Снимка: iStock
Продължаващият недостиг на полупроводникови чипове се очаква да струва на световната автомобилна индустрия приблизително 210 милиарда долара приходи през 2021 г., според консултантската фирма AlixPartners, цитирана от CNBC.
Прогнозата е много по-голяма спрямо предходната прогноза от 110 милиарда долара през май. Базираната в Ню Йорк фирма за първи път публикува първоначална прогноза за 60,6 милиарда долара в края на януари, когато проблемът с частите започна да кара автомобилните производители да намалят производството в заводите.
„Разбира се, всички се надяваха, че кризата с чиповете досега щеше да отшуми, но нещастни събития като ограничителните мерки заради COVID-19 в Малайзия и продължаващите проблеми на други места изостриха проблема“, казва Марк Уейкфийлд, глобален ръководител на автомобилния и индустриална практика в AlixPartners.
AlixPartners прогнозира, че 7,7 милиона единици продукция ще бъдат загубени през 2021 г., в сравнение с 3,9 милиона в майската прогноза.
Производителите на автомобили по целия свят, включително Ford Motor и General Motors, предупредиха за масови съкращения на печалбите тази година поради недостига на чипове. Но някои от тези загуби са компенсирани от устойчивото потребителско търсене и по-високите печалби от рекордни цени на превозните средства.
"Доставките на микросхеми постепенно се възобновяват, но пандемията продължава да прави своите корекции. По- активно възстановяване на производството през третото тримесечие не се случва поради избухването на делтата варианта на коронавируса. Така че очакваме предлагането на микрочипове да достигне нивото, когато ще може да задоволи търсенето на индустрията, не по-рано от втората половина на 2022 г.", каза експерт от The Boston Consulting Group Владислав Бутенко добавяйки, че тази ситуация може да оказва негативно влияние върху плановете за развитие на електрическия транспорт, който е по-зависим от електронните компоненти от традиционните автомобили.
"Виждаме също, че производителите на други компоненти за превозни средства започват да мислят за коригиране на обема на производството поради принудителния спад на търсенето от автомобилната индустрия. Ако това се случи без тясно взаимодействие между страните, има вероятност за системно и доста дългосрочно прекъсване във веригите за доставки", отбелязва Бутенко.
Още по темата:
Инвеститорите купуваха китайски технологични акции при спада им
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.08% |
USDJPY | 148.51 | ▼0.27% |
GBPUSD | 1.29 | ▲0.11% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.07% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 417.70 | ▲0.01% |
S&P 500 | 5 900.04 | ▼0.01% |
Nasdaq 100 | 20 843.00 | ▲0.08% |
DAX 30 | 23 341.90 | ▲0.50% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 713.60 | ▲1.20% |
Ethereum | 2 293.66 | ▲2.28% |
Ripple | 2.50 | ▲0.06% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.84 | ▲0.59% |
Петрол - брент | 69.82 | ▲0.72% |
Злато | 2 919.84 | ▲0.06% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 553.00 | ▲0.94% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.52 | ▼0.12% |
Germany Bund 10 Year | 127.48 | ▼0.30% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.55% |