Снимка: iStock
Преди почти 100 години чешкият лекар и писател Майлс Дж. Брейър предсказа бъдещето. В своята научно-фантастична книга от 1930 г. „Рай и желязо“, Брейър „изобретява“ концепцията за автономни превозни средства, като предлага тази идея за мистериозен райски остров, където всички автомобили, камиони и лодки се движат сами, коментира Люк Ланго, старши инвестиционен анализатор в InvestorPlace.
Разбира се, през следващите няколко десетилетия автономните превозни средства са се превърнали в често срещано явление в научната фантастика – от самоуправляема кола KITT в сериал от 80-те години „Рицарят ездач“ до Джони Каб в „Зов за завръщане “.
Но съществуването на самодвижеща се техника беше ограничено до фантазията на романисти и сценаристи…
Досега.
През последното десетилетие неуморните иновации и многобройните технологични пробиви подготвиха сцената, за да може вълнуващата научно-фантастична концепция за самоуправляващи се превозни средства най-накрая да се превърне в разрушителна реалност.
Полуавтономните автомобили вече са по пътищата, като провеждат тест драйв в различни градове по света, включително Финикс, Детройт, Бостън, Берлин, Лондон и много, много други.
Напълно автономните автомобили не изостават твърде много. Всъщност, в Китай вече се тестват напълно автономни превозни средства без шофьор.
Това е само въпрос на време, преди тези полуавтономни и напълно автономни автомобили да влязат в производствен режим и да се окажат в гаражите на потребителите по целия свят.
В световен мащаб годишно се продават около 70 милиона нови леки автомобили. През 2020 г. само 8 милиона продадени автомобила ще имат известно ниво на ниска автономност.
До 2030 г. се очаква всичките 70 милиона да включват някаква форма на автономия, като при много от тях ще нивото ще е високо.
Това е нарушение като никое друго.
Целият многотрилионен автомобилен пазар е на прага да бъде изкоренен от AV технологиите.
Как да играем в революцията на автономните превозни средства
Как най-добре да играете в тази зараждаща се революция на самоуправление? Инвестирайки в основната технология, която прави всичко възможно: лидар.
Ключът към разкриването на пълна автономия е да се позволи на автомобилите да имат пълно „виждане“ – или по-конкретно, да им дадат човешка способност да виждат и реагират на заобикалящата ги среда.
В идеалния случай искате да направите това с вградени камери, тъй като камерите са компактни и икономични.
Но компютърното виждане (това, което получавате от камерите) има значителни ограничения, които се оказаха трудни за преодоляване, така че в AV пространството стана обичайно да се оборудват автомобилите с допълнителни сензори за възприемане на лазерна светлина, наречени лидари.
Науката и технологиите зад лидара са сложни. Но на високо ниво идеята е доста смилаема.
Лидарните сензори изпращат лазери в околното пространство. Тези лазерни лъчи влизат в обекти около машината и след това се връщат обратно към сензорите. След това сензорите или измерват внимателно времето за пътуване на тези лазерни импулси, наречено време на полет (ToF), или промяна в честотата на връщащата се светлинна вълна, наречена честотно модулирана непрекъсната вълна (FMCW), за да създадат прокси за разстояние .
Направете го хиляди пъти в 360-градусова рамка за преглед и готово... имате пълна и динамична „картина“ на околната среда.
Звучи доста яко, нали?
Така е. Нещо повече, технологията е революционна – достатъчно революционна, за да създаде градивните елементи, върху които утопичната концепция на Брейер за самоуправление става реалност.
Разбира се, някои казват, че технологията CV ще направи достатъчно значителен напредък през следващите няколко години, за да направи лидарните сензори остарели. Илон Мъск е един такъв човек и историята показва, че главният изпълнителен директор на Tesla (NASDAQ:TSLA) често е прав.
Но... повечето други експерти от индустрията са съгласни, че лидарът завинаги ще заеме своето място като основна технология за самоуправление. Те твърдят, и правилно го правят, че CV все още е далеч от представата за много добра технология. И дори когато е много добра, тя никога няма да бъде съвършена, което означава, че винаги ще има място за лидар, който да „запълни празнините“.
За тази цел лидарните сензори завинаги ще останат обичайните производствени детайли за автомобилите на бъдещето.
Всъщност, ако до 2030 г. всичките 70 милиона автомобила ще бъдат в някаква форма способни да шофират самостоятелно, вероятно повечето от тези 70 милиона автомобила ще бъдат оборудвани с лидарни сензори.
С други думи, благодарение на революцията в автономното шофиране, лидарните сензори са на прага да преминат от специфична ниша към повсеместно разпространение на автомобилния пазар.
Това е безпрецедентен преход, който предполага огромен потенциал за растеж за лидарните компании.
Най-добрите лидарни акции за закупуване
И така, какви лидарни книжа трябва да бъдат на вашия радар днес?
Любимият на мнозина е Luminar (NASDAQ:LAZR). Компанията се е утвърдила като ненадминат лидер в разходите и производителността в областта на доказаните ToF лидари. С тези технологични предимства Luminar сключи няколко големи договора, с имена като Volvo и Daimler, които трябва да осигурят на тази компания статута на лидер в лидарската индустрия в обозримо бъдеще.
Aeva, която стана публична чрез сливане с InterPrivate Acquisition Corp. (NYSE: IPV), също е интересна. За разлика от използването на същите ToF техники, които Luminar използва, Aeva изгражда лидара FMCW, който измерва разстоянието, използвайки промени в честотата на вълните.
Теоретично FMCW трябва да има някои предимства пред ToF, тъй като той използва един непрекъснат лазерен лъч за измерване на разстоянието, а не няколко лазерни импулса. Непрекъснатият лъч осигурява по-висок сигнал, по-малко шум, незабавна информация за скоростта и потенциално по-дълги диапазони.
Но по отношение на ToF, FMCW е зараждащ се, недоказан и скъп... което означава, че в момента не е по-добър от ToF лидара. Въпреки това, има потенциал FMCW лидарът да „расте“ през следващите години и да генерира вълна в цялата индустрия. Ако е така, Aeva ще бъде огромен играч в това пространство.
Между Luminar и Aeva, можете да се възползвате от две от най-интересните, вълнуващи и иновативни огромни компании на пазара.
И между техните акции имате две имена с най-голям потенциал за растеж през 20-те години на XXI век.
Така че... не се страхувайте от автономната революция. Вместо това използвайте това безпрецедентно унищожение, за да създадете безпрецедентни печалби.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Мъск: Навремето помолих Apple да придобие Tesla
Apple планира собствен електрически автономен автомобил през 2024?
Опитайте Luminar за ранно участие в самоуправляващата се автомобилна индустрия
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.39% |
USDJPY | 153.09 | ▼0.81% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.28% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.23% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.27% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 960.80 | ▲0.54% |
S&P 500 | 6 040.38 | ▲0.80% |
Nasdaq 100 | 21 001.00 | ▲0.82% |
DAX 30 | 19 366.40 | ▼0.34% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 983.00 | ▼1.15% |
Ethereum | 3 334.02 | ▼2.26% |
Ripple | 1.40 | ▼0.85% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.98 | ▲0.50% |
Петрол - брент | 72.44 | ▼0.12% |
Злато | 2 633.02 | ▲0.87% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.64 | ▲0.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.30 | ▼0.05% |
Germany Bund 10 Year | 135.43 | ▲0.18% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |