Снимка: iStock
Забавеното търсене на електрически превозни средства не удря само автомобилните производители, които ги продават. Това също така оказва влияние върху компаниите по веригата на доставки, включително производителите на литий, компонентът, използван за производството на EV батерии.
Albemarle (ALB), най-голямата литиева компания в света, отчете спад на акциите си от близо 7% в понеделник след понижаване на оценката на анализатора от UBS, позовавайки се на падащите цени на мекия метал.
Анализаторите на UBS понижиха рейтинга си до Неутрален от Купува и намалиха целевата цена на акциите си до $140 от $253.
„При намалените прогнози на UBS за електромобили, растежът на търсенето на литий намалява от 30% на годишна база до 22% през 2024 г. и води до свръхпредлагане на литий по-рано от очакваното“, пишат анализаторът Джошуа Спектър и неговият екип в бележка до клиентите.
Albemarle наскоро намали насоките си за цялата 2023 г., позовавайки се на понижаващите се цени на лития, тъй като търсенето в САЩ и Европа се очаква да отслабне.
„Нашите нетни продажби са нараснали с 10% през третото тримесечие спрямо същия период на миналата година. Коригираната EBITDA обаче беше намаляла поради по-меките пазарни цени на лития“, каза Кент Мастърс, главен изпълнителен директор на Albemarle, по време на последното обаждане за приходите на компанията.
„Докато САЩ и Европа съставляват само около една трета от общото производство на EV през 23 и 24 г., в краткосрочен план виждаме потенциални предизвикателства за растежа на EV в тези региони, свързани с икономическата слабост и по-високите лихвени проценти“, добави Мастърс.
Акциите на компанията за литиева технология Livent (LTHM) също са в низходяща тенденция, спадайки с 24% до момента.
„От страна на търсенето можем да видим, че покупателната активност на клиентите за литий през третото тримесечие е била по-слаба от това, което показват индикаторите за търсене на крайния пазар“, каза Пол Грейвс, главен изпълнителен директор на Livent, по време на неотдавнашния разговор за печалбите на компанията.
За разлика от петрола, златото или всяка друга основна стока, литият не се търгува активно на големи международни борси. Материалът се продава по договори и условията обикновено не се публикуват.
Спот пазарът в Китай обаче показва, че цените на лития са намалели с около 50% спрямо нивата си през юни, като наскоро се движеха под 20 000 долара за тон. Спадът е рязък контраст от преди година, когато цените на критичния метал, идващ от Китай, надхвърлиха 70 000 долара за тон.
Albemarle казва, че има ценови прагове за 80% от своите договори, които компанията не разкрива. Те са предназначени да защитят операциите и да помогнат за ограничаване на отрицателната страна на падащите цени.
Анализаторите на UBS подчертават, че „не е ясно 1) къде ще започнат тези нива и 2) дали ще издържат при продължителен спад“.
Цените на лития падат в същото време американските наследени автомобилни производители Ford (F) и GM (GM) и Tesla (TSLA) предупреждават за смекчаване на търсенето в пространството на EV, тъй като разходите за финансиране са по-скъпи.
През октомври GM заяви, че ще отложи експанзията на EV камиони, отбелязвайки „развиващото се търсене на EV“ като основна причина. Ford също така каза, че купувачите на EV в САЩ „не желаят да плащат премии за [EV] в сравнение с бензинови или хибридни превозни средства, което рязко намалява цените на EV и рентабилността.“
Дори Tesla натисна бутона за пауза при изграждането на предстоящата си Gigafactory в Мексико поради опасения относно глобалните икономически условия, които намаляват търсенето.
„Притеснявам се от средата с високи лихвени проценти, в която се намираме“, каза Мъск по време на последното обаждане за приходите на компанията. „Просто не мога да подчертая достатъчно колко важна е цената … Трябва да направим нашите продукти по-достъпни, за да могат хората да ги купуват.”
Ревизираната перспектива за сектора кара производителите на батерии да купуват по-малко литий за своите EV батерии.
Доставчикът на Tesla Panasonic наскоро намали производството на автомобилни батерии в Япония и понижи прогнозата си за годишна печалба.
Не всички са толкова мечи настроени на пазара. Анализаторът на Morningstar Сет Голдщайн омаловажи притесненията относно свръхпредлагането на литий и каза, че акциите на Albemarle са подценени.
„Смятаме, че пазарът е загрижен, че спот цените на лития ще паднат още повече до края на 2023 г. и през 2024 г. поради опасения за свръхпредлагане“, пише Голдщайн. "
„С нарастването на търсенето виждаме връщане на литий към структурно недостиг през 2024 г., което води до по-високи цени“, добави той.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.87% |
USDJPY | 150.55 | ▼1.58% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.93% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.70% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.24% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 942.00 | ▼0.10% |
S&P 500 | 6 009.16 | ▼0.52% |
Nasdaq 100 | 20 703.20 | ▼1.36% |
DAX 30 | 19 290.60 | ▼0.39% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 920.20 | ▲4.35% |
Ethereum | 3 555.51 | ▲6.94% |
Ripple | 1.47 | ▲5.23% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.62 | ▼0.38% |
Петрол - брент | 72.12 | ▼0.41% |
Злато | 2 642.34 | ▲0.40% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 550.38 | ▲2.21% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.80 | ▲0.47% |
Germany Bund 10 Year | 135.71 | ▲0.21% |
UK Long Gilt Future | 95.56 | ▲0.50% |