Снимка: Patek Philippe
Patek Philippe обяви в понеделник, че пуска 170 специални версии на най-популярните си часовници като част от партньорство с Tiffany & Co., чието стартиране вероятно ще предизвика вълнение сред богатите колекционери на часовници, съобщава CNBC.
Изненадващият ход идва по-малко от година, след като Patek прекрати производството на емблематичният часовник, известен като Nautilus Ref. 5711, което води до рязко покачване на търсенето и цените.
Patek каза, че прави 170 специален Ref. 5711 часовници с Tiffany – син циферблат, които ще се продават в избрани бутици на Tiffany. Часовникът е създаден в чест на 170-годишното партньорство между швейцарския часовникар и Tiffany, както и новото притежание на Tiffany от френския луксозен гигант LVMH, каза Patek Philippe.
За Tiffany възможността да продаде това, което може би ще стане най-търсеният нов часовник в света, ще добави престиж и маркетингов блясък на бижутера, докато претърпява промяна под ръководството на LVMH и неговия шеф Бернар Арно.
„Това беше моят малък подарък, за да кажа поздравления за покупката на Tiffany“, каза изпълнителният директор на Patek Тиери Стърн пред CNBC. „За мен беше съвсем ясно, че трябва да избера нещо уникално и изключително. Това наистина е последният почетен кръг за този часовник“.
Последен почетен кръг
Любителите на часовника по целия свят смятаха, че последният почетен кръг беше през януари. На фона на рекордното търсене на най-добрите луксозни часовници Patek неочаквано обяви, че спира производството на модела Ref.5711, заявявайки, че вниманието и търсенето на часовника са отишли твърде далеч. Часовникът от неръждаема стомана, пуснат през 2006 г., получи широка известност в социалните медии. Сред по-заможните любители на часовниците той се превърна в един от най-големите трофеи за китките – смесена благословия за компания, която се гордее с широката си гама от креативни, сложни часовници и рафинирано злато, платина и други дизайни.
„Все още не разбирам защо изведнъж успехът (на този часовник) дойде толкова бързо и се стигна толкова високо“, каза Стърн. „Но това, което знам, е, че не искам да бъда монохромна компания. Затова спрях 5711. Направихме достатъчно от него“.
Много купувачи на часовници бяха бесни. Сдобиването с Ref. 5711, който се продаваше на дребно за около 30 000 долара, вече включваше дълги списъци на чакащи и непрозрачни условия от дилъри, дори за привилигеровани клиенти на Patek. Сега би било невъзможно да се купи нов 5711. Цени за употребявани модели Ref.5711, които вече са склонни към спекулации, скочиха до над 150 000 долара онлайн. Един от тях беше продаден на търг на Sotheby's за сума, еквивалентна на 484 000 долара през 2020 г.
Решението на Стърн да направи окончателните 5711 за Tiffany се основава на дълбоката история и взаимните ценности на двете компании, каза той. През 1851 г. Tiffany става първият официален партньор на дребно на Patek в САЩ. По време на първото си бизнес пътуване до САЩ Антоан Норберт де Патек се срещна с Чарлз Луис Тифани в Ню Йорк. Днес часовниците Patek се продават в някои бутици на Tiffany, а тези с гравиран надпис „Tiffany & Co.“ се продават още по-скъпо.
Двете компании също се контролират от семейството с планове да предадат лидерството на следващите поколения. Швейцарското семейство Стърн притежава Patek от 1932 г. насам, докато LVMH се контролира от Бернар Арно, третият най-богат човек в света. Бернар Арно от години проучва възможностите за добавяне на една от четирите най-големи марки часовници – Rolex, Patek, Audemars Piguet и Richard Mille – към своята луксозна марка, която вече включва Tag Heuer, Zenith и Hublot. Стърн каза, че се е срещнал с Бернар Арно в миналото и му е казал: „Ние сме независими и не се интересуваме от продажба“.
Стърн обаче искал да предложи на Бернар Арно нещо специално, за да отбележи сделката на LVMH за 15.8 милиарда долара за закупуване на Tiffany. Той проведе виртуална среща, за да представи Ref. 5711 на LVMH. Това включваше Александър Арно, 29-годишен потомък на семейството, който наскоро бе назначен за изпълнителен вицепрезидент на продуктите и комуникациите на Tiffany.
„Първо, им казах: „Господа, моля, останете на местата си, защото ще бъдете много изненадани“, каза Стърн. „Щом им показах рисунките, те бяха много развълнувани“.
Заедно със специалния син цвят на Tiffany, часовникът ще има печат „Tiffany & Co.“ на 6 часа, заедно с марков щамп Patek Philippe на 2 часа. Задният капак на корпуса от сапфирено стъкло е украсен с възпоменателен надпис „170-годишнина – 1851 – 2021 Tiffany & Co. – Patek Philippe“. Стърн също създаде малка „изненада“ на гърба, която ще остави собствениците сами да я открият.
„Сложих нещо тайно в задната част на часовника“, сподели Стърн. „Доста е забавно“.
За Tiffany „подаръкът“ на Patek означава, че търговецът на дребно може да предложи на най-ценните си клиенти Свещения Граал на новите спортни часовници и да предизвика вълнение в бутиците си. Александър Арно заяви, че Tiffany „е горда да представи това специално издание Tiffany Blue на нашите най-взискателни клиенти“.
Това обаче има определени рискове. Tiffany ще има много повече от 170 VIP клиенти с пари в брой и желание да купи часовници, а на повечето от тях ще бъдат отказани. Часовникът ще се продава за около 52 000 долара и ще бъде достъпен само в бутиците на Tiffany в Ню Йорк, Бевърли Хилс, Калифорния и Сан Франциско, които продават Patek Philippe.
„Трябваше да предупредя Tiffany и затова казах: „Виж, това е фантастичен подарък“, разказа Стърн. „Но това също е убийствено, защото ще имате само 170 бройки и изборът да ги продадете на крайния клиент ще бъде ваш. Ще има 170 души, които ще бъдат много щастливи, а останалите ще бъдат нещастни“. Надявам се да го продадат на правилните хора. Това наистина е най-важното за мен. Когато правите такива часовници, те трябва да отидат при правилния човек“.
Пандемията създава дефицит, подхранва интереса
Ref. 5711 е най-яркият пример за по-голям дисбаланс между търсенето и предлагането на пазара на луксозни часовници. Покачващите се фондови пазари, крипто богатството и потокът от правителствени стимули създадоха рекордно богатство, докато цяло ново поколение по-млади купувачи започнаха да учат за часовници от висок клас и да купуват онлайн по време на пандемията на коронавирус.
Въпреки това, Patek Philippe, Rolex, Audemars Piguet и Richard Mille – всички те са частна собственост – не са увеличили значително производството си. Според доклада на Morgan Stanley миналата година Rolex продаде 810 000 часовника, Audemars 40 000 и Richard Mille 4300. Тези цифри бяха по-ниски от нормалните поради пандемични прекъсвания.
Patek обикновено произвежда около 60 000 часовника годишно. Подобно на други марки, компанията казва, че не може да увеличи значително производството, без да компрометира качеството. Като пример, Стърн каза, че отнема 10 години, за да подготви добър часовникар, който може да овладее сложните детайли и да направи часовника Patek.
„Качеството винаги ще бъде на първо място в моя списък с желания“, каза Стърн. „Не трябва да бързам, не ме притискат никакви акционери. Не се интересувам от увеличаване на количеството, за да имам по-голями продажби. Повече се интересувам от дълголетието и красотата“.
Въпреки това, ниското производство на водещи марки доведе до огромен онлайн сив пазар на употребявани часовници. Купувачите, които за първи път влизат в магазин Rolex или Audemars, обикновено откриват, че часовникът, който искат, не е на разположение, а списъците с чакащи могат да се разтягат с години за тези, които имат достатъчно късмет дори да попаднат в такъв списък. Толкова много купувачи се обръщат към нарастващите редици на онлайн сайтове като Chrono24, Chronext, Hodinkee и WatchBox, които продават употребявани часовници, често с огромни надценки. Популярните часовници, които официално се продават на дребно за 25 000 или 35 000 долара, онлайн се продават за 60 000 долара и дори повече.
Цените на използваните 5711 в интернет вече варират от над 120 000 долара. Остава да се види каква ще бъде вторичната цена на модела Tiffany, когато излезе в продажба. Един отговор може да дойде следващата седмица: на 11 декември Tiffany ще продаде на търг един от часовниците във Филипс, а приходите ще отидат за опазване на природата, благотворителна организация, избрана от Арно.
Още по темата:
Кои са най-добрите круизи през 2022 година?
Защо милиардери като Бил Гейтс и Джеф Безос купуват въглероден офсет – и как работи
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 562.00 | ▼0.44% |
Ethereum | 3 349.00 | ▲0.54% |
Ripple | 1.52 | ▲3.41% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |