Снимка: iStock
Възходът на SPAC компаниите помогна на първоначалните публични предлагания да достигнат четири цифрена стойност, но оценките след IPO-та спаднаха, тъй като китайските стартиращи компании изглежда бяха блокирани от пазара в САЩ и предложенията с празни чекове намаляха, оставяйки опасения за 2022 г.
Докато 2021 г. беше рекордна година за първичните публични предлагания, с 1000 сделки за първи път в историята, забавянето към края на годината и плачевното представяне на новобранците на Уолстрийт може да предвещават връщане към нормалността през 2022 г.
Дори и със звезден състав от частни компании, като Instacart и Reddit, които изглеждат узрели за публични дебюти, пазарът на IPO през 2022 г. може да има проблеми със съпоставянето на темпа на сделките през 2021 г., като се има предвид охлаждането на някога горещите IPO тенденции като компаниите с празни чекове и специално предназначение за придобиване, или SPAC, и листвания в САЩ за китайски компании. Съществува и потенциал за покачване на лихвените проценти, което може да повлияе на това как технологичните акции с висок растеж се оценяват от инвеститорите.
Като цяло 2021 г. беляза най-силната година за IPO листванията и обемите в историята, като бариерата от 1000 предложения бе достигната през последния месец на годината, според данните на Dealogic, които показват рекордните 315 милиарда долара, събрани, когато тази обща сума никога не е била достигана.
Повече от половината от тези сделки бяха SPAC, след като 606 компании с празни чекове станаха публични през 2021 г., като повечето от тях бяха силно предварително заредени в началото на годината - 298 от SPAC-те, които станаха публични, бяха през първото тримесечие на 2021 г., според Dealogic.
Издаването на SPAC се забави с течение на годината и много SPAC, които все пак станаха публични, имаха проблеми с намирането на подходящи цели или се сляха с бизнеси, вероятно твърде незрели за публичните пазари. Това допринесе за спад в емитирането на SPAC през цялата година и оставя експертите да се чудят за следващата година.
„Мисля, че ще видим голямо оттегляне на SPAC през 2022 г.“, каза Грег Мартин, управляващ директор на Rainmaker Securities, който управлява платформа, позволяваща търговия с ценни книжа на частния пазар. Той прогнозира „връщане към здравия разум“, тъй като пазарът преоценява подходящите случаи на употреба за SPAC.
Много SPAC сделки идват с частна инвестиция в публичен капитал или PIPE, което позволява на компанията да набира допълнителни средства. Но „завършването на PIPE за пазара на SPAC беше малко предизвикателство през втората половина на тази година“, каза Превин Ваас, партньор в Deloitte, който се фокусира върху пазара на IPO. „Това ще продължи да бъде тема през първата част на следващата година.
Докато емисиите на SPAC намаляват, пазарът несъмнено е „далеч от мъртъв“, според Джей Ритър, професор по финанси от университета във Флорида. Имаше около 125 IPO на SPAC от началото на октомври, което не съответства на темпото за първото тримесечие от около 100 на месец, но все пак представлява увеличение в сравнение с летните тенденции, отбеляза той.
Китайският тръбопровод пресъхна
Пазарът също ще трябва да се бори с повишеното напрежение между САЩ и Китай, което намали ключов източник на листвания от чуждестранни компании.
Китайският гигант за превоз на автомобили Didi Global Inc., който проведе едно от най-големите IPO-та за годината през юни, наскоро обяви планове за делистване от Нюйоркската фондова борса на фона на отпор от страна на китайското правителство срещу местните компании, които имат данни за домашни потребители и които са избрали да листнат своите акции в чужбина. Съединените щати също се намесиха срещу практиките за отчитане на китайски дружества, които листват акциите си на американските борси.
От малко над 60 чуждестранни компании, които ценообразуват IPO в САЩ през 2021 г., 30 са от Китай, но няма нито една от края на октомври, според Дейвид Етридж, лидер на услугите за IPO в САЩ в PwC. Неговата статистика изключва сделки на стойност под 25 милиона долара и някои други по-нишови сделки.
Има известен исторически прецедент за драматична промяна в китайската IPO активност, според Ethridge, който отбеляза, че през 2010 г. е имало „зелена светлина за всичко, идващо от Китай, преди да премине на червена светлина“, което предизвика само две китайски IPO през 2011 г.
Ритър от Университета на Флорида беше по-откровен с оценката си: „Има голям шанс да не видим китайско IPO в САЩ в обозримо бъдеще“, каза той.
Традиционните IPO могат да бъдат звездата на шоуто отново, тъй като технологичните и биотехнологичните компании гледат към публичните пазари, но действието през 2022 г. може да започне нестабилно на фона на макроикономически опасения относно намаляването на подкрепата на Федералния резерв, нарастващата инфлация и управлявания от COVID пазар волатилност, както и по-конкретни притеснения за здравето на самия пазар на IPO-та.
„Има стотици IPO-та, заредени за публично предлагане, така че предлагането е налице, но търсенето тепърва ще се определя“, каза специалистът по данни на Renaissance Capital Ейвъри Спиър. „Отчасти това се свежда до умората на инвеститорите“ след година с толкова силен брой на IPO, продължи тя, „но не можете да чуете по-широки пазарни тенденции“.
Компаниите, които гледат на потенциални IPO, ще трябва да се съобразят с една разочароваща истина: докато активността на IPO беше по-силна от всякога през 2021 г., представянето на акциите беше слабо. Приблизително две трети от компаниите, които излязоха на борсата чрез традиционни IPO тази година, имат акции, търгувани под цената им на оферта, според PwC.
Големи имена, които са се понижили от цените на IPO, включват Robinhood Markets Inc., Poshmark и Bumb. Акции на Coinbase които станаха публични чрез директно листване, наскоро се движеха точно под референтната цена на компанията.
Акциите на новите публични компании не осигуряват същите популярност, с които инвеститорите свикнаха на пазара през 2020 г. Само 13 от 441 сделки от 2021 г., изброени на IPOScoop.com, имат акции, които се търгуват при цена повече от два пъти техните цени на IPO.
„Със сигурност има голям тръбопровод… но имаме нужда от по-добра възвръщаемост, за да поддържаме интереса на хората към този клас активи“, каза Етридж от PwC. „Бих казал, че това е борсов пазар и не можеш просто да хвърляш стрелички.“
Според Сантош Рао, ръководител на изследванията в Manhattan Venture Partners, настоящият пазар може да даде повече премия върху траекторията на печалбата на компанията, за разлика от по-пенеливите условия от близкото минало.
„Имате нужда от компании, които имат власт за печалба и ценообразуване, за да издържат на този следпандемичен свят“, каза Рао. Компаниите, посочващи рентабилността „надолу по пътя“, може да не получат сцепление в настоящата среда.
По-добре ли е директно?
Друга тенденция, която трябва да наблюдавате през следващата година, е дали директните обяви ще придобият допълнителна сила. Имаше шест такива листвания през 2021 г., двойно повече от общото за 2020 г., според Renaissance Capital, но този път към публичните пазари все още представлява само част от общата IPO активност.
„Това, което възпираше някои, е, че компаниите правят [директни листвания] и не се справят добре“, каза Спиър. Но евентуалният топъл прием на Palantir Technologies след директното листване на тази компания, „внуши повече доверие в компаниите“, които искат да тръгнат по този път, аргументира се тя.
Компаниите, които са избрали директни листвания през последните години, обикновено имат силно разпознаване на имената, което им позволява да привличат инвеститорски интерес, без да преминават през традиционния процес на IPO. Но софтуерната компания Amplitude Inc. се опита да се откъсне от стереотипа по-рано тази година, като направи директна регистрация през септември въпреки признанието на главния изпълнителен директор Спенсър Скейтс, че това „не е добре позната компания“.
Скейтс вижда листването на своята компания като „огромна доказателствена точка“ за други по-малко известни компании да опитат директни обяви и той задава въпроси от някои, които се интересуват от процеса.
„Има невероятни характеристики на директните листвания, включително по-точни цени, инвеститори, които са по-отдадени на вас в дългосрочен план и че не събирате цял куп пари, от които не се нуждаете“, каза Скейтс.
Компаниите, поели по традиционния път на IPO, може да бъдат принудени да набират ненужно количество финансиране в процеса на разводняване на акциите си, според Скейтс, и той вижда „много страхотни опции“ за компании, които искат да наберат по-малки суми пари, като изберат директно листване.
Още по темата:
Експерти: Корекция, надуване на балона и пукане да очакват инвеститорите
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.44% |
USDJPY | 148.05 | ▼0.02% |
GBPUSD | 1.29 | ▲0.25% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.35% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.55% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 167.70 | ▲0.34% |
S&P 500 | 5 829.20 | ▲0.34% |
Nasdaq 100 | 20 421.50 | ▲0.15% |
DAX 30 | 23 493.50 | ▲0.08% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 84 534.10 | ▼1.92% |
Ethereum | 2 141.49 | ▼2.77% |
Ripple | 2.23 | ▼3.82% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 67.04 | ▲1.15% |
Петрол - брент | 70.36 | ▲1.32% |
Злато | 2 909.82 | ▲0.03% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 552.64 | ▼0.37% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.57 | ▼0.19% |
Germany Bund 10 Year | 127.24 | ▼0.44% |
UK Long Gilt Future | 92.66 | ▲0.85% |