Снимка: iStock
Инвеститорите, които искат достъп до революцията на безпилотните автомобили, вече имат възможност да избират от множество акции на AV автомобили, коментира Файзан Фарук.
Няколко компании се стремят да получат първата напълно автономна кола по улиците. С изключение на специалните пробни програми, все още не сме виждали такава на пазара, което означава, че пазарът все още е широко отворен.
Освен това, новата коронавирусна пандемия доведе до значително нарастване на интереса към автономните връзки в пространството, казва Анджана Сусарла, професор по счетоводство и информационни системи от Мичиганския държавен университет.
„Част от възраждането идва от факта, че пандемията е накарала компаниите да осъзнаят важността на инвестирането в безконтактни технологии и по-голяма автоматизация. В Китай, например, автомобили без шофьор са били използвани за дезинфекция на пътища, безпилотни машини за почистване и дезинфекция на болници и т.н. Някои летища също имат автономни дезинфекционни роботизирани превозни средства. Някои други приложения са автономните превозни средства за безконтактни роботизирани системи за доставка на храна.“
Така че, независимо дали смятате, че автономното шофиране се възползва от светски или краткосрочни вятърни опашки, е чудесно време да инвестирате в акции от самоуправляващи се автомобили.
Ето пет компании, които са големи играчи в пространството:
Alphabet (GOOG, GOOGL)
Вероятно сега не е най-доброто време да говорим за Google, ако все още сте недоволни от изключването на няколко услуги на компанията, като Gmail, Google Docs и Google Meet. Работните поденелници от вкъщи никога не са лесни и когато трябва да се борите с такива прекъсвания, това е истински двоен удар.
Доказателство за това колко силна е марката обаче е, че акциите на Alphabet не са загубили капка пара в резултат на това неотдавнашно фиаско.
Това е така, защото Google е повсеместен в нашето ежедневие. Това вече не е само софтуерна компания. Тя е точно обратното – една от най-разнообразните мултинационални компании в света. Една от новите области, в която потапя пипалата си, е автономната технология за превозни средства. И на всяка крачка компанията е водеща в тази област.
Това беше първата компания, която пусна напълно автономна кола от Ниво 5, а нейното дъщерно дружество Waymo днес е лидер в автономната технология за превозни средства. На този етап основният ѝ продукт Waymo One все още е в тестовата фаза. Предлага на жителите на Финикс услуги за самоуправление, но всички пътувания включват шофьор за безопасност на човека зад волана. Докато бизнесът все още е в начален стадий, той се оценява на 30 милиарда долара – огромна цифра за компания, която няма приходи на този етап.
Независимо от това, можете да бъдете спокойни, когато инвестирате в акции на Alphabet, като се има предвид нейният профил на рентабилност и разнообразен бизнес модел, коментира Фарук. С вида на бизнеса, който е изградила, компанията може да си позволи да се развива в други области, без да компрометира основните си бизнес направления.
Ford (F)
Въпреки че Ford вече не е най-голямата автомобилна компания по пазарна капитализация, тя все още е най-продаваната американска автомобилна марка. И това не е като Ford да седи на старите си лаври. Компанията разработва своите EV решения, но също така е доста активна в развитието на бизнеса си за автономно управление. Компанията планира да стартира своя собствен търговски бизнес през 2022 г. с автомобили, задвижвани от хибриден кросоувър Ford Escape.
Тези коли са тестови автомобили от четвъртото поколение на автомобилния производител в сътрудничество с Argo AI, стартъп на автономна технология за шофиране със седалище в Пенсилвания. Германският автомобилен производител Volkswagen (OTCMKTS:VWAGY) и Ford притежават контролния пакет акции на предприятието, оценен на повече от 7 милиарда долара.
Според Джон Дейвис, главен инженер на дъщерното дружество на Ford за автономни превозни средства, тези тестови превозни средства за самоуправление включват технологии за „изстрелване“, които ще подкрепят комерсиализацията. Това е доста успокояващо, тъй като основният дебат е дали технологията е достатъчно добра за търговските пазари.
От гледна точка на оценката F акциите са може би изборът на автомобилния сектор. Книжата се търгуват на 0.3 пъти по-висока продажна цена, докато S&P 500 се търгува на 2.7 пъти, което прави Ford едни от най-добрите акции на автономни превозни средства, които можете да купите.
General Motors (GM)
През януари Cruise, стартъп на самоуправляващи се автомобили, чийто мажоритарен дял е собственост на General Motors, представи първия си автомобил, предназначен за работа без шофьор. Въпреки че дебютът се състоя със закъснение от една година, инвеститорите все пак останаха доволни. Cruise Origin е електрически шатъл бус без шофьор, без волан, педали или друго ръчно управление.
Главният изпълнителен директор Дан Аман иска шофьорите да се отдалечат от индивидуалната собственост и да приемат модела за споделяне: „Това е самоуправляващ се модел. Електрическо е. Споделено е.“
Времето ще покаже дали концепцията ще работи. Междувременно GM управлява ограничен автопарк от автономни автомобили във Финикс от 2018 г. насам. General Motors миналата година възнамеряваше да пусне в Сан Франциско търговска услуга за самоуправляващи се автомобили. Въпреки това, тя се сблъска с проблеми при тестването, когато системата изпитваше затруднения при определянето дали обектите са в движение.
GM акциите се търгуват 0.5 пъти отношението цена-продажба и се завръщат с 14.7% на годишна база. От последните 12 тримесечия производителят на автомобили е надминал десетократно консенсусните прогнози. GM акциите се търгуват на 88.8% от своя 52-седмичен връх.
Baidu (BIDU)
През 2019 г. Baidu, в партньорство с китайския държавен производител на автомобили FAW Group, разработи такси Hongqi EV, задвижвано от AI. Това е първото серийно роботакси в Китай. То все още е в тестова фаза в много градове, включително Пекин и Гуанджоу.
Нейният парк от 300 безпилотни автомобила е изминал 1.9 милиона километра в 13 различни града. В момента автопаркът на Apollo Robotaxi на Baidu има човек шофьор и е ограничен до маршрути в рамките на 50 километра. В крайна сметка компанията се надява да замени шофьорите на камиони и таксиметровите шофьори, с фактор, отговарящ за безопасността зад волана, който не зависи от човека.
Досега BIDU акциите се върнаха с 50.6% през годината. От последните 12 тримесечия 11 бяха положителни изненади за печалбите. Акциите се търгуват 18.4 пъти спрямо авансовото съотношение цена-печалба, което не е лошо, ако погледнете оценките на Tesla (NASDAQ:TSLA) и NIO (NYSE:NIO).
Nvidia (NVDA)
Бизнес моделът на Nvidia е много разнообразен. Компанията разработва графични процесори за игрални и професионални пазари, но също така активно работи на пазара на мобилни компютри и автомобили. Центровете за данни и услугите за изкуствен интелект остават основите на бъдещия растеж.
Нейният бизнес с изкуствен интелект е съсредоточен върху полуавтономни и напълно автономни превозни средства, които ще използват продукти, задвижвани от изкуствен интелект. Платформата ѝ, NVIDIA Drive AGX, е цялостно решение, предоставящо хардуер, софтуер и примери за приложения.
Тези платформи включват и богати пакети за разработка на софтуер (SDK) за ускоряване на развитието на автономни превозни средства. Nvidia също планира да навлезе на пазара за автоматизирано лентово поддържане, круиз контрол и други функции за помощ на водача. Новата ѝ технология за самоуправление използва обработващ чип Orin. Автомобилите, използващи тази система, се очаква да започнат да се произвеждат в началото на 2023 г.
NVDA акциите се утвърдиха като мултибагер с епични пропорции. Книжата скочиха с 1542% за пет години. Продажбите се очаква да нараснат с 20.4% през следващата година, което прави съотношението цена-продажби от 22.4 пъти разумно.
Подобно на другите в този списък, Nvidia е диверсифициран конгломерат, така че не е нужно да се притеснявате, тъй като другият ѝ бизнес може да продължи да генерира печалба, коментира Фарук. В същото време сегментът на автономните превозни средства ще продължи да генерира значими и значителни ползи.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
2 малко известни акции, които разрушават индустрия на стойност трилион долара
Новите леки автомобили у нас през ноември отчитат най-голямото понижение за ЕС
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.27% |
USDJPY | 153.09 | ▼0.85% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.12% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.16% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.23% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 943.70 | ▲0.50% |
S&P 500 | 6 034.62 | ▲0.70% |
Nasdaq 100 | 20 950.50 | ▲0.58% |
DAX 30 | 19 361.50 | ▼0.37% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 594.00 | ▼1.57% |
Ethereum | 3 314.17 | ▼2.84% |
Ripple | 1.39 | ▼1.38% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.64 | 0.00% |
Петрол - брент | 72.18 | ▼0.52% |
Злато | 2 629.70 | ▲0.74% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.64 | ▲0.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.32 | ▼0.04% |
Germany Bund 10 Year | 135.43 | ▲0.18% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |