Снимка: iStock
От дълго време най-големият производител на автомобили в света по продажби върви по свой собствен път.
Производителят на седани Camry напълно пое обратния залог на цялата индустрия, като се придържаше към стратегията си за разработване на хибридни превозни средства като най-продавания модел Prius. Той също така настоява за автомобили с водородни горивни клетки (Toyota Mirai е единственият автомобил с горивни клетки на пазара.)
Мотивите на японския гигант винаги са били, че потребителите не са били готови да приемат електрически превозни средства. В резултат на това Toyota предпочиташе политика на малки стъпки.
Но по този начин Toyota позволи да се появи съперник, който сега зае мястото си като барометър на световния автомобилен пазар. Този съперник е Tesla (TSLA). По ирония на съдбата, фабриката на Tesla във Фремонт, Калифорния, първата от групата на Илон Мъск, някога е била съвместна собственост на Toyota и GM (GM).
Но Toyota го продаде на Tesla за абсурдните 42 милиона долара в партньорство, при което производителят на автомобили взе дял от 50 милиона долара в Tesla в разгара на финансова криза, довела до фалита на GM (GM).
Сложна връзка с Tesla
Освен това Toyota и Tesla обявиха, че ще разработят съвместно по електрическа версия на SUV RAV4 на Toyota и също обмислят електрически SUV Lexus RX. Но сблъсък на корпоративните култури прекрати партньорството през 2014 г. След това Toyota продаде своя дял в Tesla през 2017 г. През март 2016 г. Toyota имаше 2,3 милиона акции на Tesla, оценени по това време на 538 милиона долара.
В бъдеще, докато Tesla и Мъск успяха да убедят правителствата по света да популяризират електрическите превозни средства чрез данъчни кредити и многобройни публични субсидии, Toyota се оказа извън крачка с напредващия марш на автомобилния сектор.
И още по-лошо: всички негови конкуренти сега залагат на електрически превозни средства, чиито продажби продължават да се увеличават. Миналата година в света са продадени 7,8 милиона електрически превозни средства. Така електромобилите представляват 10% от общия брой продадени превозни средства, което е с 1,7% повече в сравнение с 2021 г., според данни на LMC Automotive.
През последните месеци Toyota дори изглежда създаде впечатлението, че автомобилният производител е загубил компаса си. Миналия октомври компанията заяви, че ще инвестира 70 милиарда долара в електрифицирани превозни средства, с половината от тази цифра в 100% електрически превозни средства. За разлика от други производители, стратегията на групата за намаляване на въглеродните емисии не беше съсредоточена върху електрически превозни средства с батерии.
По това време главният изпълнителен директор Акио Тойода удвои залога, като каза, че производителят на превозни средства ще представи гама от електрифицирани превозни средства, които работят с течен водород и традиционни акумулаторни литиево-йонни батерии.
Нов изпълнителен директор
Тази липса на ясна пътна карта току-що беше коригирана, след като Toyota току-що обяви, че главният изпълнителен директор Тойода, на 66 години, се оттегля. Той ще бъде заменен от 1 април от Коджи Сато, на 53 години, главен брандиращ директор на Toyota и ръководител на премиум марката Lexus.
Компанията каза в изявление, че „възнамерява да въведе промени в изпълнителната си структура от 1 април 2023 г., както и промени в своя Борд на директорите, влизащи в сила от датата на 119-то редовно общо събрание на акционерите“.
Тойода, внукът на основателя Киичиро Тойода, става новият председател, а Сато новият главен изпълнителен директор, уточнява компанията.
Тойода пое юздите на Toyota през 2009 г. Въпреки че той се смята за главния виновник за това, че позволи на японската група да доминира в световната автомобилна индустрия в продължение на десетилетие, сега изглеждаше нещо като бариера за промяна, тъй като преднината на конкурентите в електрическите превозни средства продължава да расте.
Сега зависи от Сато да пусне Toyota в преследване на Tesla, която току-що обяви рекордни тримесечни резултати. Ако задачата изглежда херкулесова, Сато ще се възползва от резултатите на работна група, създадена миналата година, за да обмисли промяна на стратегията към електрическите превозни средства. Заключенията се очакваха в началото на годината.
Създаването на работната група, според експертите, е признанието на Toyota, че потребителите приемат електрически превозни средства с по-бързи темпове, отколкото се смяташе.
Toyota също така може да е разбрала, че Tesla, например, е видяла повече спестявания в своите фабрики, отколкото тя.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 925.90 | ▼1.08% |
Ethereum | 3 418.86 | ▲2.63% |
Ripple | 1.48 | ▲0.78% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |