Снимка: iStock
Индустрията на електрическите превозни средства вече е надхвърлила 1 трилион долара в продажбите и се насочва много по-нагоре. Начело на глутницата, разбира се, е Tesla (TSLA), която се превърна в доминираща заплаха за всяка друга автомобилна компания. Всичко това благодарение на способността й да мащабира производството на литиево-йонни батерии, което след това позволява да се мащабира производството на електрически превозни средства, отбелязва Investor Place. Така че, ако друга компания в крайна сметка се превърне в един от най-добрите „убийци на Tesla“, тя трябва да може да се конкурира с гига фабриките на Tesla в производството на евтини, надеждни литиеви батерии. Не е достатъчно да имате кола, която е красива или се движи бързо. Трябва да я произвеждате масово, което означава, че се нуждаете от достъп до масово произвеждани автомобилни акумулатори.
Поради тази причина повечето стартиртъп електрически автомобили в Америка са обречени. Забравете Lucid (LCID) и Rivian (RIVN), забравете Fisker (FSR) и Lordstown (RIDE). Вместо това се съсредоточете върху акции, като:
BYD Company (BYDDY)
Ако някоя компания в света може да бъде наречена „Убиецът на Tesla“, това е BYD. В момента компанията има пазарна капитализация от около 100 милиарда долара. Расте по-бързо от Tesla. BYD започва като производител на батерии, с инвестиция от Berkshire Hathaway (BRK-A). Заместник-председателят на Berkshire Чарли Мънгър нарича BYD най-добрата инвестиция на Berkshire и казва, че е толкова далеч пред Tesla в Китай, „че е почти абсурдно“.
Числата го потвърждават. В момента компанията държи 30% от пазара на електромобили в Китай. BYD произвежда шест от 10-те водещи модела електрически автомобили в Китай. Делът на Tesla е 7.6%. BYD прави това, като се стреми към средния пазар, като автомобили като Song SUV струват само 27 500 долара. Докато Tesla продава еквивалента на Cadillac, BYD произвежда Chevrolet. „Шеви“ не носи печалбите на Cadillac, но обемът означава, че там са парите.
През септемврийското тримесечие BYD спечели еквивалента на 940 милиона долара при продажби от почти 19 милиарда долара. Продажбите са два пъти по-високи от миналата година и са се увеличили с 34% за тримесечието. През първите три тримесечия тя генерира 15 милиарда долара свободен паричен поток, базиран на обменния курс юан-долар от около 6.94. Този валутен курс предлага втори попътен вятър към печалбите на BYD. Стойността на долара достигна своя връх през ноември. След като лихвените проценти паднат, стойността на юана ще се повиши. Преди година юанът се търгуваше на 6.2 за долар.
Компанията има дори по-голям контрол върху веригата си за доставки от Tesla. BYD инвестира в литиеви мини и е вторият по големина производител на литиеви батерии в страната. Най-новият завод за производство на батерии може да произвежда 20 гигаватчаса батерии годишно. Това е половината от производствената цел на Tesla.
Geely Automotive (GELYY)
Geely Automobile върви рамо до рамо с Tesla на пазара на луксозни електромобили. Сега тя пренася конкуренцията в Европа, където продажбите на електромобили нарастват бързо. Geely е най-известна със своята електрическа марка Polestar. Компанията стартира през 2015 г., след като купи Volvo през 2010 г. Тя купи реклама за Polestar на миналогодишния „Супер Боул“. Освен Volvo притежава и Lotus. Geely започва да измества европейските си имена, като планира да пусне 7 нови електрически под името Geely Yinhe през следващите две години. (Yinhe на китайски означава галактика.)
Geely държи 5.5% от пазара на електрически автомобили в Китай, срещу 7.6% за Tesla. Най-скорошният доклад за тримесечието, завършващо през юни, показва, че компанията е спечелила еквивалента на 250 милиона долара при продажби от малко над 10 милиарда долара. Годишният темп на растеж е 70%. Пазарната капитализация е близо 14 милиарда долара.
Можете да избегнете някои от валутните рискове в Geely , като закупите Polestar (PSNY), която проведе първичното си публично предлагане на NASDAQ миналия юни. Можете също така да закупите акции в подразделението на Volvo (VLVLY), която проведе IPO в Швеция през 2021 г. (Volvo обновява гамата си електрически автомобили под ръководството на Geely.)
Марката Zeekr на Geely, която сега търгува в Хонконг с пазарна капитализация, по-висока от Xpeng (XPEV), също планира IPO в САЩ. Нейната марка Lotus се съгласи да стане публична в САЩ чрез сделка, която я оценява на 5.4 милиарда долара. Докато Polestar е известна с лукса си, Geely Yinhe ще бъде вкодът й на средния пазар, като автомобилите започват само от 30 000 долара.
Amplify Lithium & Battery Technology ETF (BATT)
Не можете да си купите акции в най-големия производител на батерии в света.
Contemporary Amperex Technology Co Ltd (CATL) търгува само на китайската борса в Шенжен под кодовия тикер 300750.SZ. Тя не търгува на извънборсовите пазари. CATLобаче е най-големият производител на литиево-йонни батерии в света.
Най-добрият начин да се купи в CATL е чрез борсово търгуван фонд (ETF), който включва компанията в своите холдинги, като Amplify Lithium & Battery Technology ETF. Около 8% от холдингите на BATT наскоро бяха в CATL. Цената на CATL се понижава напоследък, тъй като цените на лития и кобалта, двете основни съставки в автомобилните батерии, са намалели с 21% от ноември.
Силата на CATL се основава на мащаба и технологията, а не на евтиния труд или евтиния литий. Тя започна ценова война, за да спечели пазарен дял. Тя вече заема почти 35% от световния пазар. Сред компаниите, които снабдява, е Tesla. С нарастването на производството на електрически автомобили, CATL расте като плевел. Компанията е спечелила близо 5 милиарда долара миналата година, което е с 52% повече от 2021 г. Това е при продажби от около 38.5 милиарда долара, или 267 милиарда юана.
Акциите на компанията са намалели с 24% през последната година, тъй като Китай е намалила субсидиите за електрически автомобили. Това само я прави по-силна на световната сцена. Новият завод за батерии на Ford Motor на стойност 3.5 милиарда долара в Мичиган ще бъде завод на CATL.
Volkswagen (VWAGY)
Скандалът Dieselgate от последното десетилетие насочи Volkswagen по пътя към превръщането във водеща компания за електрически автомобили в Европа. През миналата година Volkswagen е произвела над 572 000 електрически автомобила, което е с 26% повече от 2021 г. Тя е най-силна в Европа и е на четвърто място в САЩ, като по-голямата част от продажбите й все още идват от Китай, където продажбите са нараснали с 68%. Volkswagen бързо се насочи към Китай след Dieselgate, разработвайки платформа, наречена на немски Modularer E-Antriebs Baukasten, или всички нейни електрически модели.
Volkswagen също така притежава Porsche и Audi и разполага с 15 000 зарядни станции, включително 800 станции с 3500 бързи зарядни устройства в САЩ, под своята марка Electrify America. Те са разположени най-вече в близост до хранителни магазини, универсални магазини и търговски центрове.
Volkswagen се сля с Porsche (POAHY) през 2011 г., която проведе публично предлагане на акции миналата година. Акциите на компанията паднаха с 38% през последната година, до голяма степен поради войната в Украйна, която прекъсна веригите за доставки. Но все още има пазарна капитализация от близо 90 милиарда долара. Volkswagen планира да произведе 5 милиона електрически автомобила по 7 продуктови линии до края на десетилетието. Нейната нова марка електрически офроуд пикапи Scout ще се произвежда в нов завод в САЩ, за да се използват субсидии съгласно Закона за намаляване на инфлацията. Тя вече има американски завод в Чатануга и седалище на Porsche за Северна Америка в Атланта.
Ford Motor (F)
Ако някой класически автомобилен производител в САЩ може да се конкурира с Tesla, това вероятно е Ford Motor. Ford разбира, че батериите са ключът към електричеството, а не дизайнът. Дори преди да отвори новия си завод за батерии в Кентъки, изграден с LG Chem. (Търгува се в Корея под тикера 051910) Ford работи и по изграждането на втори завод в Турция, който да снабдява Европа.
Още по-важни може да са двугодишните усилия на Ford, кулминиращи през януари, за изграждане на завод за батерии CATL в Мичиган. Трите завода, взети заедно, трябва да го направят самодостатъчен с батерии в рамките на няколко години. Но на Ford ще й трябват години, за да стигне там, където е Tesla сега, особено по отношение на рентабилността. Тя трябва непрекъснато да планира съкращения и закриване на заводи. Изпълнителният директор Джим Фарли каза, че предстоят още съкращения. Всеки натиск за уволнение на автомобилни работници дразни тези, които остават. Компанията губи лоялност към марката за първи път от години.
Ето защо Ford е евтина акция. Само 12.15 долара на акция, пазарната капитализация е 48 милиарда долара, по-малко от една трета от продажбите на Ford. Тя има среден рейтинг на задържане. Акциите на Tesla, за разлика от тях, се продават за 8 пъти повече от продажбите, защото са намалили производството на батерии и няма заводски газови заводи. Tipranks все още я определя като покупка. Цената на прехода на Ford от газ към електричество се оценява на около 600 милиарда долара. Някои биха го нарекли прекалено.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Батерийни акции, чийто заряд е далеч пред конкуренцията
Кои акции най-много ще се възползват от повторното отваряне на Китай?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 012.70 | ▼0.99% |
Ethereum | 3 428.48 | ▲2.92% |
Ripple | 1.49 | ▲1.69% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |