Снимка: iStock
Акциите на Alibaba все още са по-ниски от началото на годината до момента, въпреки скорошното възстановяване на китайските интернет акции. В рамките на GMV на пет основни платформи за електронна търговия пазарният дял на Alibaba падна с 6% през първото тримесечие спрямо четвъртото, според анализ на Bernstein, публикуван в началото на този месец.
„Нашите най-добри избори в сектора остават JD, Meituan, Pinduoduo и Kuaishou“, казаха анализаторът на Bernstein Робин Джу и екип в доклад тази седмица. „Интересът към Alibaba се запази, главно от чуждестранни инвеститори, докато отзивите за Tencent станаха много отрицателни“.
Alibaba някога беше моделът за инвестиране в съвременен Китай. Сега пазарът на електронна търговия, който подхранва растежа му, се забавя, докато новите играчи изяждат пазарния дял на Alibaba.
Това е отразено в представянето на акциите след видимо дъно в настроенията към основните китайски интернет имена в средата на март.
Оттогава акциите на Pinduoduo са се увеличили повече от два пъти, докато акциите на Meituan са се покачили с 80%, а акциите на JD са нараснали с повече от 50% в Хонконг. Kuaishou е нараснал с близо 47%.
Акциите на Alibaba се покачиха с около 42% в Хонконг и с 33% в Ню Йорк. Tencent се покачва само с около 25%.
Но с изключение на Kuaishou и Pinduoduo, акциите все още са надолу за годината досега.
Bernstein очаква потребителските и регулаторните тенденции да благоприятстват борсовите игри в „реални“ категории – електронна търговия, доставка на храна и местни услуги – пред „виртуални“ – игри, медии и развлечения.
Забавящ се пазар на електронна търговия
През уикенда фестивалът за пазаруване 6.18, ръководен от JD.com, отбеляза увеличение на общия обем на транзакциите с 10.3% до 379.3 милиарда юана (56.61 милиарда долара). Това е нова висока стойност, но най-бавният ръст в историята, според Ройтерс.
Търговци, които разговаряха с Nomura, казаха, че блокирането от Covid е нарушило производството на облекло, докато потребителското търсене като цяло е ниско, според доклад в неделя. Продажбите на продукти от висок клас са се представили по-добре от тези на масовия пазар, се казва в доклада, позовавайки се на търговец.
Alibaba, чийто основен фестивал за пазаруване е през ноември, само заяви, че е отбелязал ръст в брутната стойност на стоките спрямо миналата година, без да разкрива цифри. GMV измерва общата стойност на продажбите за определен период от време.
Цената на акциите на Alibaba досега тази година
„Ръстът на онлайн търговията на дребно вероятно ще бъде по-бавен през тази година, отколкото през 2020 и 2021 г., а увеличаването на степента на проникване може да бъде по-слабо от средното от 2,6 [процентни пункта] през 2015-2021 г.“, каза Fitch в доклад миналата седмица.
„Това се дължи на по-голямата база, по-дълбоката интеграция на онлайн и офлайн канали... и по-слабото доверие на потребителите поради опасенията от забавяне на икономиката и растяща безработица“, казаха от фирмата. Fitch очаква онлайн продажбите на храни и стоки за бита да се представят по-добре от тези на облекло.
През май онлайн продажбите на дребно на стоки нараснаха с повече от 14% спрямо предходната година, но общите продажби на дребно спаднаха с 6.7% през това време.
Fitch очаква продажбите на дребно в Китай да нараснат само с ниски едноцифрени цифри тази година, срещу 12.5% през 2021 г. Но фирмата очаква онлайн продажбите на стоки да увеличат своя дял от общите стоки на дребно до около 29% през 2022 г., срещу 27.4% през 2021 г. 27.7% през 2020 г.
Нови играчи грабват пазарния дял на Alibaba
На този пазар за онлайн пазаруване се появиха нови компании като съперници на Alibaba. Те включват платформи за кратко видео и стрийминг на живо Kuaishou и Douyin, китайската версия на TikTok, също собственост на ByteDance.
В рамките на GMV на пет основни платформи за електронна търговия пазарният дял на Alibaba падна с 6% през първото тримесечие спрямо четвъртото, според анализ на Bernstein, публикуван в началото на този месец.
JD, Pinduoduo, Douyin и Kuaishou са нараснали пазарния си дял през това време, се казва в доклада. Делът на GMV на Douyin се е увеличил най-много – с 38%, въпреки че комбинираният му пазарен дял с Kuaishou е само около 12% сред петте компании.
В знак на това как Kuaishou се очертава като отделен силен играч за електронна търговия, приложението през март прекъсна връзките към други сайтове за онлайн пазаруване.
„Неотдавнашното им решение да прекратят външните връзки с Taobao и JD на [Alibaba] показва, че времената са се променили“, каза Ашли Дударенок, основател на китайската маркетингова консултантска компания ChoZan, по време на новината. „Taobao вече не е единственото основно бойно поле за електронната търговия“.
През тримесечието, приключило на 31 март, Kuaishou отчете GMV на своята платформа от 175.1 милиарда юана, което е ръст от близо 48% спрямо година по-рано.
Миналия месец Douyin на ByteDance заяви, че GMV за електронна търговия се е увеличил повече от три пъти през последната година, без да уточнява кога е приключила тази година. Douyin забрани връзките към външни платформи за електронна търговия през 2020 г.
Докато Douyin превъзхожда Kuaishou по брой потребители, различното за инвеститорите, които искат да играят тенденцията за електронна търговия с кратки видеоклипове, е, че Kuaishou е публично регистриран.
Дори в предишния призив на JPMorgan през март за понижаване на рейтинга на 28 „неинвестиционни“ китайски интернет акции, анализаторите запазиха единственото си „наднормено тегло“ на Kuaishou въз основа на „по-острия фокус на ръководството върху подобряване на маржа, по-висок брутен марж, по-голяма потребителска база и по-малък риск от конкуренцията“.
По време на тазгодишния фестивал за пазаруване 6.18, фокусираното върху модата приложение за социални медии Xiaohongshu заяви, че повече търговци са направили продуктите си достъпни директно в приложението и каза, че потребителите могат да купуват вносни продукти на JD.com и чрез Xiaohongshu.
Разходите за реклама намаляват
Гледайки напред, компаниите бяха по-склонни през първото тримесечие да харчат за реклама, която е най-близо до мястото, където потребителите биха могли да направят покупка, а не просто да изграждат информираност, според Bernstein. Те оценяват ръст от 65.8% в рекламите за електронна търговия в Kuaishou през първото тримесечие от преди година, като Pinduoduo, JD и Meituan също отбелязват двуцифрен ръст.
Въпреки това, приходите в 25-те най-добри рекламни платформи, проследявани от Bernstein, нараснаха със 7.4% на годишна база през първото тримесечие, по-бавно от ръста от 10.8% през предходното тримесечие.
А за ByteDance – най-голямата рекламна платформа в Китай през първото тримесечие наред с Alibaba – Bernstein изчисли, че местните реклами са нараснали само с 15% през първите три месеца на годината, въпреки че продажбите на живо GMV вероятно са се утроили, казаха анализаторите.
Те очакват вътрешният рекламен бизнес на ByteDance да се забави до едноцифрени числа или дори да се свие през второто тримесечие.
Още по темата:
Alibaba, JD.com и Tencent с най-слаб ръст на приходите си в историята
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.10% |
USDJPY | 156.53 | ▲0.51% |
GBPUSD | 1.23 | ▼0.15% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.03% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.29% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 361.90 | ▲0.26% |
S&P 500 | 6 126.12 | ▲0.49% |
Nasdaq 100 | 22 013.10 | ▲0.94% |
DAX 30 | 21 366.50 | ▲0.57% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 104 185.00 | ▼1.86% |
Ethereum | 3 264.58 | ▼1.91% |
Ripple | 3.23 | ▲1.77% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 75.48 | ▼0.36% |
Петрол - брент | 78.16 | ▼0.43% |
Злато | 2 755.82 | ▲0.42% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 553.62 | ▼0.88% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.56 | ▼0.13% |
Germany Bund 10 Year | 131.75 | ▼0.15% |
UK Long Gilt Future | 91.81 | ▼0.37% |