Снимка: iStock
Люк Ланго, старши инвестиционен анализатор в InvestorPlace, прави много смели твърдения. И едно от най-големите, най-смелите, най-дивите на всички времена е, че големите технологии (Big Tech) са мъртви.
За първи път той споменава това през юли 2021 г. Тогава никой не го слуша и всички го мислят за луд.
Това е част от естеството на това да бъдеш технологичен предприемач и инвеститор в ранен етап, споделя той. Повечето хора виждат света такъв, какъвто е днес. Ланго вижда света такъв, какъвто ще бъде след 5, 10, 15 години. Това означава, че понякога звучи малко странно. Но това възприятие също му помага да стане номер 1 в света по избор на акции.
Какво се случва в момента: всички някога неудържими големи технологични акции се сриват. Видяхме 71-процентов спад в Netflix (NASDAQ:NFLX) и 46-процентов спад в Meta (NASDAQ:FB) акциите. И акциите на Nvidia (NASDAQ:NVDA) паднаха с 41%.
Това е кървава баня. И сега всички се питат: мъртви ли са Big Tech?
Накратко, да. Малките акции ги убиха.
Конкуренцията изпревари големите технологични компании
Обосновката на Ланго да вярва, че големите технологии са мъртви, зависи от правителствената регулация или от потребителите, които бойкотират платформите заради цензурата, според мнозина.
Но обосновката му да твърди, че големите технологии са мъртви, не е нито едно от двете, отбелязва той. По-скоро тя е много по-фундаментална в природата.
Големите технологии са мъртви заради конкуренцията.
Накратко, Big Tech станаха това, което са, като се възползваха от предимствата на първите в нововъзникващите технологични индустрии. Amazon (NASDAQ:AMZN) се превърна в компания за трилиони долари, защото беше пионер в индустрията за електронна търговия. Meta се превърна в технологичен гигант, защото създаде социалните медии. И Netflix достигна своя връх, защото създаде ТВ стрийминг.
Сега, обаче, тези предимства на първопроходеца изчезват. Повече от 10 години сме в ерата на електронната търговия, социалните медии и телевизионните революции. Всеки търговец на дребно продава онлайн в наши дни. Всеки уебсайт има приложение и всяка медийна компания има стрийминг платформа.
Игралните полета в индустриите, които големите технологии доминираха, са „вечер навън“.
Както и да са, големите технологии губят предимството си.
Meta и Netflix отчитат спад на потребителите. Ръстът на продажбите на Amazon се превърна в негативна територия. Бизнесът на Alphabet ( NASDAQ:GOOGL)се забавя за първи път. Резултатите на Nvidia намаляват.
Тези примери не са само еднократни явления. Те са показателни за по-широка тенденция, при която малките технологични акции разрушават големите.
Meta: поваленият Big Tech титан
Нека разгледаме смъртта на големите технологии за всеки отделен случай, като започнем с любимата на всички: Meta.
Мнозина имат профил във Facebook, защото това е като „интернет идентификатор“. Но подобно на истинската си самоличност, вие я използвате само когато трябва. Facebook вече не е нещо, което повечето хора използват за нищо друго, освен за социално „домакинство“.
Това е вчерашната социална медийна платформа.
Разбира се, екосистемата на Facebook включва Instagram, а Инстаграм е готино нещо. Но дори и тази „готина“ платформа губи мнението си за по-модерните визуални приложения като Snap (NYSE:SNAP) и TikTok.
Междувременно Messenger и WhatsApp имат трайна привлекателност. Но те са платформи за съобщения и са известни с това, че е трудно да се монетизират, освен ако не се таксуват за тях. И моментът, в който Messenger WhatsApp не са свободни, е моментът, в който вече не са популярни.
Вердиктът за Meta? Вече не е в разцвета на силите си.
А Amazon? Почти всички пазаруват там. Но преди пет години Amazon беше единствената по рода си. Потребителите вече имат избор.
На сцената излязоха Walmart (NYSE:WMT), Target (NYSE:TGT) и Home Depot (NYSE:HD). Любимите на мнозина физически магазини за стоки от първа необходимост се преместиха онлайн.
Има Wayfair (NYSE:W), Etsy (NASDAQ:ETSY) и Chewy (NYSE:CHWY). Нови платформи за електронна търговия на дребно се появиха, за да се специализират в специфични вертикали за пазаруване.
А какво ще кажете за всички тези магазини на Shopify (NYSE:SHOP)? Те са навсякъде тези дни.
С други думи, нашите навици за онлайн пазаруване са демократизирани. И докато Amazon все още расте, тя расте много по-бързо от тези, които харесват Shopify, Wayfair, Etsy и Chewy. В момента основният бизнес на Amazon за електронна търговия отчита спад в приходите си.
Той е титуляр с ерозиращ пазарен дял – не е голям.
Разпадащата се основа на Alphabet
Преминавайки към Alphabet, може би имаме налице най-лошото име от големите технологии тук. Това е единствената гигантска технологична компания, която е най-изложена на риск от значителни смущения през следващите години.
Google Search губи пазарен дял заради визуални платформи като Snapchat и TikTok. Това е така, защото търсачката продава текстово базирани рекламни недвижими имоти, което е значително по-малко ангажиращо и ценно от визуалната реклама. А визуализацията е това, което продават Snap и TikTok – и повечето други в пространството, в този смисъл.
Самоуправляващото се устройство на Google, Waymo, изглежда се разрушава. То губи таланти наляво и надясно през последните няколко месеца, включително дългогодишния изпълнителен директор на звеното. Чува се известно мърморене от индустрията за самостоятелно шофиране, коментира Лаго, че Waymo – някога смятан за водещият AV лидер – изостава. И ако настоящите тенденции се запазят, тази компания може да не е основен играч в самоуправлението, след като технологията стане реалност.
След това имаме Google Cloud, който също губи обороти. И докато продуктите за умен дом от Alphabet са готини, това не е достатъчно, за да компенсира забавянето на растежа другаде.
Alphabet е в беда.
Поточната спирала на Netflix
Имаме и Netflix. През последните няколко месеца се чу безброй хора да казват нещо от рода на: „Netflix вече не ме кефи“.
Преди две години, споделя от личен опит Ланго, с приятели си говорят за всички различни предавания на Netflix, които да гледат. Сега говорят за съдържанието на Disney+, HBO Max и Peacock.
Това е цял нов свят. И в този свят, Netflix има изключително голяма конкуренция и губи зрителския дял. Netflix губи потребители.
затова случаят е приключен – Big Tech за мъртви.
Последна дума за големите технологии
Големите технологични компании няма да умрат за една нощ. Но господството им ще ерозира и големите технологични акции ще бъдат мъртви пари за следващите няколко години.
И катализаторът зад това явление е прост. Тези някога недосегаеми технологични гиганти губят пазарен дял за по-гладни, по-иновативни технологични стартъпи.
Инвестиционното значение? Забравете за големите технологии. Купете технологичните стартъпи, които отблъскват големите технологии.
Не купувайте Netflix, Meta или Amazon. Купете следващата Netflix, следващата Meta или следващат Amazon.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Кои евтини акции да купите за май 2022 г.?
Инвеститорите залагат за рецесия в нивата на търговия на банковите акции
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.33% |
USDJPY | 153.91 | ▼0.31% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.14% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.19% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.05% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 847.20 | ▲0.28% |
S&P 500 | 6 009.08 | ▲0.27% |
Nasdaq 100 | 20 908.30 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 341.90 | ▼0.47% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 775.40 | ▲1.86% |
Ethereum | 3 439.98 | ▲0.86% |
Ripple | 1.44 | ▲2.09% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.16 | ▲0.79% |
Петрол - брент | 72.66 | ▲0.14% |
Злато | 2 623.25 | ▲0.50% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.38 | ▲0.07% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.38 | ▲0.03% |
Germany Bund 10 Year | 135.19 | ▲0.47% |
UK Long Gilt Future | 94.98 | ▲0.49% |