Снимка: iStock
Първичните публични предлагания (IPO) и директните листвания са два различни метода за набиране на капитал от дадена компания, чрез листване на акции на публична фондова борса, пише Investopedia.
Докато много компании избират да направят IPO, при което се създават нови акции, подписват и продават на инвеститорите, някои компании избират директен листинг, в който не се създават нови акции и се продават само съществуващи, неизплатени акции без ангажирани ъндеррайтери.
При IPO се създават нови акции на компанията и се попълват от посредник. Ъндеррайтерът работи в тясно сътрудничество с компанията през целия процес на IPO, включително определяне на първоначалната офертна цена на акциите, подпомагане на регулаторните изисквания, закупуване на наличните акции от компанията и след това продажбата им на инвеститори чрез техните дистрибуторски мрежи.
Тяхната мрежа включва инвестиционни банки, брокери-дилъри, взаимни фондове и застрахователни компании. Преди IPO, компанията и нейният ъндеррайтер участват в процес, известен като „роудшоу“, в което топ мениджърите се представят пред институционални инвеститори, за да натрупат интерес към закупуването на скорошните публични акции.
Измерването на лихвите, получени от участниците в мрежата, помага на ъндеррайтерите да определят реалистична цена за IPO за акциите. Освен това ъндеррайтерите могат да предоставят гаранция за продажба на определен брой акции на първоначалната цена.
Ъндеррайтерът има две възможности за разпределяне на акции сред първоначалните инвеститори - създаване на книги, при което акции могат да бъдат присъдени на инвеститори по техен избор или търгове, в които инвеститорите, които са готови да наддават над офертната цена, получават акциите. Въпреки че търговете са редки, най-забележителният пример е IPO на Google през 2004 г.
Всички тези услуги обаче си имат цена. Ъндеррайтерите начисляват такса на акция, която може да варира от 3% до 7% . Това означава, че значителна част от капитала, набран чрез IPO, отива за компенсиране на посредниците, понякога възлизащи на стотици милиони на IPO.
Докато безопасността на IPO-то може да е най-добрият избор за някои компании, други виждат повече предимства при директния листинг.
Процес на директно листване (DLP)
Компаниите, които искат да направят директен публичен листинг, може да нямат ресурси да плащат на ъндеррайтери, да не искат да разреждат съществуващите акции, като създават нови или да избягват споразумения за заключване. Компаниите с тези опасения често избират да продължат напред, като използват процеса на директно листване, вместо IPO.
Процесът на директно листване (DLP) е известен още като директно пласиране или директно публично предлагане (DPO).
С процес на директен листинг (DLP), бизнесът продава акции директно на обществеността, без помощта на посредници. Той не включва поематели или други посредници, няма издадени нови акции и няма период на блокиране.
Съществуващите инвеститори, организатори и всички служители, които вече притежават акции на компанията, могат директно да продават своите акции на обществеността.
Предимството на ниска цена обаче идва и с определени рискове за компанията. Няма подкрепа или гаранция за продажбата на акции, няма промоции, няма безопасни дългосрочни инвеститори, няма възможност за опции, като "greenshoe" и няма защита от страна на големите акционери срещу нестабилност в цената на акциите по време и след листването на акциите.
Опцията "greenshoe" е разпоредба в споразумението за подписване, която предоставя на ъндеррайтера правото да продава на инвеститорите повече акции от първоначално планираното от емитента, ако търсенето се окаже особено силно.
Още по темата:
Фед може да направи повече за малкия бизнес, но се нуждае от помощ
Сезонът на печалбите, Фед и БВП в центъра на вниманието на инвеститорите
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 596.00 | ▼1.21% |
Ethereum | 3 331.44 | ▼1.95% |
Ripple | 1.40 | ▼4.76% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |