Снимка: Pixabay
С неочакван обрат на събитията бизнес лидерите се оплакват от „липса на работна ръка“, тъй като американската икономика продължава да пренебрегва последиците от пандемията. Това е особено тревожно за ресторантьорските акции. Поради обезщетенията за безработица и проверките за стимули, хората сега са по-малко склонни да приемат нископлатена работа в заведение за бързо хранене и търговия на дребно, коментира Файзан Фарук.
Всеки има различен поглед върху това. Демократите, например, твърдят, че компаниите биха могли да повишат заплатите, ако наистина искат работниците им да се върнат бързо. Другата страна смята, че намаляването на ползите ще създаде повече стимули за работа.
Въпреки това инвеститорите са уплашени. Ако инвестициите им са насочени към компании, които трудно наемат качествени служители, портфейлите им в крайна сметка ще пострадат. За щастие, някои акции от ресторантьорския сектор са безопасна инвестиция дори при сегашните условия. Това може да се дължи на няколко причини: лоялност към марката, инвестиции в цифрова инфраструктура или мъдро управление.
Или всичко от горепосоченото?
Факт е, че има ресторантьорски акции, които се справят добре. И то от доста време. Всъщност има някои, за които пандемията се е превърнала в попътен вятър.
Jack in the Box (JACK)
Jack in the Box е един от най-големите победители в пандемията. Американската верига заведения за бързо хранене успя да се справи добре с това изпитание, тъй като имаше франчайз модел, който позволяваше на компанията да работи по различен начин от повечето други ресторанти.
Веригата беше готова да си сътрудничи с национални и мултинационални марки поради добрия персонал и наличието на „драйв-тру“ пунктове. В крайна сметка бизнес моделът генерира дивиденти, като веригата отчита положителни печалби тримесечие след тримесечие по време на тази криза.
Разбира се, това доведе до малко по-скъпи акции. Независимо от това, бичи настроенията изтласкаха акциите нагоре и като се имат предвид отличните резултати, никой не би трябвало да очаква акциите да се забавят.
McDonald's (MCD)
Всеки списък с ресторантьорски акции не може да бъде пълен без McDonald's. И въпреки че гигантът за бързо хранене заема забележително място в горните ешелони на ресторантьорски акции, не може да се каже достатъчно добро за него.
От всяка гледна точка McDonald's е победител. Експлоатационните характеристики са стабилни и са били такива от доста време. Съвсем наскоро гигантът за бързо хранене съобщи за още едно звездно тримесечие. Както EPS, така и приходите надминаха оценките на анализаторите и в светлината на високите резултати McDonald's повиши перспективите си за растеж на продажбите в цялата система.
Нетната печалба за първото тримесечие е била 1.54 милиарда долара, или 2.05 долара за акция, в сравнение с 1.11 милиарда долара, или 1.47 долара за акция, година по-рано. Глобалните сравнителни продажби на магазини са скочили със 7.5% през тримесечието, надхвърляйки нивото от 2019 г. Въпреки че глобалните показатели бяха отлични, специално внимание заслужава нарастването на сравнителните продажби на магазините с 13.6% в Съединените щати.
Президентът на McDonald's в САЩ Джо Ерлингер заяви, че през първото тримесечие цифровите продажби в този сегмент възлизат на около 1.5 милиарда долара. По този начин MCD акциите изглеждат готови да се покачват все повече, като вече се връщат към нивото на растеж преди пандемията.
Papa John's International (PZZA)
Гигантът за пица Papa John's също имаше много успешна 2020 г. Търсенето на продукти му е много високо. И миналата година компанията успя да увеличи продажбите си с 12%. Освен това пицата беше доказан и сигурен залог за много потребители, които не искаха да експериментират с избора на храна по време на пандемия. Това помогна на компании като Papa John's да надминат конкурентите си.
Ръководството заслужава голяма похвала за изпреварване на събитията. Например, в края на декември гигантът за бързо хранене представи своя нов продукт – Epic Stuffed Crust Pizza. Тази нова форма на пица значително спомогна за повишаване на доходността за отлично първо тримесечие.
„Първото тримесечие беше кулминацията на всички тези неща, подсилена от стартирането на Epic Stuffed Crust. Това беше огромен успех за нашата система, като доведе до изцяло нова вълна от клиенти, надхвърляйки очакванията ни и увеличавайки средната ни стойност, тъй като това е първокласна пица“, каза изпълнителният директор Роб Линч по въпроса.
Нетната печалба е била 33.9 милиона долара, или 82 цента за акция, което е доста над миналогодишните показатели от 8.4 милиона долара, или 15 цента за акция. В допълнение, приходите са се увеличили с около 25% до 511.7 милиона долара от 409.9 милиона, надминавайки оценките от 471 милиона долара.
В Северна Америка сравнителни продажби на магазини скочиха с 26.2%, надхвърляйки ръста от 14.6%, очакван от анализаторите. На международния фронт сравнителни продажби на магазини са се увеличили с 23.2% през тримесечието, което значително надвишава прогнозирания ръст от 17.4%.
С такъв силен растеж не е изненадващо, че това е „най-доброто в класата“ действие.
Restaurant Brands International (QSR)
Ресторантът Brands International е очертал интересен курс. Настоящата версия беше оживена от основателя на Pershing Square Capital Management Бил Акман, който днес е в новините заради най-новата си SPAC-компания.
Тези неясни превозни средства завладяха света миналата година. Но Акман беше активен в пространството още преди други инвеститори да обърнат внимание на това. През 2011 г. стартира Justice Holdings като компания с празни чекове, която след това придоби Burger King.
След това Акман сключи сделка с 3G Capital за обединяване на Burger King и други популярни марки под егидата на Restaurant Brands International.
Акциите са се увеличили с 32.3% миналата година и няма нищо, което да показва, че инерцията се очаква да спре.
През последните шест тримесечия холдинговата компания успя да надмине четири пъти очакванията на анализаторите. В последния си тримесечен доклад QSR съобщи, че EPS съставлява 55 цента спрямо консенсуса от 50 цента, което е увеличение от 10%.
Въпрос на загриженост за анализаторите е продължаващата загуба на Burger King от пазарния дял на McDonald's и Wendy's (NASDAQ:WEN). Това обаче не е сериозно главоболие за акционерите, тъй като портфолиото ѝ включва Burger King, Popeyes и Tim Hortons.
Но това може да бъде препъникамък в придвижването напред, ако ситуацията не се подобри.
Chipotle Mexican Grill (CMG)
Chipotle е по-млада марка от повечето други компании в този списък. Ресторантът за бързо хранене обаче е от полза, тъй като милиони американци са опитали хранителните му услуги чрез предварителни поръчки, доставка, „драйв-тру“ и т.н. по време на пандемия. Основната причина за успеха му се крие в големите инвестиции в автоматизацията.
Освен това, тъй като компанията е инвестирала сериозно в цифровата инфраструктура, тя би могла да съкрати и освободи служителите си, но все пак да управлява нещата доста ефективно. Така че, ако недостигът на работници стане сериозен, това е една компания, която има всички шансове да оцелее.
През първото финансово тримесечие гигантът за бързо хранене отчете чиста печалба в размер на 127.1 милиона долара, или 4.45 долара за акция, в сравнение със 76.4 милиона долара, или 2.70 долара за акция, година по-рано. Нетните продажби са се увеличили с 23.4% до 1.74 милиарда долара, а сравнителните продажби на магазини са се увеличили със 17.2% в сравнение със същия период на миналата година и с 21% в сравнение с нивото от 2019 г.
Цифровите продажби са огромна движеща сила в тази работа. Chipotle е наясно с този факт и пусна продукти, които ексклузивно могат да се поръчат само онлайн, като кесадия, което доведе до увеличение повече от два пъти на онлайн поръчките – 50.1% от общите продажби.
Главният изпълнителен директор Брайън Никол заяви, че около 1 от 10 клиенти са поръчали кесадия, което води до най-голям брой нови клиенти през март.
Акциите са спаднали с около 7% през последния месец, което ги прави една от най-добрите възможности за закупуване, коментира анализаторът.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Професор по финанси: Tesla няма да доминира на автомобилния пазар след 20 години
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.44% |
USDJPY | 148.05 | ▼0.02% |
GBPUSD | 1.29 | ▲0.25% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.35% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.55% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 167.70 | ▲0.34% |
S&P 500 | 5 829.20 | ▲0.34% |
Nasdaq 100 | 20 421.50 | ▲0.15% |
DAX 30 | 23 493.50 | ▲0.08% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 83 552.10 | ▼3.06% |
Ethereum | 2 103.33 | ▼4.50% |
Ripple | 2.19 | ▼5.74% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 67.04 | ▲1.15% |
Петрол - брент | 70.36 | ▲1.32% |
Злато | 2 909.82 | ▲0.03% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 552.64 | ▼0.37% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.57 | ▼0.19% |
Germany Bund 10 Year | 127.24 | ▼0.44% |
UK Long Gilt Future | 92.66 | ▲0.85% |