Снимка: iStock
Много пазарни експерти смятат, че различията между различните сектори разкриват много за основното здраве на пазара. Но не всички са съгласни какво означават тези раздели.
Вземете настоящата дивергенция между Dow Jones Industrial Average и Dow Jones Transportation Average. Първият е спечелил 3,5% през последната година, докато вторият е загубил 3,4%.
Някои съветници казват, че това е мечи сигнал. Тяхната обосновка е, че транспортният сектор е добър водещ индикатор на фондовия пазар. И тази обосновка наистина изглежда правдоподобна, тъй като акциите на транспорта, особено тези на компаниите за товарен транспорт, трябва да са сред първите, които ще отслабнат, когато икономиката започне да губи пара - по-рано дори от индустриалните акции.
За да се тества тази обосновка, може да се съсредоточим върху представянето на фондовия пазар през миналия век. Използвах S&P 500 като прокси за фондовия пазар като цяло и с измерване дали Dow transports или Dow industrials е по-добър водещ индикатор за него. За всяка от двете средни стойности на Dow се набляга върху проследяване на възвръщаемостта за периоди от кратки от един месец до една година; Измерва се корелациите между тези следващи възвръщаемости и последващите възвръщаемости на S&P 500 за периоди, вариращи от един месец до една година.
Откритието е, че нито средната стойност на Dow не е постоянно добър водещ индикатор. Голяма вина е липсата на последователност. В някои десетилетия една или друга от средните стойности на Dow е била в положителна корелация с последващата възвръщаемост на S&P 500, а в други десетилетия една или и двете са били в обратна корелация. Крайният резултат беше, че нито една корелация през целия период не отговаря на традиционните стандарти за статистическа значимост.
Придружаващата диаграма илюстрира тази пазарна история. Както можете да видите, и двете средни стойности на Dow са склонни да се покачват и падат в доста близка стъпка със S&P 500. Те са добри съвпадащи индикатори, с други думи.
Една от причините нито средната стойност на Dow да е добър водещ индикатор за цялостния пазар е, че тяхното икономическо значение се е развило. В началото на 20 век, например, железопътните линии играят много по-важна икономическа роля. Всички освен две от акциите в оригиналния Dow Transports бяха железопътни линии; по това време се наричаше Dow Jones Railroad Average. В момента остава само една от оригиналните акции: Union Pacific. Индустриалните акции сега играят толкова голяма икономическа роля, колкото железниците преди век и наистина мнозина сега гледат на Dow Industrials като на заместител на целия пазар.
Нищо от това не означава, че няма значение за текущото разминаване между Dow transports и Dow industrials. Правилното заключение е, че нито средната стойност на Dow сама по себе си е добър водещ индикатор за общия пазар.
Може ли самото съществуване на разлика между двете средни стойности на Dow да има значение? За пореден път не се намират доказателства за това. По-големите положителни или отрицателни различия между двата индекса не са свързани с по-големи или по-малки последващи печалби или загуби на общия пазар в САЩ.
Някои сложни системи за определяне на времето на пазара отчитат различията между тези две средни стойности. Може би най-известната е теорията на Dow.
Още по темата:
Транспортният Dow и индекса на малките компании вървят към "златно пресичане"
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.33% |
USDJPY | 157.17 | ▲0.41% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.34% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.46% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.44% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 107.50 | ▼0.73% |
S&P 500 | 5 989.88 | ▼0.52% |
Nasdaq 100 | 21 580.10 | ▼0.36% |
DAX 30 | 20 003.00 | ▼0.24% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 810.00 | ▼0.33% |
Ethereum | 3 307.67 | ▲0.90% |
Ripple | 2.18 | ▼1.21% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.10 | ▼0.68% |
Петрол - брент | 72.21 | ▼0.56% |
Злато | 2 619.36 | ▼0.17% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.20 | ▲0.44% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.84 | ▼0.13% |
Germany Bund 10 Year | 133.80 | ▼0.18% |
UK Long Gilt Future | 92.50 | ▼0.49% |