Снимка: Pixabay
Това е статия за компании, занимаващи се с въздушен транспорт. Важно е да се отбележи, че пазарите са изпреварващ индикатор, а не закъснял. По този начин индексите и акциите на конкретни индустрии се възстановяват много преди по-големия икономически подем, коментира Фейсал Хумаюн. Така, в резултат на пандемичния срив на пазара миналата година, индексите достигнаха дъното до края на март 2020 г. Икономиката обаче все още е в дълбока рецесия.
Защо е важно да се отбележи? Ако инвеститорите чакат икономическо възстановяване или пълно възстановяване на индустрията, за да инвестират в определени акции, голяма част от ралито може вече да е свършило.
Що се отнася до авиационната индустрия, фискалната 2020 година беше катастрофална. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) изчислява, че секторът е загубил 118.5 милиарда долара миналата година и вероятно ще загуби още 38.7 милиарда през 2021 г. Ясно е, че това не е V-образно възстановяване, коментира Хумаюн. Въпреки това, ситуацията започва да се подобрява. Индустрията залага на връщането на трафика през втората половина на годината и това възстановяване може да изненада от положителна гледна точка, ако масовата ваксинация се окаже ефективна.
В същото време има смисъл да бъдете предпазливи оптимисти за акциите на авиокомпаниите. Втората вълна на Covid-19 вече засяга пътуванията в Европа, казва Хумаюн.
Тук са седем акции на авиокомпании, които изглеждат интересни на настоящите нива.
JetBlue Airways (JBLU)
Според Хумаюн, JetBlue Airways е една от най-добрите акции на авиокомпании от финансова гледна точка. JBLU акциите са се увеличили с около 42% през последните шест месеца и се очаква това рали да продължи.
Компанията наскоро обяви резултатите за четвъртото тримесечие на 2020 г. Има няколко положителни неща, за които си струва да се говори. Например, JetBlue запазва стабилна ликвидна позиция от 3.1 милиарда долара. Освен това, при съотношение дълг към капитализация от около 55%, компанията има надеждна финансова гъвкавост.
Авиокомпанията също така съобщи за дневен паричен поток от 6.7 милиона долара за четвъртото тримесечие на 2020 г., което се оказа по-добро от очакваното. Предвид паричната си позиция, JBLU има пет четвърти от паричния буфер, за да поддържа скоростта си на изгаряне. Много е вероятно индустрията да се разгърне още преди това. В доклада си главният изпълнителен директор Робин Хейс увери инвеститорите, че „тенденциите в търсенето ще се подобрят по-късно тази година“.
И накрая, JetBlue също работи за разширяване на дестинациите. Авиокомпанията вече е започнала повече от 80 нови маршрута. След като възстановяването набира скорост, това най-вероятно ще подкрепи растежа на паричния поток. Поради това се очаква разходите за гориво да се увеличат през следващите тримесечия. Но това едва ли ще бъде проблем, ако натоварването на производствения капацитет се увеличи значително.
Като цяло JBLU акциите са привлекателни и могат да осигурят устойчива доходност през следващите четири до осем тримесечия, коментира Хумаюн.
Alaska Air Group (ALK)
ALK акциите са друго име сред ценните книжа на авиокомпаниите, които са се развили добре през последните шест месеца. Компанията има силни фундаментални показатели, особено в сравнение с компании като United Airlines (NASDAQ:UAL).
За четвъртото тримесечие на 2020 г. Alaska отчита парични средства и еквиваленти в размер на 3.3 милиарда долара. През същия период съотношението на дълга към капитализацията на компанията е 61%. Също така си струва да се отбележи, че авиокомпанията съобщи за парично изгаряне от около 4 милиона долара на ден през последното тримесечие. Благодарение на финансовия си таван, Alaska Air Group има добри възможности за преодоляване на дълъг период на рецесия.
От гледна точка на възстановяването, Alaska Air Group също смята, че „почивката ще доведе до възстановяване“ и „бизнес пътуванията ще се върнат само на 50% от нормалното ниво до края на годината“. Авиокомпанията обаче има ограничен достъп до бизнес и международни пътувания. Така че през 2022 г. ALK вероятно ще види значително подобрение в капацитета си.
Що се отнася до потенциалния растеж на тази акция, 15 анализатори оцениха средната си целева цена от 62 долара, а 11 я оцениха като покупка. Тази цена предполага потенциално увеличение от почти 19% от сегашните нива от около 52 долара. По този начин ALK акциите са привлекателни за влизане на текущите нива, коментира Хумаюн.
Southwest Airlines (LUV)
Morgan Stanley наскоро изрази мнение, че Southwest Airlines е „най-добрата авиокомпания, способна да се възползва от икономическото възстановяване през втората половина на годината“. LUV акциите вече са се увеличили с 49% през последните шест месеца. Въпреки това, Morgan Stanley има целева цена от 59 долара на акция. Това би означавало допълнителен ръст от около 28% от сегашните нива от около 46 долара.
Тъй като индустрията продължава да се сблъсква с насрещни ветрове, важно е да се говори за конкретни основни принципи. Въпреки една от най-тежките кризи, Southwest Airlines успя да запази инвестиционния баланс. Авиокомпанията завърши четвъртото тримесечие на 2020 г. със солиден паричен буфер от 14.3 милиарда долара. Освен това, с необременени активи от 12 милиарда долара, авиокомпанията има добри възможности за преодоляване на насрещните ветрове.
Също така е важно да се отбележи, че през фискалната 2019 година Southwest отчете нетен марж от 10.3% дори след отрицателното въздействие на оттеглянето на Boeing (NYSE:BA) 737 Max. Тази нетна печалба беше една от най-добрите в индустрията. Трябва също така да се добави, че LUV остава печеливша за 47 последователни години до фискалната 2019 г.
С такъв опит и текущото състояние на баланса, LUV акциите със сигурност са сред най-добрите акции на авиокомпаниите, които трябва да бъдат взети под внимание, коментира Хумаюн.
Delta Air Lines (DAL)
Следващото име в списъка с акции на авиокомпании е Delta Air Lines. Delta наскоро беше в новините с планове да върне „400 пилоти на активен летателен статус до това лято“. Изпълнителният директор на компанията Ед Бастиан също смята, че авиокомпанията вероятно ще се върне към рентабилност до лятото на фискалната 2021 г.
Предвид този оптимизъм се очаква по-нататъшен растеж на DAL акциите, които вече са се увеличили с повече от 56% през последните шест месеца. Morgan Stanley вече я определила акциите, като наднормено тегло с целева цена от 55 долара. Това би означавало ръст от около 41% от сегашното ниво от 39 долара.
От гледна точка на ликвидността, Delta също постигна успех при тези обстоятелства, завършвайки 2020 г. с общ буфер за ликвидност от 16.7 милиарда долара. Освен това авиокомпанията има необременени активи от 9 до 10 милиарда долара. И накрая, заслужава да се отбележи, че през декември 2020 г. Delta намали дневния си паричен поток до 12 милиона долара. Това е с 90% по-ниско от ежедневното изгаряне на пари през март 2020 г. По този начин инициативите за намаляване на разходите дадоха солидни резултати, а настоящият буфер за ликвидност ще помогне на компанията да се ориентира в останалата част от този кризисен период.
Тъй като Delta се движи към рентабилност през следващите няколко тримесечия, се очаква тези акции да продължат инерцията си, коментира Хумаюн. Увеличаването на ваканционните пътувания през втората половина на 2021 г. вероятно ще доведе до търгуването и на DAL акции над 50 долара.
American Airlines (AAL)
През последните шест месеца AAL акциите са друг голям изпълнител, когато става въпрос за акции на авиокомпании. През този период ценните книжа на компанията са се увеличили с 54%. Въпреки това, в рамките на една година тя все още е по-ниска с около 36%. Значи има още работа за вършене. Въпреки това, тъй като авиокомпанията наскоро съобщи за по-високи от очакваните приходи, Хумаюн е оптимист, че ралито ще продължи.
Сред малкото положителни резултати през четвъртото тримесечие на 2020 г. American Airlines намали ежедневното изгаряне на пари до 30 милиона долара. Освен това авиокомпанията затвори и тримесечието си с ликвидност от 14.3 милиарда долара. До края на първото тримесечие на 2021 г. паричната ѝ позиция се очаква да бъде 15 милиарда долара. Така че има достатъчно средства, за да се справят с предизвикателствата на текущата година, включително погасяване на дългове и капиталови разходи.
Наскоро American Airlines също си партнира с Alaska Air Group и JetBlue, за да разшири мрежата си за клиенти на североизточното и западното крайбрежие на Съединените щати. След като пътническият поток се увеличи, ще бъде по-лесно да се види положителното въздействие на това партньорство. Такова увеличение на трафика е възможно през втората половина на годината.
И накрая, компанията също така планира да използва излишната си ликвидност, за да намали ливъриджа, след като растежът на паричния поток се възобнови. Така че, Хумаюн положително оценява перспективите както за втората половина на 2021 г., така и за 2022 г. По всяка вероятност най-лошото вече е зад AAL акциите.
Hawaiian Holdings (HA)
HA акциите също са едни от най-атрактивните ценни книжа на авиокомпаниите в момента. Въпреки това, Хумаюн съветва да се избягва ново въздействие върху акциите след ръст от над 76% през последните шест месеца. Осем анализатори, които предлагат 12-месечни ценови прогнози за Hawaiian Holdings, имат средна цел от 17.50 долара. В момента HA се търгува на почти 21 долара. Така че се очаква някаква корекция и консолидация преди следващия етап от ралито.
Ключов фактор за авиокомпанията обаче е преоткриването на Хавайските острови за туризъм. Тъй като предварителното тестване на Covid-19 изключва необходимостта от карантина, вероятно този туризъм ще нарасне през следващите тримесечия. Освен това разширяването на мрежата на авиокомпанията в Северна Америка също вероятно ще даде положителни резултати и след тази година. Все пак остава да се види дали Hawaiian може да намали зависимостта си от пътувания до Хаваите на относителна основа.
Що се отнася до паричния буфер, към четвъртото тримесечие на 2020 г. авиокомпанията е отчела парични средства и еквиваленти в размер на 864 милиона долара. В допълнение, дневният разход на пари за тримесечието възлиза на 1.7 милиона долара. Така че Hawaiian Holdings има достатъчно пари, за да издържи до края на годината, коментира Хумаюн.
Copa Holdings (CPA)
Последното място в списъка с акции на авиокомпании се заема от акциите на Copa Holdings, друго име, което си струва да се държи на инвестиционния радар. Понастоящем обаче тези акции са непривлекателни след голям ръст от над 95% през последните шест месеца, коментира Хумаюн.
Основната причина за силното рали са основополагащите фактори. През третото тримесечие на 2020 г. авиокомпанията отчита паричен буфер от 1.3 милиарда долара. През същия период общият дълг възлиза на 1.2 милиарда. Паричният поток също беше нисък – 36 милиона долара на месец. Като се има предвид настоящият буфер на ликвидността, не се вижда значително привличане на заемни средства през текущата година.
Заслужава да се отбележи обаче, че след почти пет месеца без никакви операции, авиокомпанията възобнови услугите си до няколко дестинации. До ноември тя постепенно се разшири до 38 места в мрежата, която обикновено се простира до 80 дестинации в 33 държави.
През следващите месеци се очаква пътническият поток да бъде свидетел на постоянен растеж. Рентабилността на оперативно ниво също вероятно ще бъде следващият стимул за увеличаване на CPA акциите, коментира Хумаюн.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Експерт: Очертава се "перфектната буря" за щатските държавни облигации
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▲0.21% |
USDJPY | 154.43 | ▼0.62% |
GBPUSD | 1.23 | ▲0.42% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.09% |
USDCAD | 1.47 | ▼0.30% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 046.20 | ▼0.36% |
S&P 500 | 5 965.62 | ▼0.10% |
Nasdaq 100 | 21 178.80 | ▲0.24% |
DAX 30 | 21 431.60 | ▼1.38% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 294.50 | ▼2.42% |
Ethereum | 2 613.93 | ▼8.80% |
Ripple | 2.40 | ▼6.79% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 74.52 | ▲0.59% |
Петрол - брент | 77.02 | ▲0.79% |
Злато | 2 808.64 | ▲0.51% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 556.16 | ▼0.61% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.16 | ▲0.36% |
Germany Bund 10 Year | 133.34 | ▲0.79% |
UK Long Gilt Future | 93.28 | ▲0.59% |