Снимка: iStock
Германските автомобилни производители обявиха смели планове през последните няколко години да преминат към електрически автомобили и да предизвикат господството на Tesla Inc. Вместо това те само изостават още повече.
Tesla достави 889 015 автомобила през първата половина на тази година, повече електрически превозни средства от Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz Group и Porsche, взети заедно.
Германците се борят, тъй като проблеми със софтуера забавят ключови модели и допринасят за намаляване на продажбите в Китай, най-големият им пазар, където Tesla и местният шампион BYD Co. се състезават напред. Те дори свирят „втора цигулка“ на родния си пазар, където Tesla остава водещата марка за EV. Инвеститорите ще чуят три от германските компании тази седмица, като Porsche ще отчете тримесечни печалби в сряда, последвано от Mercedes и VW в четвъртък.
Тъй като Tesla настоява за повече обеми с агресивни намаления на цените, това увеличава натиска върху наследените производители, които се борят да поддържат темпото. Продажбите на EV на Tesla се увеличиха с 30 процентни пункта повече от тези на VW през трите месеца, които приключиха през юни, увеличавайки преднината си.
Докато германците са затънали в трудни преговори със синдикатите за преоборудване на техните производствени обекти от ерата на горенето, Tesla планира да разшири своя германски завод и се готви да построи нов завод в Мексико.
„Tesla все още е с мили пред германските производители на автомобили на всички основни пазари“, каза Матиас Шмид, автомобилен анализатор, базиран близо до Хамбург. „Те са подложени на натиск да увеличат обемите, за да постигнат вида икономии от мащаба, необходими, за да направят електромобилите печеливши.“
Германските производители на автомобили процъфтяваха в миналото, защото усъвършенстваха производството на превозни средства, работещи с бензин и дизел, със стотици висококачествени местни производители на части, които им доставяха скоростни кутии, горивни инжектори и колянови валове. Сега, когато батерията поема контрола, тяхното „Vorsprung durch Technik“ се изпари.
В най-голямата икономика в Европа инфлационният натиск, недостигът на квалифицирани работници и високите цени на енергията добавят към структурните предизвикателства, породени от преминаването към EV. Очакванията на германските автомобилни производители са най-лошите от финансовата криза през 2008 г., според проучване на базирания в Мюнхен институт Ifo, публикувано този месец.
Най-голямата заплаха за германците е тяхната отслабваща позиция в Китай. VW, BMW и Mercedes доминираха продажбите на автомобили с вътрешно горене на най-големия автомобилен пазар в света от десетилетия, но напоследък изостанаха от китайските марки, които бяха по-добри в производството на достъпни електромобили с технология и софтуер, съобразени с местните вкусове. Mercedes намали цените в Китай за своя водещ електрически седан, EQS, в края на миналата година след разочароващи продажби.
VW, по-специално, беше под натиск, като BYD изпревари компанията по продажби в Китай през първото тримесечие. Продажбите на електромобили на немския производител в Китай се понижиха през първото полугодие при пазар, който нарасна с 20%.
Очаква се електромобилите да съставляват 90% от китайския пазар до 2030 г., добавяйки спешност за германците да ускорят по-конкурентните предложения за електромобили. Най-големият автомобилен производител в Европа миналия месец смени главния изпълнителен директор на Audi отчасти защото иска да спре спада на марката в страната.
Настоящите лидери на EV в Китай „ще затегнат хватката си на пазара“, казаха анализатори от HSBC в доклад този месец. „С изключение на Tesla, смятаме, че всички те ще бъдат китайски марки за електромобили.“
Не всичко е загубено. Илон Мъск остави отворен прозорец от възможности за настоящите компании, които искат да наваксат изоставането, след като пусна последния си нов пътнически автомобил - Model Y - през 2020 г. Tesla не е преработвал Model 3, откакто влезе в производство преди шест години, въпреки че работата по обновяване е в ход.
Междувременно BYD се отдръпва от американския пазар поради търговските бариери и няколко по-малки китайски стартиращи компании за електромобили може да не оцелеят в ценова война в индустрията.
Германските компании все още генерират добри печалби, продавайки модели с двигатели с вътрешно горене, включително в Китай. Mercedes и BMW не следват Tesla от премиум ценови сегменти и все още грубо удвояват продажбите на EV на годишна база. Плановете на германците да въведат платформи, фокусирани върху EV, около средата на десетилетието, за да намалят цената на своите електрически автомобили и да ги оборудват с нова технология, може да промени динамиката.
VW подготвя компактен EV на цена под 25 000 евро – народен автомобил за електрическата епоха – който е след няколко години от производство. Най-големият производител на автомобили в Европа наскоро увеличи своя текущ петгодишен план за разходи до 180 милиарда евро, като повече от две трети отиват за софтуер и електромобили. Неговият седан ID.7, който ще се появи в шоурумите по-късно тази година, идва с дисплей с добавена реалност, който излъчва информация в зрителното поле на водача.
Mercedes ще представи електрическа версия на своя компактен седан CLA в САЩ следващата година, за да се конкурира по-добре с Model 3 на Tesla, според доклад на Automotive News. Той също така електрифицира емблематичния G-Wagon.
BMW залага, че основата на "Neue Klasse", която трябва да пристигне около 2025 г., ще помогне за ускоряване на продажбите. Производителят има за цел да намали разходите за батерии наполовина и да увеличи обхвата и скоростта на зареждане с 30% в сравнение с настоящите модели.
„Следващото поколение EV платформи от германците могат да променят нещата“, каза анализаторът на Bloomberg Intelligence Майкъл Дийн. „Тогава ще видите голям тласък от тях, също и в Китай.“
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.69% |
USDJPY | 156.42 | ▼0.76% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.63% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.63% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.16% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 313.00 | ▲1.27% |
S&P 500 | 5 998.12 | ▲1.08% |
Nasdaq 100 | 21 556.90 | ▲0.86% |
DAX 30 | 20 051.90 | ▼0.49% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 210.10 | ▼0.02% |
Ethereum | 3 354.08 | ▲0.52% |
Ripple | 2.24 | ▲0.29% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.56 | ▲0.53% |
Петрол - брент | 72.62 | ▲0.50% |
Злато | 2 623.56 | ▲1.19% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 533.12 | ▲0.07% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.98 | ▲0.26% |
Germany Bund 10 Year | 134.04 | ▲0.09% |
UK Long Gilt Future | 92.95 | ▲0.79% |