Снимка: iStock
Докато светът излиза от пандемията, технологичните инвеститори се мъчат да отговорят на фундаментален въпрос: Кое поведение на потребителите, създадено през последните две години, ще остане – и кое ще се окаже мимолетна тенденция от ерата на Covid?
Този въпрос се развива през целия сезон на печалбите, от разочарованията на Peloton и Netflix до добрите резултати от Microsoft и Apple.
Изводът е, че никой не се връща към моделите от 2019 г.; всеки оформя нова нормалност. Работата от вкъщи вече не е временна мярка – феноменът променя работната сила. Бизнес пътуванията изглежда постоянно намалени, като някои срещи и търговски събития вероятно ще останат онлайн, където разходите са по-ниски и достъпът по-висок.
Докато седмиците на отчетите за приходите като цяло създават повече въпроси, отколкото дават отговори, изминалата седмица внесе малко яснота: Резултатите от DoorDash показаха, че доставката на храна е един пандемичен навик, който вероятно ще остане.
За да бъде ясно, фондовият пазар е пълен с жертви при повторното отваряне и DoorDash не е имунизиран от низходящия поток.
С нарастването на лихвените проценти инвеститорите се отклониха от компании с високи коефициенти и липса на печалби. Уолстрийт наложи особено тежко наказание на всяка компания, която се изправя със забавяне след пандемията.
Zoom Video Communications (ZM) достигна 52-седмично дъно през изминалата седмица. Акциите вече по същество изтриха ралито си от ерата на Covid, падайки с повече от 75% от пика от октомври 2020 г.
Акциите на Shopify, пионера на софтуера за електронна търговия, продължиха да падат през изминалата седмица, след като ръководителите предложиха предпазливи коментари за бизнеса на фона на притесненията за инфлацията и недостига на продукти. Има и признаци, че хората се връщат към физическите магазини за поне някои покупки. Акциите на Shopify загубиха 23% през седмицата, удължавайки спада до 60% от пика през ноември.
DocuSign (DOCU) намаляват с 63% от своя пик от пандемията поради забавяне на растежа в бизнеса си с електронни подписи, докато доставчикът на видео инструменти Vimeo (VMEO) е надолу със 77% след отделянето от IAC/Interactive (IACI) миналия май. Дори Netflix (NFLX), победител много преди пандемията, не е имунизиран. Акциите на пионера на стрийминг са намалели с 44% поради забавяне на растежа на абонатите.
Така че идеята, че доставката на храна ще бъде един от трайните победители от пандемията, е малко изненадваща - а волатилността на акциите на DoorDash предполага, че скептицизмът остава висок по отношение на печалбите.
DoorDash се появи публично през декември 2020 г., в разгара на пандемията. Първоначалното публично предлагане на компанията бе на цена от $102 за акция, отвариха на $182 и приключиха първия ден от търговията си на $189.51. Но акциите попаднаха в неотдавнашния спад на технологиите, падайки с повече от 60% от пика си през ноември 2021 г. от 245 долара до скорошна цена около 96 долара.
Докладът за печалбите от миналата седмица предостави някои положителни сигнали. Приходите за тримесечието на декември и перспективите за тримесечието на март бяха малко по-напред от прогнозите на Wall Street и имаше особено окуражаващи потребителски данни. Средномесечните потребители през тримесечието са нараснали с 22% спрямо предходната година до рекордните 25 милиона. Общият брой поръчки нарасна с 35% до 369 милиона, а брутният обем на поръчките беше с 36% по-висок до 11,2 милиарда долара.
В изследователска бележка анализаторът от Wells Fargo Брайън Фицджералд отбеляза, че DoorDash представлява само 5% от продажбите на ресторантьорската индустрия в САЩ, като тези 25 милиона души представляват едноцифрен процент от населението. Фицджералд, който има рейтинг за наднормено тегло и цел от 170 долара на акциите, вижда пред себе си „много писта“ с нови възможности за растеж в рекламата, международните пазари и доставката на стоки извън ресторантските ястия.
Компанията също така прави все по-голям тласък да превърне доставката на храна в навик. Компанията има повече от 10 милиона членове за своя план DashPass, което е с един милион членове през последното тримесечие.
Програмата има ефект, подобен на Amazon Prime, върху бизнеса на DoorDash – членовете са по-лоялни и са склонни да поръчват повече ястия. DoorDash преследва партньорства с корпоративни акаунти, за да направи DashPass предимство за служителите – като например News Corp, компанията-майка на издателя на Barron Dow Jones, сега предлага безплатно членство в DashPass на служителите.
Робърт Молинс, анализатор в Гордън Хаскет и друг бик за DoorDash, пише, че инвеститорите са били притеснени от трудни сравнения, наближаващи тримесечието, заедно с неотдавнашния коментар на Uber (UBER), че е спечелил пазарен дял в доставката на храна.
DoorDash отклони всички тези опасения със своите силни резултати, впечатляващи насоки и собствени печалби от пазарен дял. Марк Махани от Evercore ISI, друг бик за DoorDash, смята, че пазарът може да се консолидира в два пазарни лидера – Uber Eats и DoorDash.
И така изгодна сделка ли са сега акциите на DoorDash?
Уолстрийт със сигурност смята така – средната цел на анализатора е около два пъти по-висока от текущата цена на акциите. Въпреки че все още генерира загуби, DoorDash очаква да стане печеливш през 2023 г.
Междувременно акциите сега се търгуват за сравнително скромни пет пъти изчислени продажбите за 2023 г., което е приблизително в съответствие с Chipotle Mexican Grill (CMG) и по-евтино от седемте пъти, които ще платите за магьосника на бургерите McDonald’s (MCD). Рисковете остават — и Uber все още е по-евтин, с малко повече от два пъти продажбите - но бизнесът с доставка на храна тепърва започва.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.76% |
USDJPY | 155.81 | ▼0.23% |
GBPUSD | 1.25 | ▲1.04% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.16% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.24% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 614.80 | ▼0.27% |
S&P 500 | 6 132.58 | ▼0.26% |
Nasdaq 100 | 21 892.70 | ▼0.55% |
DAX 30 | 21 500.50 | ▼0.51% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 105 784.00 | ▲1.79% |
Ethereum | 3 368.98 | ▲0.89% |
Ripple | 3.14 | ▲0.54% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 74.64 | ▲0.53% |
Петрол - брент | 77.52 | ▲0.45% |
Злато | 2 775.08 | ▲0.75% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.08 | ▼1.71% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.48 | ▲0.12% |
Germany Bund 10 Year | 131.28 | ▼0.22% |
UK Long Gilt Future | 91.84 | 0.00% |