Снимка: iStock
Главният изпълнителен директор на Tesla Inc Илон Мъск постави компанията си на агресивен път на разширяване, какъвто никой друг изпълнителен директор на автомобили не е мечтал - но пътят е осеян с дупки и препятствия, които могат да спрат или да отклонят пътуването, пише "Ройтерс".
Дръзката цел на Мъск да продаде 20 милиона електрически превозни средства през 2030 г. е в центъра на обещанието за растеж на компанията към акционерите и обещанието й да стимулира възприемането на устойчива енергия. Ако бъде постигнато, това ще направи Tesla два пъти по-голяма от всеки автомобилен производител в историята, представлявайки приблизително 20% от световния пазар на автомобили.
Но такъв експоненциален растеж - 13-кратно увеличение спрямо очакваните 1,5 милиона превозни средства, които се надява да продаде тази година - ще дойде на безпрецедентна цена от стотици милиарди долари, според анализ на "Ройтерс" на финансовите разкрития и прогнозите на Tesla за глобалното търсене на електрически превозни средства.
„Бих приравнил това с проекта Манхатън през Втората световна война“, каза производственият експерт Майкъл Трейси от The Agile Group, имайки предвид огромните усилия на Съединените щати да създадат атомна бомба.
Визията на Мъск поставя зашеметяващи предизвикателства пред 19-годишния базиран в Тексас автомобилен производител, не на последно място от които е осигуряването на достатъчно батерии и критични суровини като литий и никел за доставка на 20 милиона превозни средства.
Tesla беше разрушител, но тази следваща фаза на растеж, ако бъде постигната, ще отиде отвъд смущенията, за да преработи фундаментално глобалната автомобилна индустрия, както и добива и търговията с материали за батерии.
По пътя Tesla ще трябва да построи още седем или осем „гигафабрики“ – средно по една на около 12 месеца – да вземе дял от всеки конкурент и да се появи като компания с размера на Volkswagen AG и Toyota Motor Corp взети заедно. Освен това ще се нуждае от около 30 пъти повече капацитет на батерията, за да снабди всички свои заводи за превозни средства.
Цената ще бъде висока: Tesla може да похарчи около 400 милиарда долара или повече през следващите осем години за изграждане на нови заводи за сглобяване на автомобили и батерии по целия свят и още 200 милиарда долара или повече за изграждане или закупуване на батерии, включително разходите за суровините.
Канада, Индонезия, Индия и други правителства вече лобират за спечелването на следващата инвестиция на Tesla в производството на EV, съобщение, което Мъск каза, че може да дойде до края на годината.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.15% |
USDJPY | 155.76 | ▲0.31% |
GBPUSD | 1.23 | ▲0.03% |
USDCHF | 0.91 | ▲0.08% |
USDCAD | 1.43 | ▲0.30% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 247.40 | ▲0.67% |
S&P 500 | 6 096.64 | ▲0.48% |
Nasdaq 100 | 21 812.10 | ▲0.37% |
DAX 30 | 21 245.90 | ▲0.50% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 106 211.00 | ▲4.06% |
Ethereum | 3 326.60 | ▲1.45% |
Ripple | 3.17 | ▲2.13% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 75.72 | ▼0.86% |
Петрол - брент | 78.50 | ▼0.30% |
Злато | 2 744.30 | ▲1.26% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 558.62 | ▲3.74% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.70 | ▼0.23% |
Germany Bund 10 Year | 131.94 | ▲0.15% |
UK Long Gilt Future | 92.15 | ▲0.62% |