Снимка: iStock
След затварането на фондовите пазари на 19-ти април Tesla обяви резултати за Q1, които силно разочароваха дори нейните пламенни фенове на Wall Street. Пет намаления на цените досега тази година, предназначени да стимулират търсенето, понижиха средните продажни цени толкова значително, че оперативните маржове паднаха от над 19% преди година до 11,4%.
Като цяло печалбите се сринаха с почти една четвърт. Представянето на компанията беше далеч от невероятната история за растеж, която Илон Мъск отдавна продава на инвеститорите. В новините не по-малко от седем анализатори намалиха ценовите си цели за акциите. Към обяд на 20-ти април акциите на Tesla паднаха с 9,3% до $164,40, изтривайки пазарна капитализация от $58 милиарда, сума, равна на повече от една трета от оценката на Netflix.
Но за един водещ анализатор разпродажбата не е достатъчно голяма, за да приведе акциите на краля на електромобилите в съответствие с основните му показатели. Дейвид Трейнър, основател и главен изпълнителен директор на фирмата за инвестиционни проучвания New Constructs, вярва, че използвайки най-реалистичните прогнози за продажби и печалби, Tesla струва около 28 долара на акция или една шеста от сегашната й цена - която между другото е надолу с 60% от своя връх от $415, достигнат в края на 2021 г.
„Tesla остава силно надценена“, каза Трейнър пред Fortune, посочвайки пазарна капитализация от 517 милиарда долара, която все още възлиза на двойно повече от комбинираните оценки на Toyota и Volkswagen.
Трейнър не се повлиява от разказа, че Tesla не е основно автомобилна компания, а технологичен гигант, който ще задава темпото на самоуправляващите се превозни средства и ще произвежда батериите от следващо поколение, на които ще разчитат нейните конкуренти.
Казано просто, той вярва, че потокът от нови модели, предимно на изгодни цени, издадени от всеки голям конкурент, ще намали значително рентабилността на Tesla в бъдеще. За Трейнър всичко е в числата. Първо, какви трябва да са бъдещите печалби на Tesla, за да оправдае текущата й граница, и второ, оценка на истинската й стойност въз основа на разумни прогнози за продажби и печалби. В нов доклад Трейнър дава своите оценки, показващи, че Tesla се проваля и по двата критерия.
Колко бързо трябва да расте Tesla, за да струва над 500 милиарда долара?
И за двете упражнения Трейнър използва един от най-надеждните инструменти във финансите, анализ на дисконтирания паричен поток. За да види какво трябва да направи Tesla, за да заслужи оценка от над половин трилион, той включи продажбите, печалбата и капиталовите разходи през следващите осем години.
За да може Tesla да стигне дотам, Трейнър смята, че трябва да увеличи продажбите си с 28% комбинирана ставка до 2031 г. и да постигне оперативни маржове след облагане с данъци от 13%, 80% по-високо от сегашното ниво на Toyota от 7%. Tesla също така трябва да поддържа растежа на капиталовите разходи на една трета от сегашния си темп, въпреки изискването за постоянно изграждане на нови фабрики, за да поддържа тази експлозивна продукция.
Ако достигне тези свръхзаредени показатели, Tesla ще събере 100 милиарда долара нетна оперативна печалба до 2031 г., 60% повече от Toyota, Stellantis, GM и Ford, взети заедно, издигайки се до това, което Apple спечели през последните четири тримесечия. Присъдата на Трейнър: Това е мисия невъзможна. Няма да стане.
Какво би струвала Tesla, ако се използват оптимистични, но разумни прогнози за нейния бизнес?
„Най-вероятният“ сценарий на Трейнър гласи, че Tesla наистина ще стане много по-голям през идните години, но ще генерира само малко повече печалба, отколкото записва днес. Още веднъж големият насрещен вятър ще бъде настъплението на евтини електромобили, които се борят за едни и същи клиенти. Трейнър смята, че е вероятно Tesla да увеличава продажбите си бързо, с между 20% и 30% годишно през 2023, 2024 и 2025 г. и с 10% през следващите пет години. Прогнозата: Той прогнозира, че оперативните маржове ще спаднат от 13% през 2023 г. до 7% през следващите години. Следователно печалбите на компанията няма да нарасне много от тук нататък, въпреки бързо нарастващите продажби.
Все пак Tesla ще се класира като титан в индустрията осем години по-късно, като може да се похвали с годишни продажби от 4,5 милиона автомобила, 3,5 пъти повече от цифрата за последните четири тримесечия. Това се равнява на 43% от всички клиенти на Toyota, закупени през последните 12 месеца, и равно на всички новозакупени Volkswagen. Ако Tesla успее да постигне тези все още предизвикателни числа, Трейнър вярва, че нейните акции в момента трябва да се търгуват на $28 на акция.
„Всичко се развива, както прогнозирахме в предишни доклади“, каза експертът. „Tesla наистина признава, че автомобилният бизнес няма да спечели парите, които Мъск предвиждаше, и е ясно, че твърденията, че спомагателният бизнес ще осигури необходимия допълнителен растеж, са чисти спекулации.“
Илон Мъск, Музикалният човек на електромобилите, изгради страхотна компания, но също така продаде на последователите си невероятно раздута визия. На свой ред вярващите наградиха Tesla с невероятно завишена пазарна капитализация, смята Трейнър. Tesla може да остане страхотна компания, но нейните акции се насочват към катастрофа, ако се следва логиката, заключава финансовият специалист.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.
Още по темата:
5 убийци на Tesla, които заслужават място във вашия портфейл
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▼0.04% |
USDJPY | 155.03 | ▲0.24% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.03% |
USDCHF | 0.88 | ▲0.13% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.12% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 966.40 | ▼0.20% |
S&P 500 | 6 001.88 | ▼0.10% |
Nasdaq 100 | 21 147.00 | ▼0.06% |
DAX 30 | 19 120.90 | ▼0.13% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 87 650.10 | ▼0.32% |
Ethereum | 3 178.03 | ▼2.07% |
Ripple | 0.67 | ▼5.08% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.46 | ▲0.81% |
Петрол - брент | 72.40 | ▲0.91% |
Злато | 2 608.86 | ▲0.39% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 548.75 | ▼0.53% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.44 | ▲0.03% |
Germany Bund 10 Year | 131.76 | ▼0.01% |
UK Long Gilt Future | 93.42 | ▲0.09% |