Снимка: iStock
Миналата година беше изключително волатилна за фондовия пазар - но това изглежда не притесняваше младите инвеститори, които жадуваха за тези диви колебания.
Приложението за онлайн инвестиране Robinhood, в което средната възраст на инвеститорите е едва 31 години, спечели около 3 милиона нови потребители през 2020 г. Макар че е фантастично да виждаме младите хора да влагат парите си да работят в най-големия създател на богатство на планетата - фондовия пазар, изнервящо е също, че не им се дава подходящо образование и инструменти за успех. В резултат на това някои от най-държаните акции на платформата на Robinhood изглеждат като абсолютни "пожари".
С навлизането в нова година четири ултрапопулярни акции в Robinhood имат облика на компании, които трябва да се избягват като "чумата през новата година".
NIO
След печалба от над 1100% през 2020 г., производителят на електрически превозни средства (EV) NIO (NYSE: NIO) си проправи път до деветата най-държана компания на платформата на Robinhood.
В някои отношения оптимизмът е оправдан. NIO е със седалище в Китай, който ще бъде най-големият пазар за електромобили в света. Към 2035 г. приблизително половината от всички продажби на нови превозни средства трябва да са електромобили или в далеч по-малка степен хибриди.
Доставките на NIO достигнаха по-високи нива през 2020 г., докато компанията реши всички свои непосредствени притеснения за пари чрез продажба на акции. Той също така представи чисто нов кросоувър (EC6), който бързо се превърна в неговия най-продаван автомобил.
Въпреки това, дори когато NIO вдигна брутния си марж на превозни средства на положителни двуцифрени числа през третото тримесечие на 2020 г. от отрицателно едноцифрено число през предходния период, пазарната капитализация от 83 милиарда долара е малко по-голяма от типичното. С доставките на NIO до малко над 7000 автомобила през декември, компанията има годишен обем от само 84 000 EV. Дори продукцията и продажбите на компанията да се удвоят през 2021 г., тя все още ще бъде оценена на над 16 пъти продажбите в индустрия, известна със своите тесни маржове.
Освен това NIO няма да бъде единственият производител на EV, фокусиран върху Китай. Голямата тройка на Детройт инвестира милиарди всяка година в електромобили и автономни превозни средства, като редица други търговски марки и утвърдени производители на автомобили правят същото. Без собствена инфраструктура, която наистина да увеличи производството, оценка на стойност 83 милиарда долара изглежда като сериозна сума.
Aurora Cannabis
Изглежда, че индустрията на марихуаната в Северна Америка ще се разраства като бурен през това десетилетие. Но не всички акции от сектора ще бъдат победители. Някога най-притежаваните акции в Robinhood и сега 15-и, канадският лицензиран производител Aurora Cannabis (NYSE: ACB) трябва да се избягват като чума.
По едно време Aurora предложи много обещания. Разполагаше с 15 производствени съоръжения, способни да произвеждат повече от 650 000 килограма годишно канабис, ако напълно функционира. Компанията също имаше достъп до две дузини пазари извън Канада. Изглеждаше като логичен победител в претъпканото поле на пот акции - но това не беше така.
Най-големите проблеми за Aurora Cannabis бяха надценяването на потребителското търсене и подценяването на регулаторните рамки. В резултат на това тя зарови счетоводния си баланс в репутация и нематериални активи чрез грубо надплащане за повече от дузина компании и трябваше да отпише значителна част от инвентара си.
Aurora Cannabis също е изправена пред парични притеснения. След като финансира своите ежедневни операции и изкупувания, със своите акции, броят на акциите на Aurora се увеличи с 11 800% за малко повече от шест години. Това е съкрушително число за акционерите, което кара Aurora да си струва да се избягва.
American Airlines Group
Една от най-големите загадки в живота е защо милениалите инвеститори в Робинхуд са увлечени от акциите на авиокомпаниите. Шест от 32-те най-големи холдинга на Robinhood са авиокомпании, като American Airlines Group (NASDAQ: AAL) заема най-високото място като номер 5 на платформата. Проблемът е, че това е може би най-лошата компания в сектора.
Най-доброто предположение защо American Airlines лети толкова високо в съзнанието на младите инвеститори, се дължи на нейната привлекателност на марката и пречупена цена на акциите. Предполага се, че ако достатъчно американци решат да получат коронавирусна ваксина, страната може да се нормализира и хората отново ще излязат в небето. За съжаление тази теза има два недостатъка.
Първо, нямаме представа кога нещата ще се върнат към нормалното си или какво ще изглежда нормалното. Например, дори и с две ваксини, получили разрешение за спешна употреба, действителната кампания за ваксиниране в САЩ е бавна. По-малко от 2% от населението (5 милиона души) са били ваксинирани, което е доста по-малко от 20-те милиона души, които са били насочени към ваксината през декември.
На второ място, American Airlines ще бъде задушен от своите 41.2 милиарда долара дълг за години напред, ако приеме, че избегне фалита. Както колегата Адам Левайн-Вайнберг посочи през 2018 г., American Airlines взеха неразумното решение да пенсионират търговски самолети, които са имали много живот, за да модернизира своя флот. Това лошо решение, съчетано с COVID-19 и пълно спиране на програмата му за възвръщане на капитала правят American Airlines акции, които е добре да бъдат избягвани.
Tesla Motors
Акциите номер 2 на платформата на Robinhood, Tesla Motors (NASDAQ: TSLA), може би са най-надценените съществуващи акции с голяма капитализация. Тезата на бика около Tesla е свързана с предимствата на компанията. Продажбите на компанията са само с 450 под психологическата граница от 500 000 през 2020-та. Tesla също предлага ясно разпознаваемо предимство пред конкуренцията си в мощността и обхвата на батерията.
Но говорим и за компания с оценка от близо 800 милиарда долара, която произвежда само около половин милион EVs годишно. За сравнение, всеки производител на автомобили в Детройт има повече от две установени производствени мощности и е в състояние да произвежда милиони превозни средства всяка година. Понастоящем пазарната капитализация на Tesla е по-висока от много от най-утвърдените автомобилни производители в света на комбинирана основа.
Освен това Tesla не е показала способност да генерира печалба единствено от продажбата на електромобили. През четири от последните пет тримесечия продажбата на кредити за възобновяема енергия помогна на Tesla да достигне номинално ниво на коригирани печалби. Инвеститорите не трябва да се притесняват от повтарящия се потенциал за печалба на компания с оценка на стойност над 700 милиарда долара.
Като последно напомняне, автомобилната индустрия традиционно дава ниски маржове. Електромобилът изглежда като балон в процес на създаване, като Tesla е номер 1, който трябва да се избягва през 2021 г.
Още по темата:
Успя ли Tesla да изпълни целта си да достави 500 хил. коли през 2020-та?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.02% |
USDJPY | 157.29 | ▲0.11% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.03% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.05% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 607.50 | ▼0.03% |
S&P 500 | 6 096.12 | ▼0.03% |
Nasdaq 100 | 22 053.90 | ▼0.03% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 820.90 | ▼0.55% |
Ethereum | 3 480.68 | ▼0.39% |
Ripple | 2.29 | ▼0.50% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.28 | ▲0.09% |
Петрол - брент | 73.32 | ▲0.16% |
Злато | 2 624.68 | ▲0.25% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.50 | 0.00% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |