Снимка: iStock
Фонд мениджърът на Fidelity Investments Питър Линч популяризира идеята за инвестиране в това, което познавате. Той вярва, че хората често могат да намерят най-добрите възможности в популярните потребителски акции, които често и последователно доставят стойност за своите клиенти. Историята на Линч е една от най-добрите в историята на индустрията на взаимните фондове. И неговата централна идея запазва много мъдрост и до днес. В края на краищата, популярните марки са склонни да имат много залепваща сила. Хората са същества на носталгията и традицията, пише Investor Place. Марките от популярния резонанс с купувачите могат да издържат, понякога дори през поколенията.
Това е особено полезно във времена на икономически хаос. По време на настоящите инфлационни времена, например, фирмите със силни потребителски марки имат предимство, тъй като имат ценова сила. Докато някои от тези фирми са изправени пред предизвикателства в момента, всичките седем от тези потребителски акции трябва да станат по-силни през следващите години.
Starbucks (SBUX)
Starbucks е пример за силата на идеята на Линч. Марката има само 154 магазина през 1992 г., годината, в която Starbucks завършва първичното си публично предлагане. През десетилетията тя се е превърнала в гиганта, който е днес. Хората, които оценявали напитките на компанията в първите дни, можели да направят променяща живота инвестиция в Starbucks, докато тя все още била малка фирма.
Starbucks може да не е със същата положителна страна днес, както преди. Но тя се превърна в солидна надеждна компания, която продава милиарди напитки всяка година в почти всяко кътче на света. Напоследък Starbucks залага силно на усилията си за разширяване в Китай. Това може да се окаже лошо време, като се има предвид продължаващото въздействие на икономиката от пандемията Ковид-19 и блокадите. Инвеститорите обаче не трябва да изпускат от поглед по-голямата картина. Starbucks има страхотна марка. Огромна част от населението има навика да ходи до – или все по-често да поръчва доставка от – Starbucks и да получава хубава напитка през деня. Този навик трябва да доведе до увеличаване на печалбите на Starbucks.
Nike (NKE)
Nike се бори с някои от същите проблеми като Starbucks. А именно, Nike има голям отпечатък в Китай и по този начин е спъвана от продължителни блокади заради Ковид-19 и намалена търговска дейност в тази страна. Инвеститорите обаче трябва да погледнат отвъд краткосрочното забавяне на Nike. Компанията в момента работи чрез натрупване на акции и се справя с натиска на маржа на печалбата. Въпреки това, тези видове колебания са виждани и преди и Nike винаги е излизала по-силна.
В крайна сметка Nike е най-известното име в спортните съоръжения. Тя продължи да просперира, дори когато колеги като Under Armour (UA) видяха как състоянието им изчезва. Различните предимства на Nike включват най-силния канал за директни продажби в индустрията, заедно с несравнимия списък от препоръки на известни спортисти. NKE акциите се понижиха от пика от 175 долара до само 125 долара сега на фона на текущия спад в приходите. За дългосрочните инвеститори обаче спадът е възможност. Nike пое някои загуби през 2022 г., но дългосрочната й траектория остава ненадмината.
Brown-Forman (BF-B)
Brown-Forman може да не е известно име. Но нейната водеща марка със сигурност е. Brown-Forman е производител на уискито Jack Daniels, както и множество текили и други спиртни напитки. Уискито Jack Daniels съществува от векове. Основана през 1870 г., компанията дори успява да преживее периода на забрана на алкохола в Америка. От 1930 г. насам Jack Daniels отбелязва огромен растеж и е втората най-добре продавана марка уиски в света. Освен това, според Interbrand, Jack Daniels е най-ценната марка за спиртни напитки, със стойност над 6.5 милиарда долара.
Марката има много вградени връзки с потребителите. Хората поръчват за „Jack и кола“ в бара. Огромно количество песни споменават особено уискито Jack Daniels. Докато други компании могат да предлагат на пазара различни уискита, трудно е да се измести лидерът на пазара, като се има предвид огромното му културно присъствие.
Всичко това е добра новина за неговия собственик Brown-Forman. Семейната компания се фокусира върху дългосрочното, изграждайки Jack Daniels и другите си марки за успех, която обхваща поколения. Всичко това се отрази добре и на акционерите; BF-B акциите струваха 10 долара всяка преди двадесет години и сега струват 65 долара. Това не е лоша възвръщаемост за бизнес с толкова известна марка уиски.
Domino’s (DPZ)
Domino’s е известна пица верига. Интересното обаче е, че Domino’s не винаги е била толкова успешна. DPZ акциите паднаха от 30 долара за акция до по-малко от 5 долара за акция по време на финансовата криза през 2008 г. на фона на драстичния спад в състоянието на компанията. До 2009 г. Domino’s е смятана за една от най-лошите на вкус пици в индустрията. Продажбите намаляват и хората се страхуваха, че компанията може да не оцелее.
Новият мениджърски екип на компанията пое отговорност и направи големи промени. Domino’s излезе с нова формула за своята пица, промени техниките си за доставка и инвестира в технологии и цифрови маркетингови канали. Резултатите бяха огромен успех и акциите на Domino’s скочиха стократно оттогава.
Днес Domino’s е гигант за бързо хранене. Франчайз моделът на компанията и големият международен отпечатък й осигуряват разнообразни източници на приходи. Лидерството на Domino’s в приложението и платформата за доставка й позволиха да разшири преднината си пред конкурентите по време на пандемията. И с акциите надолу с 30% от пика си през 2021 г., DPZ акциите сега се продават на разумна входна точка.
Pepsico (PEP)
Pepsico е собственик на едноименната безалкохолна напитка. Но това не е единствената силна потребителска марка под контрола на Pepsico. Има и други газирани напитки като Mountain Dew с широко разпространена привлекателност. Освен това Pepsico има своя бизнес със закуски, Frito-Lay, който контролира популярни марки като Doritos и Cheetos.
Много инвеститори може да гледат миналото на PEP акциите, мислейки, че най-добрите дни са в миналото. В крайна сметка продажбите на безалкохолни напитки достигат своя връх в САЩ в края на 1990-те години и оттогава значително намаляват. Въпреки това Pepsico се справи добре с разнообразяването с напитки с по-ниско съдържание на захар. А от страна на снакс храните, търсенето на чипс продължава да расте. Frito-Lay беше прекрасен актив, който позволи на Pepsico повече гъвкавост в сравнение с други компании за газирани напитки. През последното десетилетие компанията е увеличила приходите си от 66 милиарда долара на 84 милиарда долара годишно, докато печалбата на акция е нараснала от 4.32 до 6.42 долара.
Pepsico никога няма да ви изненада с огромен годишен растеж. Но с течение на времето тя постоянно продължава да печели по размер и рентабилност. Също така всяка година се раздават и дивиденти. С акции, които сега се продават за под 25 пъти форуърдната печалба, Pepsico трябва да бъде позиционирана, за да осигури на инвеститорите по-стабилна възвръщаемост през следващите години.
Mondelez (MDLZ)
Mondelez е компания за потребителски стоки с тежки марки като Oreos, Cadbury, Chiclets, Triscuit и Sour Patch Kids. Това са идеалните видове марки, които процъфтяват по време на трудни икономически времена. Продуктите са вкусни, сравнително евтини и се възползват от тонове носталгия и културна тежест. Разбира се, хората могат да си купят по-евтина марка шоколадови бисквитки, които имитират Oreo. Вкусът и текстурата не са еднакви.
Подобно на много потребителски компании, Mondelez е изправена пред по-високи производствени разходи с последните инфлационни условия на стоковите пазари. Въпреки това, Mondelez трябва да може да прокара увеличения на цените, които компенсират тези опасения. Междувременно акциите на компанията се понижиха до едва 21 пъти форуърдните печалби. Това е привлекателна входна точка за компания за храна и закуски като тази.
Colgate-Palmolive (CL)
Colgate-Palmolive е нарицателно име, когато става дума за продукти за здраве и уелнес. Компанията има 40% глобален пазарен дял сред пастите за зъби и 32% сред четките за зъби. В допълнение, продуктите на Colgate са особено популярни в много развиващи се пазари като Южна Америка и Индия, което би трябвало да доведе до дългосрочен растеж благодарение на благоприятната демография и растежа на доходите.
Акциите на Colgate са почти без промяна от 2016 г. насам, въпреки че компанията е увеличила приходите си с около 20%. Това вероятно се дължи на компресията на маржа, който се видя през последната година при настоящите инфлационни условия. Въпреки това, дългосрочното търсене на паста за зъби и други почистващи продукти има тенденция да бъде невероятно стабилно. Печалбите на Colgate ще достигнат нови върхове и трябва да отразят и цената на акциите на компанията там.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.18% |
USDJPY | 155.90 | ▲0.31% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.17% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.32% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.31% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 971.00 | ▼0.39% |
S&P 500 | 5 991.92 | ▼0.47% |
Nasdaq 100 | 21 069.30 | ▼0.46% |
DAX 30 | 19 300.10 | ▲1.27% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 89 502.00 | ▼1.18% |
Ethereum | 3 138.08 | ▼1.72% |
Ripple | 0.76 | ▲10.74% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.60 | ▲1.08% |
Петрол - брент | 72.58 | ▲0.82% |
Злато | 2 574.16 | ▲0.11% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 531.10 | ▼1.91% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.56 | ▲0.18% |
Germany Bund 10 Year | 132.23 | ▲0.52% |
UK Long Gilt Future | 93.78 | ▲0.62% |