Снимка: iStock
Не всеки има шанс да седне зад волана на Ferrari през живота си, камо ли да притежава такова, но всеки с брокерска сметка може да купи акции в легендарния производител на суперколи. Сега е добър момент да се повозите, според някои пазарни наблюдатели.
С обещаваща краткосрочна перспектива, последвана от предстоящ преход към електрически превозни средства, който трябва да увеличи обемите на продажбите, акциите на Ferrari (тикер: RACE) изглежда ще преминат на по-висока предавка през 2023 г.
Анализаторът на RBC Capital Markets Том Нараян вижда почти удвояване на приходите на Ferrari и ключов показател за приходите, който почти се утроява до 2030 г.
Да караш Ferrari не е като да караш Chevrolet, а купуването на акции на Ferrari не е като закупуване на акции на производител на автомобили за масовия пазар – това изисква инвеститорите да поемат висока премия за оценка спрямо други производители на автомобили.
„Човек не купува Ferrari само за да премине от точка А до точка B“, казва Брайън Лум, портфолио мениджър в Baillie Gifford, която притежава 5% от акциите на Ferrari. „Това не е автомобилна компания, това е луксозна компания, която произвежда автомобили.“
Това означава по-широки маржове на печалба, по-малко цикличност и по-бърз растеж в сравнение с автомобилните производители на масовия пазар, което поддържа по-висока оценка.
Биковете твърдят, че акциите на Ferrari трябва да се търгуват повече като LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton (MC.France), Kering (KER.France), Richemont (CFR.Switzerland) или Hermès International (RMS.France), отколкото General Motors (GM), Toyota Motor (TM) или Volkswagen (VOW3.Германия).
Подобно на производителите на луксозно облекло или часовници, Ferrari умишлено намалява производството спрямо търсенето, за да стимулира недостига и ценова премия. Брутният марж на печалбата на компанията надхвърля 50%, срещу 20% или по-малко при GM и други.
Списъците с чакащи за нови модели на Ferrari са дълги, което прави продажбите по-последователни, отколкото при производителите на масови автомобили, чувствителни към капризите на глобалната икономика.
Подобно на чанта Birkin или часовник Patek Philippe, лимитираните серии Ferrari са склонни да поскъпват с времето. И лоялността към марката е висока - компанията казва, че повече от 40% от собствениците на Ferrari притежават повече от едно. Клиентите с дълбоки джобове и по-голямото търсене от предлагането дават на Ferrari ценова сила, изолирайки печалбите от инфлацията и отрицателното въздействие на рецесията.
LVMH на Бернар Арно се търгува за около 24 пъти бъдещите печалби, за компанията майка на Gucci и Saint Laurent Kering съотношението е 16 пъти. Собственикът на Cartier Richemont е при 20 пъти, а Hermès - 47 пъти.
При неотдавнашните 221 евро ($239), листнатите в Милано акции на Ferrari бяха 36 пъти по-високи от консенсусните печалби за следващата година, след като се търгуваха между приблизително 30 пъти и 50 пъти през последната година и половина. Повечето автомобилни производители – с изключение на Tesla – се търгуват за средни едноцифрени кратни на прогнозите за печалба.
Коригиран за очаквания дългосрочен растеж – множител на акциите, разделен на годишния ръст на печалбите преди лихви и данъци, или Ebit, до 2030 г. – Ferrari се търгува за по-малко от Hermès и LVMH и с леки премии спрямо Richemont и Kering.
Този очакван ръст идва от няколко пускания на нови модели, планирани за следващите години, задвижвани от газови, хибридни и изцяло електрически задвижвания, и продължаващото увеличение на цените. Първият спортен автомобил на Ferrari, Purosangue, се очаква да излезе на пазара през 2023 г.
Purosangue едва ли е Chevy Suburban - по-скоро е малко по-висок спортен автомобил с четири седалки, четири врати и капацитет на багажника от само 17 кубически фута. Той ще разполага с V-12 двигател със 725 конски сили, който може да задвижи щастливо семейство от 0 до 60 мили в час за 3,3 секунди.
Ferrari умишлено произвежда недостатъчно в сравнение с търсенето, за да стимулира недостига и да има премия при цената.
За разлика от конкуренти като Lamborghini, които казаха, че неговият SUV Urus съставлява около 5000 от 8500 бройки, продадени през 2021 г., Ferrari обеща да ограничи производството на Purosangue на 20% от годишното производство, за да запази ексклузивността и да запази имиджа на марката.
Съобщава се, че Purosangue е разпродаден за седмици през есента, като доставките не започват до средата на тази година. Заводът на Ferrari в Маранело, Италия, има капацитет до 15 000 автомобила годишно, което предполага, че няма да се продават повече от 3000 SUV годишно. Това все още може да го направи един от най-популярните модели на Ferrari, наред с $260 000 F8 Tributo и $225 000 Roma. Но Purosangue, италиански за „чистокръвен“, ще започне от $421 000.
Също така ще помогне за повишаване на средните продажни цени през 2023 г. лимитираното издание Daytona SP3, което струва повече от 2 милиона долара. Ferrari може да достави около 150 от тези зверове с 840 конски сили тази година.
Благодарение на книгата с поръчки на Ferrari растежът за 2023 г. е почти гарантиран. Консенсусът на анализаторите призовава за 22% увеличение на печалбата на акция тази година до 6,11 евро при приходи от 5,6 милиарда евро, което би било увеличение с 11%.
След 2023 г. има преход към електрически превозни средства – тласък за промяна, при която Ferrari наистина прилича на други производители на автомобили. Той изгражда нова производствена линия в Маранело специално за електромобили и е насочен към доставки на първия си напълно електрически модел през 2025 г. Както при Purosangue, те ще бъдат много очаквани, подкрепяйки по-нататъшни увеличения на цените.
Моделът на Нараян предвижда Ferrari да достави 20 000 автомобила през 2030 г. спрямо около 13 000 през 2022 г. Ръководството се стреми към гама от 20% двигатели с вътрешно горене, 40% хибриди и 40% изцяло електрически превозни средства през 2030 г.
Дотогава Нараян очаква приходите да се удвоят почти до 8,8 милиарда евро, а Ebit да достигне 3,3 милиарда евро спрямо 1,2 милиарда евро миналата година. Той оценява акциите на Ferrari като еквивалента на „Купи“, с целева цена от 265 евро за листнатите в Милано акции – приблизително 20% повишение.
„Имате този двоен удар от ценова мощ в допълнение към обемите“, казва той. „Ето защо историята на растежа тук е наистина, наистина завладяваща.“
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 894.30 | ▼0.10% |
Ethereum | 3 480.01 | ▲4.47% |
Ripple | 1.57 | ▲6.45% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |