Снимка: iStock
Битката за бъдещето на метавселената ще започне на висока скорост през следващата година, когато се очаква Apple (AAPL) да пусне първите си AR/VR слушалки. Устройството, което според съобщенията ще се нарича или Reality One, или Reality Pro, според заявките за търговски марки, прегледани от Bloomberg, ще бъде първото ново голямо издание на Apple, откакто дебютира Apple Watch през 2014 г.
Но по-важното е, че новото устройство незабавно ще принуди Apple да се конкурира директно с компанията майка на Facebook Meta (META). Главният изпълнителен директор Марк Закърбърг настоява компанията му да стане водеща фирма в метавселената, като стигна дотам, че преименува бизнеса миналия октомври и инвестира десетки милиарди долари в усилията.
Има само един проблем: малко потребители знаят какво представлява метавселената. Според глобалното проучване на Forrester сред 24 712 възрастни, само 23% от възрастните в САЩ са запознати с метавселената. В Германия това пада до едва 14%.
„Мисля, че най-голямото предизвикателство... е, че на първо място никой не знае какво е това“, каза Америкус Рийд, професор по маркетинг в The Wharton School от Университета на Пенсилвания пред Yahoo Finance. „В момента е почти невъзможно хората ясно да разберат... добавената стойност на това. Защо трябва да правя това?“
За да променят това, Apple и Meta ще трябва да се съсредоточат върху представянето на своите слушалки на корпоративния пазар и да се надяват, че това ще послужи като искрата, за да накара ежедневните потребители да се чувстват комфортно и да се вълнуват от метавселената.
Бизнесът като път напред
В момента Meta е лидер в слушалките благодарение на своите слушалки Quest и Quest 2. Но компанията не е единствената игра в града. Microsoft (MSFT), Magic Leap и други също работят върху или предлагат слушалки.
И тъй като Apple изглежда ще се присъедини към екипажа, конкуренцията на пазара на AR/VR слушалки е на път да избухне. Но тъй като потребителите все още не са наясно какво могат да предложат тези устройства и метавселената, компаниите ще трябва да докажат стойността на своите предложения в рамките на компаниите.
AR/VR и метавселената имат сравнително ясен потенциал в работещите компании. Слушалките могат да предоставят на работниците ръководства на екрана, така че те да могат да работят върху неща като асансьори и да проверяват стъпките си спрямо ръководството, без да се налага да преглеждат тетрадка или уебсайт.
Още по-добре, новите служители могат лесно да разговарят чрез видео с опитни служители, които могат да ги преведат през всичко - от смяната на горивната помпа на автомобила до ремонта на изтребител.
Как метавселената участва в това? Meta, вече пусна бета версия на своя софтуер Horizon Workrooms, който позволява на потребителите да провеждат виртуални срещи в метавселената, където могат да се свързват и да взаимодействат чрез своите аватари в света.
Идеята е да се позволи на работниците да поддържат връзка, независимо къде се намират по света, предоставяйки напълно дистанционна опция, като същевременно симулира лични срещи.
Microsoft има подобно предложение, наречено Microsoft Teams Mesh, което позволява на потребителите да взаимодействат чрез виртуални стаи или комбинация от видео чат и цифрови аватари.
„В предприятието има възможност за прилична сума в долари за VR за внедряване и обучение; за MR [смесена реалност] и AR в полеви услуги, телемедицина и обучение; и за всичките три в нововъзникващите специализирани приложения, които използват 3D,” обясни изследователят на Forrester Дж. П. Гоундър.
„Apple може незабавно да се включи в тези възможности, в зависимост от своя продукт и стратегия“, добави Гоунндър. „Но Microsoft се очертава с интеграцията на Azure в услуги за смесена реалност. От друга страна, те биха могли да си сътрудничат, както и да се конкурират.
Meta обаче може да се сблъска с проблеми при набирането на корпоративни клиенти поради своята противоречива история и базиран на реклама бизнес модел. И все пак, с вече две слушалки на пазара и проектът Cambria, който се очаква да кацне следващия месец, Meta има предимство пред конкурентите си, що се отнася до устройствата. Поне досега.
„През последните 20 години потребителите донесоха списъци с желания в ИТ отдела на своята компания въз основа на своя опит с домашната електроника“, каза Гоундер. „С метавселената много хора първо ще изпитат преживявания в стил метавселена чрез работата си. Очакваме, че някои от тези работници ще видят стойност и ще започнат да я използват за личния си живот. Но това пътуване ще отнеме години, за да се случи.“
Убеждаването на потребителите ще отнеме време
На този етап все още е далечна мечта да накараме потребителите да се стремят към слушалки и да очакваме те да се присъединят към метавселената. Извън някои игри и няколко пространства в социален стил, метавселената и AR/VR са повече или по-малко преназначени преживявания, които вече имаме на неща като нашите смартфони или телевизори.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.35% |
USDJPY | 156.73 | ▲0.13% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.11% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.25% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.23% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 320.00 | ▼0.24% |
S&P 500 | 6 010.38 | ▼0.18% |
Nasdaq 100 | 21 634.40 | ▼0.11% |
DAX 30 | 20 066.00 | ▲0.08% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 943.10 | ▲0.87% |
Ethereum | 3 336.62 | ▲1.79% |
Ripple | 2.20 | ▲0.01% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.32 | ▼0.37% |
Петрол - брент | 72.42 | ▼0.28% |
Злато | 2 622.28 | ▼0.06% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.12 | ▲0.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.92 | ▼0.06% |
Germany Bund 10 Year | 133.95 | ▼0.06% |
UK Long Gilt Future | 92.70 | ▼0.27% |