Снимка: iStock
Бумът на луксозните стоки приключи, тъй като потребителите се отдръпнаха от многогодишния си висок клас разходи.
Това се доказва от спада на акциите на LVMH, които загубиха около 20% през последните шест месеца.
Луксозните компании може да не са в състояние да разчитат на свръхбогатите, за да увеличат продажбите си на фона на нестабилна икономическа перспектива.
Разходите на потребителите за стоки от висок клас, които започнаха по време на пандемията, намаляха.
Луксозните търговци на дребно, които се радваха на изобилни печалби през последните години, започват да изпитват известна болка през 2023 г., тъй като финансовите условия се затягат и потребителите изглежда се отказват от покупки от свръхвисок клас.
Акциите на LVMH паднаха до ново дъно за 2023 г. по време на търговията в Париж в четвъртък, падайки до 675 евро, след като фирмата отчете по-слаб от очакваното тримесечен ръст на приходите. Продажбите са нараснали с 9% през тримесечието, което е спад от ръста от 17%, отчетен през предходните три месеца. Акциите на европейския луксозен гигант паднаха с около 20% през последните шест месеца и според Bloomberg LVMH е повела разпродажба, която е изтрила стойност от 245 милиарда долара от седемте най-големи луксозни фирми в Европа за това време.
„Днешната новина, че ръстът на приходите на LVMH се е забавил драматично, вероятно бележи края на глобалния луксозен балон“, каза съоснователят на DataTrek Никълъс Колас в бележка в четвъртък. „LVMH е много добре управляван бизнес и инвеститорите са свикнали да го виждат да отбелязва силни двуцифрени увеличения на горната линия.“
В САЩ разходите за карти за луксозна мода намаляват шест поредни тримесечия, като разходите за луксозна мода са намалели с 16% на годишна база през последното тримесечие, показват данните за картите на Bank of America.
В САЩ Tapestry и Ralph Lauren, двете луксозни марки в S&P 500, също се понижиха значително през 2023 г., а луксозните акции като цяло са намалели със 17% от последния си връх, изчисли Bank of America.
Експерти от бранша предупредиха, че луксозните марки – които преди са се ползвали с репутацията на „устойчиви на рецесия“ – сега не могат да разчитат на потребителите с високи доходи, за да продължат да увеличават печалбите си по време на несигурни икономически времена.
Това се дължи до голяма степен на икономическите проблеми на Китай през 2023 г. Потребителите във втората по големина икономика в света преди са били огромни купувачи на луксозни артикули от САЩ и Европа, но това се забавя, тъй като страната се справя с редица икономически проблеми, включително слабото потребителско търсене.
Експертите също така предупреждават, че невероятно устойчивите харчещи навици на американците може да са на път да обърнат курса си, особено след като плащанията по студентски заеми започнат отново и купувачите изразходват излишните спестявания, които са натрупали по време на пандемията. Федералният резерв на Сан Франциско прогнозира по-рано тази година, че потребителите в САЩ ще изчерпят спестяванията си до края на последното тримесечие, а анализаторите алармираха за потенциалното въздействие върху акциите на дребно.
Но поражението в акциите на луксозните марки може да има един бенефициент: американския технологичен сектор. Това е така, защото европейските инвеститори често казват, че технологичните акции са конкурент на луксозните акции в техните портфейли, каза Колас.
Технологичните имена също носят вълна от вълнение на инвеститорите, тъй като фирмите влизат в надпревара във въоръжаването в пространството на изкуствения интелект.
„Разликата е, че Tech непрекъснато създава „нови нови“ продукти на всички ценови точки, където портфейлите на луксозните марки са до голяма степен подредени с много подобни продукти на много високи ценови точки. Чанта Kelly в нова, рядка кожа не се счита за разрушителна иновация", каза той.
Колас добави, че технологиите, здравеопазването и търговията на дребно с лукс са сред малкото индустрии с истински растеж през последните години. Тъй като акциите на луксозните марки се спъват на фона на отдръпването на разходите по целия свят, а здравеопазването остава по-подходящо за отбранителни игри, единствената очевидна опция за инвеститорите, които търсят акции с растеж, са технологиите.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 066.70 | ▼0.94% |
Ethereum | 3 431.15 | ▲3.00% |
Ripple | 1.47 | ▲0.03% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |