскоро. „Нашите превозни средства от серията F са бестселъри от 43 години и изцяло електрическият F-150 ще бъде чудесно допълнение към това портфолио.“
Електрификацията на превозните средства трябва да помогне на Ford да се справи с проблемите си в Европа, пазар, който GM почти напълно е изоставил. Промените в климата и намаляването на замърсяването са основните проблеми там. Някои европейски правителства предлагат данъчни и други стимули за насърчаване на продажбите на електромобили. Това трябва да подпомогне продажбите на електрическите микробуси на Ford Transit. Ford дори вярва, че в крайна сметка ще може да генерира приходи чрез продажба на регулаторни кредити, свързани с търговски превозни средства, които надвишават стандартите за контрол на емисиите. През годините Tesla е продала около 3.5 млрд. долара кредити, спечелени от своите електрически превозни средства с нулеви емисии. Без тях трудно би било отчетена каквато и да е печалба.
В Европа Ford вече надвишава нормите за емисии за търговски превозни средства. Но не е успял да отговори на стандартите от страна на пътническия автомобил, отчасти поради проблеми с неговия plug-in хибриден кросоувър Kuga, европейска версия на Ford Escape, продавана в САЩ
Въпреки големите си планове, Ford не е убедил Уолстрийт, че неговата електрификационна кампания ще бъде достатъчно широка или бърза, за да увеличи значително бъдещите й перспективи.
Акциите му бяха понижени до равно тегло от наднормено тегло от анализатора на Morgan Stanley Адам Джонас през изминалата седмица, отчасти защото, казва той, той няма ясно разбиране за EV стратегията на компанията. В момента никой не знае дали електрическият F-150 ще бъде печеливш и ако да, колко приходи и печалба вероятно ще генерира. Всъщност едно от големите предизвикателства на Фарли е да представи убедително целите на Ford за електрификация, особено ефекта им върху маржовете. Ако инвеститорите се съмняват, че производителят на автомобили е на прав път, неговите акции ще продължат да се движат надолу.
Ford не се нуждае незабавно да направи голям удар в електрификацията, за да може акцията да бъде победител. Инвеститорите в стойност посочват мрачната оценка за Ford като причина да притежават акциите, които се търгуват на около девет пъти по-високите прогнозните печалби през 2021 г. от 1.04 на акция. Но подновеният фокус на компанията върху подобряване на операциите и продължаващото възстановяване на продажбите на автомобили в САЩ може да увеличи печалбите много по-високи.
Ако Ford постигне своите маржови цели от 8%, той може да генерира от 10 до 11 млрд. долара, или от 2.50 до 3 долара на акция, нетна печалба, казва Уорд от Benchmark. Ако можеше да се търгува само при седем пъти средната си петгодишна печалба, то акциите могат да достигнат над 20 долара, прогнозира експертът. Но ако Ford успее да повиши печалбите си дори до 2 долара на акция - брой, който се приближи през 2015 г. - P / E от седем би поставил акциите му при 14 долара, повече от 50% над скорошното си затваряне от 9.08 долара.
Уорд има цел от 11 долара за Ford - девет пъти по-голяма от очакваната печалба за 2021 г. от 1.25 на акция, но той е бик в бъдещето след 2021 г. и вярва, че акциите могат да достигнат отново 20 долара за брой.
Не всички са поблазнени от перспективите на компанията. „Краткосрочните корекции може да не са достатъчни“, предупреждава Леви от Credit Suisse. „Фарли трябва да докаже, че Форд е готов за електрификация.“
Съюзът с Volkswagen трябва да помогне за това. И ако Mach-E се продава добре и Rivian постигне успех, инвеститорите може да започнат да дават на Ford някои електрически кредити.
Автопроизводителят има още едно голямо предимство: солиден баланс.
В нормални години Ford генерира милиарди годишен свободен паричен поток. Въпреки че имаше отрицателно коригиран паричен поток от 5.3 милиарда долара през второто тримесечие на тази година, засегнато от Covid, това се възстанови до положителни 6.3 милиарда долара през третото.
Голяма част от парите на Ford са били използвани за намаляване на дълга или за укрепване на пенсионните му планове, които са преминали от по-малко от 80%, финансирани преди десетилетие, до над 90%, финансирани сега. Това означава, че Ford ще трябва да вложи в тях само управляема сума в бъдеще; 1 милиард долара годишно изглежда устойчиво.
В допълнение, нетната дългова позиция на корпорацията е спаднала с около 24 милиарда долара след финансовата криза 2008-09. Основните автомобилни операции на Ford вече имат 24 милиарда долара задължения и 29.5 милиарда долара в брой.
Всичко това освободи пари за инвестиции и, когато пандемията изчезне, възстановяване на обратно изкупуване на акции и дивиденти. Много инвеститори вероятно не осъзнават това; това е друг важен момент, върху който анализаторите и инвеститорите трябва да наблегнат.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 445.80 | ▼0.34% |
Ethereum | 3 356.40 | ▼1.22% |
Ripple | 1.40 | ▼4.71% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |