Снимка: iStock
Акциите на Tesla отбелязаха рекорден ръст за 12-та поредна сесия в понеделник, подсилени от оптимизма относно данъчните кредити, мрежата за зареждане и Cybertruck. Загрижеността за безопасността и намаляването на цените не му попречиха.
Акциите затвориха с ръст от 2,2% до $249,83. Той спечели почти 37% от цената на затваряне от $182,90 на 24-jr май, последният ден на спад за акциите. S&P 500 и Nasdaq Composite се повишиха съответно с 0,9% и 1,5% в понеделник.
Няколко неща повишиха акциите. Всички версии на Model 3 вече отговарят на условията за пълния данъчен кредит от $7500 при покупка, което прави колата по-евтина за повече купувачи. Преди Службата за вътрешни приходи да актуализира изискванията за допустимост, стандартното оборудване отговаряше на изискванията само за $3750 кредит.
Tesla се съгласи да позволи на шофьорите на EV на General Motors да се включат в мрежата за зареждане на Tesla, след подобна сделка с Ford Motor. Това ще направи мрежата на Tesla де факто стандарт за САЩ и ще донесе допълнителни приходи.
А очакванията за обемите на продажбите на Cybertruck повишиха настроенията на инвеститорите, след като Electrek съобщи, че Tesla се готви да прави около 375 000 годишно. Прогнозите на Wall Street сочеха годишни продажби от 250 000 камиона или по-малко. Tesla не отговори на искане за коментар относно производствените си планове.
От друга страна, намаленията на цените и продължаващите разследвания на безопасността могат да засегнат настроенията на инвеститорите. През уикенда китайският производител на електромобили NIO (NIO) намали цените на базовите модели с около $4500 или приблизително 10%.
В началото на 2023 г. Tesla намали цените агресивно в Китай и по света, като набра пазарен дял в Китай и по света през първото тримесечие. Намаляването на цените от конкурентите може да застраши това.
Washington Post написа в събота, че броят на произшествията, потенциално включващи автопилотната система за подпомагане на водача на Tesla, е по-голям от докладваното по-рано. Това беше нещо, което инвеститорите трябваше да усвоят в понеделник.
Инцидентите, включващи автопилот, са около 100 на тримесечие, според Post. Tesla не отговори на искане за коментар.
Със сигурност Tesla има повече инциденти от други, но една от причините е, че автомобилите на Tesla комуникират малко по-добре от повечето. Около 70% от произшествията се съобщават чрез автомобилна телематика. Превозното средство казва на компанията, че нещо се е случило и Tesla е длъжна да съобщи на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата. Около 20% от инцидентите се съобщават от клиенти.
Автопилотът е името на основната версия на софтуера за подпомагане на водача на Tesla, който може да прави неща като управление на скоростта и поддържане на централно превозно средство в лентата. Повечето нови превозни средства имат подобни системи: Volvo се нарича Pilot Assist, а Ford се нарича Blue Cruise. Tesla също така продава подобрения на „усъвършенстван автопилот“ и „възможност за пълно самостоятелно управление“ срещу допълнителни пари.
И трите продукта на Tesla, както и почти всички други инструменти за подпомагане на водача по пътищата в САЩ, са така наречените системи от ниво 2, което означава, че водачите трябва да обръщат внимание през 100% от времето. Колите не могат наистина да се движат сами.
NHTSA разследва автопилота на Tesla от 2021 г. Разследване, което обикновено започва, след като агенцията получи и прегледа оплаквания, може да се превърне в изтегляне, ако NHTSA установи, че има проблем с безопасността. Оттеглянето на Autopilot може да доведе до промяна на продукта чрез софтуерен ъпгрейд или, в краен случай, Tesla да изключи функцията.
Много документи за разследването и жалбите са достъпни директно от NHTSA.
Продуктите за подпомагане на водача, включително автопилот, са предназначени да подобрят безопасността. Tesla изготвя тримесечни доклади за безопасност с подробна статистика, която поддържа за своите функции за подпомагане на водача. Изглеждат впечатляващо. Tesla съобщава, че шофьорите на Tesla изминават четири до пет милиона мили, преди да се случи сериозен инцидент, което е много по-добро от средното за страната.
Но статистиката на Tesla няма достатъчно контекст, за да може да бъде директно сравнена с общата статистика за безопасността по магистралите. Например, ако автопилотът се използва главно на междущатски магистрали, статистиките за безопасност на автопилота трябва да се сравняват с междущатските числа за безопасност, а не само със средните национални стойности.
Разследването на автопилота вече доведе до изтегляне. Tesla актуализира своя продукт FSD през февруари с актуализация на софтуера по въздуха.
Около 40 000 души загиват при пътнотранспортни произшествия по американските пътища годишно.
Проблемите с безопасността винаги си струва да бъдат наблюдавани за всеки производител на автомобили. И въпреки че винаги има позитиви и негативи за всяка акция, инвеститорите засега са фокусирани върху позитивите на Tesla.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.07% |
USDJPY | 157.89 | ▲0.10% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.45% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.43% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 343.80 | ▼0.84% |
S&P 500 | 6 026.20 | ▼1.13% |
Nasdaq 100 | 21 698.10 | ▼1.39% |
DAX 30 | 20 109.50 | ▲0.17% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 195.30 | ▲1.09% |
Ethereum | 3 400.38 | ▲2.17% |
Ripple | 2.19 | ▲2.05% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.24 | ▲0.80% |
Петрол - брент | 73.42 | ▲0.75% |
Злато | 2 622.01 | ▼0.39% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 546.08 | ▲1.14% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.38 | ▼0.24% |
Germany Bund 10 Year | 132.81 | ▼0.66% |
UK Long Gilt Future | 91.70 | ▼0.46% |