Снимка: iStock
Свързаните с Covid-19 ограничения в Китай повишиха производствените разходи за стартиращите производители на електрически автомобили като WM Motor, на фона на съществуващият недостиг на чипове и батерии, каза главният изпълнителен директор Фрийман Шен пред CNBC.
„Като добавим всички тези неща заедно, тази индустрия е бързо развиваща се, но частта от разходите в уравнението също ще бъде предизвикателство“, каза Шен, основател и председател на WM Motor.
Продажбите на нови енергийни превозни средства – които включват автомобили само с батерии и с хибридно задвижване – се увеличиха повече от два пъти миналата година в Китай, най-големият автомобилен пазар в света. Страната се превърна в стартова площадка за стартиращите производители на електрически автомобили и за много традиционни автомобилни гиганти, които преминават към електрическите автомобили.
Китай бързо контролира местното разпространение на коронавируса през 2020 г., като наложи бързо блокиране на градове и квартали. Но след появата на варианта Омикрон с висока степен на предаване, някои анализатори започнаха да се съмняват дали разходите от политиката за нулев Covid сега надвишават ползите.
Въздействието вече се усеща от фабриките. Китайско министерство, което наблюдава производството, заяви този месец, че блокирането ще бъде пречка за промишленото производство през първото тримесечие.
Автомобилните производители по света съкратиха производството поради недостиг на полупроводници. Геополитическото напрежение и огромното търсене на чипове след пандемията допринесоха за недостиг в предлагането, който продължи повече от година.
Шен каза, че очаква недостигът на чипове да се подобри през втората половина на тази година, въз основа на разговори с 11-те доставчици на чипове на неговия стартъп.
Той обаче посочи друг очертаващ се проблем, който може да се влоши: нарастващите разходи за суровини за батерии. Цените на литиевия карбонат за батерии са се повишили с повече от 500% на годишна база от по-рано този месец, според S&P Global Platts. Проучването публикувано тази седмица, установи, че 80% от респондентите очакват цените на лития да останат високи тази година - около четири пъти по-високи от началото на 2021 г.
Недостигът на батерии вероятно ще се влоши, тъй като търсенето на електрически автомобили в Китай нараства през второто тримесечие, каза Шен. За 2022 г. той очаква продажбите на електрически автомобили в страната да се удвоят в сравнение с миналата година до около 5 милиона превозни средства.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.80% |
USDJPY | 155.99 | ▼0.10% |
GBPUSD | 1.25 | ▲1.07% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.13% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.21% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 607.80 | ▼0.29% |
S&P 500 | 6 134.42 | ▼0.23% |
Nasdaq 100 | 21 913.90 | ▼0.45% |
DAX 30 | 21 482.00 | ▼0.59% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 104 973.00 | ▲0.24% |
Ethereum | 3 341.60 | ▲0.71% |
Ripple | 3.13 | ▲0.79% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 74.58 | ▲0.44% |
Петрол - брент | 77.46 | ▲0.38% |
Злато | 2 771.13 | ▲0.61% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.08 | ▼1.71% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.50 | ▲0.13% |
Germany Bund 10 Year | 131.31 | ▼0.20% |
UK Long Gilt Future | 91.84 | 0.00% |