Снимка: iStock
Какво по-добро от един технологичен мегатренд? Два от тях.
Ако погледнете най-големите победители на фондовия пазар през последните 30 години, всички те имат едно общо нещо. Те процъфтяваха в епицентъра на две технологични мегатенденции.
Когато интернет срещна смартфона, получихме Apple (AAPL) – телефонен гигант с възможност за интернет на стойност 2.6 трилиона долара, който направи своите първи акционери безбожно богати.
Когато компютърният хардуер срещна софтуера, ние получихме Microsoft (MSFT) – компютърен гигант с 2 трилиона долара, който направи и своите дългосрочни акционери невъзможно богати.
И когато електронната търговия срещна облака, получихме Amazon (AMZN) – технологичен гигант с 1.4 трилиона долара, който също направи своите акционери немислимо богати.
Всъщност инвестирането във водещи фирми, които са готови да процъфтяват в епицентъра на две технологични мегатенденции, може да ви направи богати, коментира Люк Ланго, старши инвестиционен анализатор в InvestorPlace.
Днес сме свидетели на още една конвергенция на две технологични мегатенденции. И това несъмнено ще доведе до някои огромни победители на фондовия пазар.
Става въпрос за конвергенцията на слънчевата и електрическата технология на превозните средства.
Слънце и EV: „идеалната двойка“
Транспортният сектор в света се електрифицира. Той премина от нищо до 10% от всички продажби на нови автомобили през 2021 г. Сега помислете за благоприятни промени в законодателството, подобряване на технологията на батериите, намаляване на разходите за батерии и разширяване на производството и наличността на електрически превозни средства. Това означава, че делът на електромобилите по пътищата вероятно ще нарасне до над 50% до 2030 г.
В същото време световната енергийна мрежа се декарбонизира. През последните 10 години слънчевата енергия постоянно представлява най-голям дял от новите производствени мощности всяка година. Днес около 3% от общата енергия в САЩ идва от слънчеви панели. Повечето анализатори смятат, че този брой ще нарасне до над 50% до 2030-те години.
Електромобилите и слънчевата енергия са две от най-обещаващите технологични мегатенденции в света днес.
Двете трябва да се комбинират
Батерията не е източник на енергия – тя е запас от енергия. Това означава, че батерията не произвежда енергия. Тя го взема от някъде другаде, съхранява го и след това го разгръща, когато е необходимо. Това „някъде другаде“ често е енергийната мрежа. Когато електромобилът се включи в зарядно устройство, той изтегля енергия от мрежата, за да я съхранява и разгръща по време на шофиране.
Ето защо електромобилите не се захранват от батерии. Захранват се от мрежата. В САЩ около 60% от мрежата се захранва от изкопаеми горива. Останалите 40% са разделени приблизително наполовина между възобновяемата енергия и ядрената енергия.
За тази цел се обяснява, че с настоящата енергийна мрежа около 60% от електрическите превозни средства в САЩ в наши дни всъщност се захранват от изкопаеми горива.
Основната цел на електромобила е да декарбонизира транспортния сектор. Не може да направи това, ако черпи енергия от захранвана с изкопаеми горива енергийна мрежа.
Това е мястото, където слънцето влиза в играта.
Чрез осигуряване на алтернативен източник на енергия за батериите за електрически превозни средства, слънчевата енергия е идеалното допълнение към електрическите превозни средства. Всъщност може да се каже, че революцията на електромобилите е само „наполовина изпечена“ без слънчева енергия. Необходимо е слънчевата енергия и електромобилите да се обединят, за да създадат истински глобален енергиен преход, отбелязва анализаторът.
Това е перфектената комбинация.
И през последните няколко седмици се забелязва значително ускоряване на бизнес развитието, свързано с тази очаквано добра комбинация.
Последните събития са много обнадеждаващи
Има три изпълнения на соларни електромобили, които могат да ви вълнуват най-много: соларни автомобили, зарядни устройства за електромобили със соларен навес и соларни пътища.
Първият включва създаването на гъвкави слънчеви панели, които да се монтират безпроблемно върху рамката на електрическия автомобил, така че автомобилът непрекъснато да се зарежда. Вторият включва добавяне на дървовидни структури към зарядните станции за електромобили. Сенникът на „дървото“ се състои от слънчеви панели, така че EV зарядното устройство непрекъснато черпи енергия от панелите. Третият включва създаването на пътища, направени от слънчеви панели, които постоянно предават своята енергия на електрическите превозни средства, движещи се по тях.
И трите идеи могат да звучат като научна фантастика. Но те не са. Това са реалности, които се появяват в нашия свят в момента.
Соларните автомобили на бъдещето
Само преди няколко дни стартъпът за електромобили Aptera дебютира пълен прототип на своя знаков соларен електрически автомобил на конференцията Fully Charged Live в Сан Диего. Това е превозно средство, приличащо на космически кораб, направо от „Семейство Джетсън“. Той е уникално проектиран да има най-ниския коефициент на съпротивление от всички леки автомобили на пазара (така че прилича на състезателна кола). Разбира се, отличителната черта е безпроблемната интеграция на 700 вата слънчева енергия на всеки автомобил. Тя е толкова безпроблемно интегрирана, че може би се питате къде са слънчевите панели?
Тези 700 вата слънчева енергия осигуряват на шофьорите до 40 мили (64 км) на ден свободно шофиране, захранвано от слънцето. Когато се комбинират със зареждане и батерия, соларните автомобили на Aptera осигуряват до 1000 мили (1609 км) пробег.
Източник: Aptera
Соларни зарядни станции за електромобили
Междувременно, също само преди дни, друга EV стартъп компания на име SolarBotanic дебютира със своите „дървета“ за зареждане на EV. Това са зарядни устройства за електромобили с дървесен сенник, изработен от монокристални слънчеви клетки с ефективност до 24%. Тези клетки произвеждат енергия. Вкарват го в зарядното. И когато някой зарежда електрическата си кола на дървото, тя черпи енергия от слънчевото дърво, а не от мрежата.
Това е гениална иновация. SolarBotanic планира да започне да продава тези системи през 2023 г., отбелязва Ланго.
Източник: SolarBotanic
Захранван от слънчева енергия електромобил, който се зарежда докато е паркирал
След това има магистралата „Пенсилвания Търнпайк“, която работи с „Охайо Търнпайк“ и Държавния университет в Юта по пилотен проект за електрифициране на част от магистралата.
През следващите 18 месеца триото очаква да демонстрира способността да превърне място за паркиране на магистрала в станция за зареждане. Впоследствие те ще превърнат големи парчета от пътя в зарядни станции, захранвани със слънчева енергия. И ще създадат магистрала, където електрическите превозни средства се зареждат по време на шофиране.
Източник: The Ray
Съчетанието на соларни и електрически превозни средства не е само теоретично обещаващо. Това е реалност, която се появява в момента.
Разбира се, повечето от тези хибридни технологии – соларни автомобили, соларни зарядни устройства за дървета и соларни пътища – са в зародиш. Но това е, когато искате да инвестирате – когато технологията просто се представя на света.
Представете си, че купувате акции на Amazon през 2001 г., тъй като уебсайтът за електронна търговия току-що е започнал да набира популярност. Или акциите на Apple в началото на 2007 г., когато обявиха първия iPhone. Това е като закупуване на акции на Netflix (NFLX) през 2012 г., когато компанията раздели стрийминг бизнеса си и заложи бъдещето на фирмата на стрийминг телевизия.
Според Ланго и екипа му подобни милионерски инвестиции могат да се представят в индустрията за соларни електрически превозни средства.
Последни думи
Появата на иновативни продукти в припокриването на соларните и електрическите автомобилни технологии е микрокосмос на много по-голяма тенденция. И това е преобразяването на нашия модерен транспортен сектор.
Целият световен транспортен пазар за няколко трилиона долара е на път да бъде напълно трансформиран. Всичко ще се промени. Соларните коли са една от най-обещаващите.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Петролът се насочи към трета седмична загуба
Колко още може да се повиши доходността на облигациите в САЩ?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 266.10 | ▲0.51% |
Ethereum | 3 429.47 | ▲0.95% |
Ripple | 1.47 | ▲0.35% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |