На фона на голямо събитие, най-новата итерация на iPhone пристигна тази седмица с повече от няколко оплаквания относно липсата на продуктови иновации на Apple (AAPL). Но поне един аспект даде основание на потребителите да празнуват.
Джон Форт от CNBC проницателно забеляза, че Къщата, която Стив Джобс построи, избра да запази цените на нивата на iPhone 12 - което ефективно прави iPhone „устойчив на инфлация“. Форт предположи, че комбинация от краткосрочни жертви, субсидии на оператора и първокласното инженерство на Apple е дало на потребителите рядка и неочаквана промяна в цената за надграждане на телефоните им.
Относителните цени на iPhone 13 ни напомнят, че докато COVID-19 не слезе от световната сцена, технологичният напредък изигра огромна роля за повишаване на производителността и овладяване на инфлацията. Каквато и да е обосновката на главния изпълнителен директор Тим Кук, Apple се противопоставя на особено неприятен проблем, който ограничава потребителите: Цените навсякъде се покачват, без да се вижда предвидим край на това.
Всичко това ни води до проблем, който не получава достатъчно вниманието, което заслужава. Никъде инфлацията не е имала по-голямо въздействие, но най-вече под радара, отколкото върху това, което ядем.
Bloomberg изтъкна проблема в неотдавнашен доклад, в който се цитират данни на ООН, показващи, че инфлацията на хранителните стоки е 31% на годишна база през юли. Историята напомня на читателите, че хранителните бунтове, предизвикани от покачването на цените, са били голям двигател на протестите по време на „Арабската пролет“ през 2011 г. (сякаш светът се нуждае от още граждански вълнения).
Освен това индексът на потребителските цени (ИПЦ) през август разкри, че годишната инфлация на храните се повиши близо до 4% през последните няколко месеца. Според DataTrek Research, цените на храните в САЩ са скочили с 8% през последните две години, водени от ежедневните протеинови храни като месо, птици, риба и яйца.
„Докато инфлацията на протеини е нестабилна, обичайният модел е внезапно покачване... последвано от спад“, пише в сряда Никълъс Колас, съосновател на DataTrek Research. „Имахме две увеличения в близкото минало (2020, 2021), но все още няма спад.“
Усложнява се фактът, че САЩ внасят стотици милиарди долари в храни всяка година - много повече, отколкото доставят в чужбина. И на този фон цените също се покачват: данните за цените на вноса през август показват, че цените на храните са се повишили с 0,6% на месечна и 10% на годишна база.
Поне част от този разказ се движи от нарастващите разходи за доставка, най-вече дължащи се на високото търсене и неволите на световната верига на доставки.
Изчислявайки, че глобалните цени на вноса се повишават с 10%, когато разходите за доставка се удвоят, Саймън Макадам от Capital Economics пише в сряда, „като се има предвид, че разходите за морски транспорт никога не са нараснали почти толкова, колкото през последната година, пълният обем на преминаването е трудно да се предвиди."
Дългосрочното въздействие върху потребителите не е напълно ясно, но МакАдам отбеляза, че „ако се очакваше скоро разходите за доставка да спаднат, вносителите може да се чувстват комфортно да чакат нормализиране на разходите и да се въздържат от повишаване на цените“.
Въпреки това, „преминавайки по фючърси за чартърни лихви за кораби за насипни товари, търговците най-накрая стигнаха до мнението през последните няколко месеца, че разходите за доставка няма да паднат от тази страна на Коледа и ще останат далеч над нивата преди вируса до 2022 г.” Кратката версия: Не очаквайте скоро никакво облекчение по пътеките за хранителни стоки или ресторантите.
Всичко това ни връща към любопитния случай на Apple и един особено актуален анекдот.
Още през 2011 г. тогавашният президент на Федералния резерв на Ню Йорк Уилям Дъдли се опита да успокои потребителите на Куинс относно скока на цените на храните. Централният банкер посочи най-новия iPad, който струваше същата като предишната версия, като причина, поради която „трябва да погледнете цените на всички неща“.
Както може да се предположи, аналогията се провали лошо с аудиторията на работническата класа на Дъдли. Един от присъстващите хвърли запомнящо се хаплив шега: „Не мога да ям iPad“.
Десетилетие по-късно е достатъчно да се каже, че iPad - или iPhone - все още не са годни за консумация. Политиците би било добре да запомнят това.
Още по темата:
Акциите на Apple възстановиха част от загубите
Какво ще се случва с акциите на Apple след представянето на новия iPhone?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.34% |
USDJPY | 155.20 | ▲0.76% |
GBPUSD | 1.24 | ▼0.24% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.22% |
USDCAD | 1.45 | ▲0.26% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 704.80 | ▼0.90% |
S&P 500 | 6 069.84 | ▼0.64% |
Nasdaq 100 | 21 603.80 | ▼0.43% |
DAX 30 | 21 732.00 | ▼0.43% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 102 243.00 | ▼2.38% |
Ethereum | 3 287.40 | ▲1.24% |
Ripple | 3.04 | ▼2.97% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 73.80 | ▲0.92% |
Петрол - брент | 76.44 | ▲0.50% |
Злато | 2 797.92 | ▲0.12% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 559.66 | ▼1.25% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.02 | ▼0.11% |
Germany Bund 10 Year | 132.30 | ▲0.31% |
UK Long Gilt Future | 92.74 | ▲0.12% |