Снимка: iStock
Alibaba Group Holding Ltd. ще проучи първоначалните публични предлагания за своите логистични и хранителни подразделения, като същевременно отделя своя облачен бизнес на стойност 12 милиарда долара, поставяйки началото на първата фаза на дългоочакваното разпадане, за да се опита да съживи анемичния растеж на приходите.
Главният изпълнителен директор Даниел Джан очерта контурите на това историческо сътресение за първи път, което започва с листването на неговия клон за хранителни стоки Freshippo най-рано след шест месеца, преди да премине към пускането на пазара на неговия гигантски логистичен клон Cainiao през следващата година до 18 месеца.
Показателно е, че Alibaba напълно ще създаде най-голямата платформа за облачни услуги в нацията като дивидент за акционерите, което означава, че може да се откаже от контрола върху един от най-бързо развиващите се бизнеси.
Джан каза, че облачният спиноф има за цел да опрости структурата и да отговори на нуждите на пазара. Една самостоятелна платформа може да нарасне, за да надмине някой ден дори Alibaba по размер, ако привлече правилното външно финансиране, каза той, без да уточнява. В миналото анализаторите твърдяха, че частните облаци могат да работят в неизгодно положение спрямо подкрепяните от държавата конкуренти, като се има предвид нарастващото настояване на Пекин за използване на контролирано от правителството съхранение на данни и интернет услуги.
Инвеститорите се надяваха, че решението на Alibaba от март да се раздели на шест звена може да стимулира пазара, да даде възможност на различните операции да се движат по-пъргаво и да стимулира възстановяването на акциите. Всяка единица, с изключение на основната Taobao Tmall Commerce Group, беше освободена да търси независимо набиране на средства и листвания.
Все пак Джан разкри тази грандиозна визия, след като китайският лидер в електронната търговия отчете третото си поредно тримесечие на едноцифрен ръст на приходите, което засили опасенията, че възстановяването на китайските потребителски разходи може да е по-далеч от очакваното. Вътрешната търговия се сви с 3% през тримесечието на март, докато облачното подразделение, другият внимателно наблюдаван бизнес, отбеляза спад от 2% - първият спад в историята. Акциите на Alibaba затвориха с 5,4% спад до $85,77 в Ню Йорк.
Това слабо представяне подчертава как Китай може да се възстановява от годините на ограничения на Covid Zero с по-бавни темпове от прогнозираното, възпрепятстван от санкциите на САЩ и несигурната глобална икономическа среда. Надеждите, че Пекин ще подкрепи частните предприятия тази година след бурните репресии срещу интернет сектора, досега не са се превърнали в смислена политика.
Първият по рода си спад на приходите от облак на Alibaba засилва значението на новите стратегически инвеститори за съживяване на растежа на бизнеса след отделянето му през следващите 12 месеца. Спадът във фискалните директни продажби на Alibaba за 4 тримесечие, които включват приходите на Freshippo, също поражда съмнения относно катализаторите на бакалията след IPO-то, планирано за 6-12 месеца. Cainiao, който трябва да бъде листван след 12-18 месеца, имаше най-ниския ръст на приходите от логистика за 4 тримесечие от четири години.
Като част от цялостното преструктуриране Alibaba планира да изпрати около половината от своя инвестиционен екип в шестте различни бизнес звена, които ще бъдат създадени след разпадането. Този екип исторически е бил в авангарда на национален инвестиционен бум, който помогна за разширяване на влиянието на Alibaba и отблъсна конкуренцията от JD.com Inc. и Tencent Holdings Ltd.
„Тази трансформация ще даде възможност на всички наши бизнеси да станат по-гъвкави, да подобрят вземането на решения, да позволят по-бързи реакции на промените на пазара“, каза Джан пред анализатори по време на конферентен разговор.
Ключови точки от плана за раздяла
Alibaba планира да отдели звеното си за облачни услуги като независим субект, като разпредели акции на акционерите през следващата година.
Това означава, че Alibaba може в крайна сметка да не притежава акции в най-голямата платформа за облачни услуги в Китай
Тя ще се стреми да пусне логистичното си подразделение Cainiao в рамките на 12 до 18 месеца.
Най-скоро фирмата се стреми да завърши IPO за веригата за хранителни стоки Freshippo през следващата година.
И планира да осигури външно финансиране за подразделението си за международна търговия, което включва задгранични операции като базираната в Сингапур Lazada.
Alibaba отчете продажби от 208,2 милиарда юана за мартенското тримесечие, изоставайки от средната прогноза на анализатори за 209,2 милиарда юана. Нетният доход бе 23,5 милиарда юана, възстановявайки загубите от преди година благодарение на еднократни печалби.
Инвеститорите се обзалагаха, че потребителските разходи и технологичният сектор ще се възстановят, след като Пекин премахна годините на всеобхватни ограничения, които спъваха икономика номер 2 в света. Но икономистите посочват забавяне на търговията и други признаци, че зараждащото се възстановяване губи сила. По време на неотдавнашния празник на Златната седмица, важен индикатор за по-широките настроения, общите разходи изоставаха от обемите на резервациите.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.11% |
USDJPY | 156.60 | ▲0.04% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.13% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.02% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.07% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 461.90 | ▲0.10% |
S&P 500 | 6 029.62 | ▲0.15% |
Nasdaq 100 | 21 712.40 | ▲0.26% |
DAX 30 | 20 107.10 | ▲0.28% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 692.60 | ▲0.61% |
Ethereum | 3 319.09 | ▲1.25% |
Ripple | 2.21 | ▲0.15% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.84 | ▲0.37% |
Петрол - брент | 72.90 | ▲0.39% |
Злато | 2 626.81 | ▲0.12% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.12 | ▲0.97% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.98 | 0.00% |
Germany Bund 10 Year | 134.04 | ▲0.09% |
UK Long Gilt Future | 92.95 | ▲0.79% |