Снимка: iStock
Nikola Corp. започна тази година с амбиции за пълно производство на захранван от батерии полукамион, да постигне напредък в голяма платформа с горивни клетки и да създаде мрежа от станции за зареждане с водород, пише "Блумбърг".
Nikola остана в неутрална позиция от миналата година, когато основателят му подаде оставка поради поредица от обвинения в измами, General Motors Co. се оттегли от партньорство и загуби ключов договор за доставка на камиони. Усилията за възстановяване на доверието с инвеститорите бяха наранени от многократните забавяния на производството.
Въпреки че компанията казва, че има достъп до много средства - включително неясен инструмент за финансиране, за да събере повече пари, ако е необходимо - Nikola е изгубил една трета от наличните си пари през последните 12 месеца.
Захранваните от батерии полукамиони няма да бъдат готови за търговски продажби до началото на следващата година, дори когато компанията увеличава разходите за тях и отделна инициатива за разработване на полуфабрикати, задвижвани с водород, които днес съществуват само като прототипи.
„Като се имат предвид предизвикателствата, те имат ограничени възможности“, каза Дан Айвс, анализатор в Wedbush Securities. „Те ще имат повече възможности за привличане на капитал на частни или публични пазари, само ако компанията е в състояние да изпълни своите краткосрочни производствени цели".
Целите за доставка на дебютния електрически модел „Tre“ бяха отлагани два пъти тази година и Nikola сега планира да произведе до 25 камиона до края на годината. Достави първите две миналата седмица. Но те няма да генерират незабавни приходи, тъй като са превозни средства за предпроизводство, произведени без ключови части заради недостига на полупроводници.
Сливането на Nikola със SPAC през 2020 г. му даде парична инжекция от над 900 милиона долара. Изкачвайки се след листването и смелите прогнози за успех от своя откровен основател и тогавашен главен изпълнителен директор Тревър Милтън, пазарната капитализация на Nikola в един момент надхвърли тази на Ford Motor Co.
По време на сливането си Nikola и Милтън се заклеха да революционизират света на търговските превозни средства с камиони за дълги разстояния, които работят с водород и национална мрежа от бензиностанции. Но до септември миналата година Милтън напусна на фона на федерални регулаторни разследвания, проучващи твърдения, че е преувеличил напредъка на компанията и е подвел инвеститорите.
Nikola няма търпение да затвори тази страница, след като е постигнал споразумение с правителството относно тези предполагаеми подвеждащи изявления. Компанията се съгласи във вторник да плати санкция от 125 милиона долара на Комисията за ценни книжа и борси на САЩ, без да признава или отрича неправомерни действия.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.44% |
USDJPY | 148.05 | ▼0.02% |
GBPUSD | 1.29 | ▲0.25% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.35% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.55% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 167.70 | ▲0.34% |
S&P 500 | 5 829.20 | ▲0.34% |
Nasdaq 100 | 20 421.50 | ▲0.15% |
DAX 30 | 23 493.50 | ▲0.08% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 85 009.10 | ▼1.37% |
Ethereum | 2 146.39 | ▼2.54% |
Ripple | 2.26 | ▼2.91% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 67.04 | ▲1.15% |
Петрол - брент | 70.36 | ▲1.32% |
Злато | 2 909.82 | ▲0.03% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 552.64 | ▼0.37% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.57 | ▼0.19% |
Germany Bund 10 Year | 127.24 | ▼0.44% |
UK Long Gilt Future | 92.66 | ▲0.85% |