Снимка: iStock
luesky се превърна в най-обсъжданото приложение в интернет. Технологични изпълнителни директори, видни влиятелни лица в социалните медии, известни политици и медийни личности напоследък активно се събират в него. И милиони настояват да влязат.
Оказва се, че има огромно търсене на алтернатива за микроблогинг, която работи като Twitter и не е затънала в несигурността, предизвикана от продължаващите промени в политиката на Илон Мъск в неговата социална мрежа.
Bluesky е в частна бета версия и е само с покана. Можете да се регистрирате в списъка с чакащи на уебсайта, но основният начин да влезете в приложението е с покана от текущ потребител. Приложението, което имаше само няколкостотин тестери през февруари, нарасна експоненциално през следващите месеци. Според говорител на Bluesky, сайтът има над 66 000 потребители със списък на чакащи, който е надхвърлил 1,9 милиона. Оскъдните покани, раздавани на потребителите една по една на всеки две седмици, доведоха до лудост и се продаваха за до $200 всяка в eBay.
След като получих покана от приятел и използвах приложението близо месец, мога да кажа, че Bluesky напомня за първите дни на Twitter със своята глупава и непочтителна атмосфера. Има осезаемо чувство на радост от потребителите на Bluesky, че могат да водят добродушни разговори, неограничени от гневни отговори на неискрени тролове.
Много известни медийни личности станаха активни в Bluesky, включително конгресменът Александрия Окасио-Кортез и Джейк Тапър от CNN.
„Twitter е пълен никотинов вап, а синьото небе е водният вап, който използвате, за да се отучите. Липсва ми опасността и унищожението на Twitter, но знам, че това е по-добре за мен“, написа знаменитостта Криси Тейгън в Twitter.
Освен жизнената и забавна общност, има две други ключови причини за успеха на Bluesky. Първо, работи точно като Twitter. Mastodon, другата оживена алтернатива на Twitter, за която се говореше миналата година, не е спечелила основната аудитория, защото потребителите трябва да научат нова система.
Изгледът и усещането на Bluesky – от иконите до профилните страници – са почти идентични с Twitter, което улеснява новите потребители да се климатизират. Второ, приложението е добре изпълнено. Производителността е бърза, а плавното превъртане на емисиите създава страхотно потребителско изживяване.
Историята на произхода на Bluesky е завладяваща и зловещо като тази на Twitter. Twitter беше стартиран като страничен проект в друга стартираща компания от Джак Дорси. Bluesky започна като инициатива, подкрепена от Дорси в Twitter през 2019 г. Визията беше Bluesky да изгради децентрализиран протокол за микроблогинг, предлагащ на потребителите по-лесна преносимост на акаунти и избор на алгоритми. По-късно стартъпът се съгласи напълно да се раздели с Twitter и сега е собственост на своя главен изпълнителен директор Джей Грабер и екипа на Bluesky, като Дорси е един от тримата членове на борда.
Големият въпрос е дали Bluesky може ефективно да мащабира, след като се отвори за широката публика? Историята е пълна с горещи стартиращи компании, които се справят добре за известно време и след това се разпадат. Справянето със спамерите и лошото поведение става много по-трудно, след като милиони се присъединят.
След това идва въпросът за финансите. Разходите за сървъра не са евтини. Попитах Дорси чрез приложението какъв би бил евентуалният бизнес модел за Bluesky. Той отговори: „Някои клиенти могат да направят абонамент. Някои може да правят реклами. Някои може да извършват търговия или транзакции. Това, което хората искат да използват, ще определи." Всеки от тези избори включва компромиси и предизвикателства.
Всичко зависи от изпълнението на екипа на Bluesky. В крайна сметка няма причина да не може да има няколко победители в микроблоговете. Mastodon може да бъде дестинация за сериозни академични дискусии за политика или технологии, докато Twitter може да бъде безплатен за всички, а Bluesky може да бъде местният бар с приятели.
Хубавото на конкуренцията е, че тя стимулира иновациите. Миналата седмица Mastodon ясно обяви, че е надхвърлил един милиард публикации на месец, но също така каза, че прилага по-просто изживяване за новите потребители. Това вероятно е реакция на успеха на Bluesky.
Но човешката природа е превърнала интернет в племенно място и много потребители на Mastodon вече нападат Bluesky за неговия произход и поддръжници.
В отговор разработчикът на Bluesky Пол Фразее наскоро публикува, че не изпитва нищо друго освен благодарност към Mastodon.
„Доста нормално е хората да подкрепят своите общности, но това не е нулева сума“, каза той.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.19% |
USDJPY | 149.71 | ▼1.00% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.38% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.15% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.03% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 45 053.10 | ▲0.25% |
S&P 500 | 6 051.41 | ▲0.36% |
Nasdaq 100 | 20 990.90 | ▲0.50% |
DAX 30 | 19 689.00 | ▲1.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 668.70 | ▼0.86% |
Ethereum | 3 648.83 | ▲1.54% |
Ripple | 1.84 | ▲2.56% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.14 | ▼1.02% |
Петрол - брент | 72.07 | ▼0.83% |
Злато | 2 651.08 | ▲0.50% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.08 | ▲1.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.78 | ▲0.46% |
Germany Bund 10 Year | 136.56 | ▲0.42% |
UK Long Gilt Future | 95.94 | ▲0.31% |