Снимка: iStock
Анализаторът Пиер Ферагу от New Street Research е развълнуван от новите технологии, но не като инвестиция. Придържайте се към производителите на полупроводниково оборудване, казва той - те се развиват, за да подхранват цялата индустрия.
Ферагу събра някои интересни данни за Tesla. На практика компанията купува собствения си софтуер за самоуправление, когато купува собствени употребявани превозни средства. Но изглежда, че практиката не увеличава общите й маржове.
Ферагу анкетира собствениците на Tesla (тикер: TSLA), които получиха предложение за търговия на превозните си средства от компанията. Той установи, че производителят на автомобили не плаща нищо за самостоятелно управление или FSD, софтуер, закупен преди това като опция от тези водачи.
Нещо повече, Tesla продава пълен софтуер за самоуправление на всички употребявани превозни средства за около 3300 долара, според анализатора. Това е 67% отстъпка от цената от 10 000 долара за опцията FSD при закупуване на нова Tesla.
Но FSD не е типичен вариант за кола. Това е софтуер с нарастващи разходи за почти нищо. Настоящата система за ценообразуване няма смисъл за Ферагу. „Не е честно спрямо тези, на които е продадено FSD като инвестиция“, пише анализаторът в туит в сряда, в който се позовава на своя доклад за изследването. „Това увеличава маржа втора ръка за Tesla, но уврежда дългосрочната стойност на общността и възприеманата стойност на FSD.“
Ферагу има решение. „1) Спрете това; 2) Предлагайте FSD на автомобили втора ръка като опция; 3) Или оценявайте FSD при изкупуване на автомобилите, или позволявайте пренасяне на FSD към следващия автомобил срещу разумна такса."
Той иска от Tesla да позволи на клиентите си да извършват пълните си покупки на самоуправление до следващото си превозно средство на Tesla. Това е нова идея за автомобилната индустрия. Потребителите обикновено не вземат опции - като отопляем волан - в следващото си превозно средство. Но това може да засили лоялността към марката за Tesla.
Ферагу казва, че Tesla все още не е отговорила на неговите предложения.
В годишния отчет на компанията Tesla казва, че приходите от услуги и други включват „негаранционно следпродажбено обслужване на превозни средства, продажби на употребявани превозни средства, стоки на дребно, продажби от придобитите от нас дъщерни дружества на клиенти на трети страни и приходи от застраховка на превозни средства“.
Настоящата практика може да увеличи маржа на употребявани автомобили на Tesla, но въздействието върху общата рентабилност е трудно да се изчисли. Не изглежда да се показва в маржовете на услугата на Tesla, които са отрицателни. Компанията губи пари от продажби на услуги.
Tesla загуби 365 милиона долара брутна печалба в сегмента на услугите през 2020 г. Това се превежда като брутен марж от около отрицателни 16%. В този сегмент има повече от просто продажби на употребявани автомобили. И все пак услугите обикновено са изгодни за автомобилния бизнес.
Помислете: Частите и услугите в AutoNation (AN), търговец на автомобили, генерираха около 1.5 милиарда долара оперативна печалба през 2020 г. Това означава марж от около 45%. Оперативната печалба и брутната печалба не са еднакви. Но това са наличните данни и за двете фирми. Нещо повече, оперативната печалба е по-ниска от брутната печалба.
Автомобилните застраховки, друга част от продажбите на услуги на Tesla, също обикновено са печеливш бизнес. PGR например печели повече пари през 2020 г., отколкото през 2019 г. Хората караха по-малко по време на пандемията.
Има много причини печалбата от услуги на Tesla да бъде ниска. Софтуерът FSD може да не е част от счетоводството за продажбите на употребявани автомобили. И повечето автомобили на Tesla все още са в гаранция. Компанията е продала повечето автомобили, отколкото някога е продавала през последните три години.
Въпреки че Tesla е страхотна компания, струваща повече от всеки друг производител на автомобили на планетата, компанията все още е нова. Tesla все още изгражда собствената си фирмена сервизна мрежа. „Много допълнителни първоначални разходи правят този марж отрицателен“, казва анализаторът от Wedbush Дан Айвс пред Barron’s. „От 2022 г. и след това маржовете за услуги трябва да се мащабират добре.“
Tesla, считан за бик в Tesla, също не се притеснява от общия марж на услугите си. „Маржовете на услугите са отрицателни, тъй като увеличават инфраструктурата за доставка“, казва той пред Barron’s. „Винаги трябва да харчите преди приходите в сферата на услугите, стига да растете и не искате клиентите ви да плащат за това.“
Маржовете на печалба на Tesla като цяло изглеждат солидни. Общият брутен марж на Tesla за четвъртото тримесечие е около 19%. Анализаторите прогнозират, че производителят на луксозни автомобили BMW (BMW. Германия) ще отчете 18% марж на брутна печалба през тримесечието.
Растежът може да е причината за неговите маржове на услуги, които са по-ниски от останалите. Или разликата може да се свежда до избора на ръководството за това как да се отчитат различни неща. Това би затруднило сравняването на Tesla с други производители на автомобили, но не е работа на Tesla да прави сравненията лесни. В края на краищата Tesla се превърна в най-ценната автомобилна компания в света, като се различава много от традиционните автомобилни компании.
Акциите на Tesla затвориха в четвъртък с понижение от 8.1% до 682,22 долара. S&P 500 и Dow Jones Industrial Average спаднаха съответно с 2.5% и 1.8%.
Още по темата:
Акциите на Tesla влязоха в мечи пазар
М. Бъри: Акциите на Tesla могат да загубят 90% без да предизвикат срив на финансовата система
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.02 | ▼0.25% |
USDJPY | 155.64 | ▲0.17% |
GBPUSD | 1.23 | ▼0.09% |
USDCHF | 0.92 | ▲0.43% |
USDCAD | 1.47 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 042.90 | ▼0.36% |
S&P 500 | 5 963.14 | ▼0.14% |
Nasdaq 100 | 21 143.20 | ▲0.08% |
DAX 30 | 21 376.00 | ▼1.64% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 193.50 | ▼2.53% |
Ethereum | 2 606.01 | ▼9.08% |
Ripple | 2.40 | ▼7.10% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 74.08 | ▼0.01% |
Петрол - брент | 76.56 | ▲0.16% |
Злато | 2 787.99 | ▼0.24% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 553.88 | ▼1.02% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.90 | ▲0.12% |
Germany Bund 10 Year | 132.82 | ▲0.40% |
UK Long Gilt Future | 92.74 | ▲0.12% |