Снимка: iStock
Очаква се Instacart да направи публичния си дебют следващата седмица, като документът в понеделник показва, че компанията може да бъде оценена на до 9,3 милиарда долара.
Още през 2021 г. компанията беше оценена на 39 милиарда долара.
И въпреки че оценката на компанията се понижи драстично през последните две години, най-големият урок, който тази основна отстъпка учи другите технологични еднорози на пътека за IPO, е, че не трябва да забавят излизането на борсата.
Тежката работа по управлението на публична компания е свързана с навигирането на приливите и отливите на пазарите и икономиката, които са извън контрола на който и да е мениджърски екип. По-добре е да започнете процеса по-рано, за да избегнете периодично разсейване относно потенциални бъдещи излизания.
Сега, в много отношения, Instacart, който става публичен днес, е по-добър бизнес от този, който набра пари на четири пъти по-висока оценка преди две години и половина.
През първата половина на тази година приходите на Instacart възлизат на 1,48 милиарда долара, докато брутните маржове достигат 75%, поставяйки приходите за цялата година да нараснат с около 60% от 1,83 милиарда долара, наблюдавани през 2021 г., докато маржовете са нараснали с 8 процентни пункта.
Но през 2021 г. Instacart се справяше с пандемията, която драстично промени навиците за пазаруване, потребителите, които бяха затрупани с пари, и среда с ниски лихвени проценти, която повиши оценките в инвестиционната вселена.
Две години по-късно навиците за пазаруване се нормализираха — общите поръчки на Instacart нараснаха с по-малко от 1% през първата половина на 2023 г. в сравнение със същия период на 2022 г. — и лихвените проценти се повишиха агресивно.
При равни други условия по-високите ставки означават по-ниски оценки. И малко периоди в историята на пазара са виждали бъдещият растеж да бъде намален толкова агресивно, както видяхме през последните две години.
Инвеститорите, които отчитат бъдещия растеж, обаче, не правят публичните пазари напълно негостоприемни за по-бавните производители. Това просто добавя ограничение към управленските екипи, които иначе биха могли да отхвърлят промените в пейзажа, ако не се придържаха към ежедневните оценки.
Вземете колегите на Instacart и други победители от ерата на пандемията Airbnb (ABNB) и DoorDash (DASH) например.
И двете компании направиха скок, за да станат публични в края на 2020 г. И двете компании видяха рязко покачване на акциите си, преди да се коригират силно през 2022 г., когато лихвените проценти се покачиха.
През 2022 г. Airbnb падна с около 50%, докато акциите на DoorDash загубиха близо 70% от стойността си. И DoorDash все още е надолу с повече от 50% от мястото, където затвори в първия си ден на търговия, докато Airbnb се представи по-добре, покачвайки се с около 5% от мястото, където акциите затвориха в първия си ден на търговия. Тази година и двете акции са нараснали с над 70%.
Airbnb, DoorDash и техните ръководни екипи вече навлизат в трета година, изправени пред тримесечния контрол на Уолстрийт. Набирането, задържането, планирането и други функции могат да изглеждат съвсем различно, когато има стойност в реално време, присвоена на вашия бизнес, а не периодична, свободно задържана марка от рисков фонд или друг институционален инвеститор.
И докато тримесечните отчети за печалбите често се винят за разсейване, това също държи служителите и инвеститорите в безизходица кога най-накрая може да дойде изход.
Instacart набра пари при пиковата си оценка през март 2021 г., само месеци след публичните дебюти на Airbnb и DoorDash. Неговият главен изпълнителен директор Фиджи Симо беше назначен за тази роля през юли същата година.
По това време отразяването на назначаването на Симо вече беше фокусирано върху това каква ще бъде нейната роля в извеждането на компанията на борсата. Симо се присъедини от Meta Platforms (META), която тогава беше известна като Facebook, и беше в гиганта на социалните медии по време на неговото IPO през 2012 г.
„IPO-то на Facebook беше само момент във времето и това, което се случи след това, наистина имаше значение“, каза Симо пред Ройтерс, „което доставя много стойност на хората и това наистина е, върху което ще се съсредоточа“.
За разлика от отделния момент, който е IPO на компанията, обаче, предизвикателството да управляваш бизнес никога не изчезва. Още повече причина да приключите с процеса — има реална работа за вършене.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 953.80 | ▼1.05% |
Ethereum | 3 413.97 | ▲2.49% |
Ripple | 1.48 | ▲0.85% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |