Снимка: iStock
Tesla се насочва към Мозамбик като ключов компонент за батериите си за електрически автомобили, като анализаторите смятат, че това е първа по рода си сделка, предназначена да намали зависимостта на компанията от Китай, пише CNBC.
Компанията на Илон Мъск подписа споразумение миналия месец с австралийската Syrah Resources, която управлява една от най-големите графитни мини в света в южноафриканската страна. Това е уникално партньорство между производител на електрически превозни средства и производител на минерала, който е от решаващо значение за литиево-йонните батерии. Стойността на сделката не е оповестена.
Tesla ще закупи материала от преработвателния завод на компанията във Видалия, Луизиана, който доставя графит от своята мина в Балама, Мозамбик. Базираният в Остин, Тексас производител на електрически автомобили планира да изкупи 80% от това, което заводът произвежда - 8000 тона графит годишно - започвайки през 2025 г., според споразумението.
„Сделката е част от плана на Tesla да увеличи капацитета си за производство на собствени батерии, така че да може да намали зависимостта си от Китай, който доминира глобалните пазари на графит", каза Саймън Мурс от базирания в Обединеното кралство доставчик на данни и разузнаване, Benchmark Mineral Intelligence.
„Започва от върха с геополитиката. САЩ искат да изградят достатъчно капацитет в страната, за да могат да изграждат литиево-йонни батерии в САЩ. И тази сделка ще позволи на Tesla да доставя графит независимо от Китай.", каза Мурс.
Той посочи, че производството на батериите в САЩ ще намали някои от въпросите, пред които е изправена Tesla относно връзките си с Китай, където има опасения за околната среда в някои мини. Автомобилният производител е създал и шоурум в района на Синдзян, където китайски служители са обвинени в принудителен труд и други нарушения на човешките права срещу предимно мюсюлмански етнически малцинства.
„Батерийната индустрия се сблъсква с недостиг на графит през последните месеци", коментира Мурс.
Графитът съхранява литий вътре в батерията, докато не е необходим за генериране на електричество чрез разделяне на заредени йони и електрони. Като цяло, всеки голям автомобилен производител се надпреварва да влезе в електрически превозни средства, на фона на опасенията за изменението на климата.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.24% |
USDJPY | 154.29 | ▼0.93% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.14% |
USDCHF | 0.90 | ▼0.67% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 586.30 | ▲0.17% |
S&P 500 | 6 025.62 | ▼1.27% |
Nasdaq 100 | 21 265.70 | ▼1.85% |
DAX 30 | 21 413.90 | ▼0.32% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 100 163.00 | ▼2.40% |
Ethereum | 3 101.30 | ▼4.03% |
Ripple | 2.95 | ▼2.55% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 72.86 | ▼1.77% |
Петрол - брент | 75.94 | ▼1.97% |
Злато | 2 738.58 | ▼1.05% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 533.38 | ▼1.95% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.00 | ▲0.36% |
Germany Bund 10 Year | 131.66 | ▲0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.28 | ▲0.49% |