Снимка: iStock
Жури трябва да реши дали Tesla и Илон Мъск са преувеличили възможностите на системата за автопилот на компанията за електрически автомобили и са причинили фаталната катастрофа на софтуерен инженер, който я е включил, махнал е ръцете си от волана и секунди по-късно се е блъснал в камион, постанови съдия от Флорида.
Окръжният съдия Рийд Скот отхвърли искането на Tesla за незабавно отхвърляне на делото на Ким Банер, обвиняващо компанията, че е причинила смъртта на съпруга й Джереми Банер през 2019 г. В решение от 23 страници Скот установи, че адвокатите на Ким Банер са представили достатъчно доказателства, за да позволят на делото да бъде разгледано някъде през следващата година. Скот установи също, че Банер може да поиска наказателни щети от компанията, които, ако бъдат присъдени, могат да достигнат милиони долари.
Скот, цитирайки други фатални катастрофи, включващи автопилот, написа миналата седмица, че има „истински спор“ относно това дали Tesla „е създала предвидима зона на риск, която представлява обща заплаха от увреждане на другите“. Предполага се, че автопилотът автоматично управлява и спира колата, когато е включен.
Съдията беше наредил решенията му да бъдат запечатани, но те по погрешка бяха достъпни в сряда на уебсайта на съдебния служител на окръг Палм Бийч. Те бяха свалени малко след като Associated Press получи решението.
Адвокатът на Tesla Уитни Круз отказа коментар в сряда и компанията не отговори на имейл. Мъск премахна отдела за медии и връзки с обществеността на Tesla преди четири години.
Адвокатът на Банер Трей Литал каза в изявление в сряда, че решението на Скот „показва как поведението на Tesla не е просто небрежно, но включва умишлени и безразсъдни решения, довели до смъртта на клиенти, включително Джереми Банер“. Той вярва, че Скот скоро напълно ще освободи решението си.
„Обществеността има право да знае тези открития и ние смятаме, че това ще се случи през следващите няколко седмици“, каза Литал.
Скот, отхвърляйки предложението на Tesla, се съсредоточи върху маркетинга на компанията и коментарите на Мъск относно автопилота и отбеляза други смъртни случаи, настъпили по време на използването му. Компанията казва в съдебни документи, че предупреждава водачите, че нейните автомобили не са напълно автономни, че те все още трябва да обръщат внимание на пътя и че в крайна сметка те са отговорни за управлението и спирането.
Но Скот се съгласи, че адвокатите на Банер са предоставили достатъчно доказателства, за да може делото да продължи. Адвокатите на Банер твърдят, че като са нарекли системата Автопилот, Мъск и Тесла са намекнали, че колите се управляват самостоятелно и не изискват пълното внимание на водача. Те също така цитират многобройни коментари, направени от Мъск години преди катастрофата на 50-годишния Джеръми Банер, че автопилотът вече е по-добър от човешките шофьори и скоро ще бъде автономен.
Адвокатите също така посочват маркетингов видеоклип от 2016 г. за Autopilot, който все още е на уебсайта на компанията. Започва с изявление, което гласи: „Човекът на шофьорската седалка е там само по правни причини. Той не прави нищо. Колата се кара сама."
След това Tesla маневрира през град по криволичещи пътища в задръстване. Той спира на светофари и знаци за спиране, избягва други автомобили, пешеходци и велосипедисти и ускорява и забавя според случая. След това се паркира паралелно. Камерата е разположена така, че да показва, че човекът на шофьорската седалка никога не докосва волана или педалите.
Разпитани от адвокатите на Банер, служителите на Tesla разкриха, че колата в рекламата е била програмирана със софтуер за картографиране, който не е достъпен за обществеността и „все още се е представяла зле и дори се е сблъскала с ограда, докато е сниман клипа“. Видеото изисквало няколко дубли и е било силно редактирано, казват адвокатите.
Рийд написа, че след като прегледа доказателствата, той не можеше „да си представи как някои обикновени потребители няма да имат известна вяра, че превозните средства на Tesla са способни да се управляват сами със свободни ръце“.
И това направи Джереми Банер.
Точно преди разсъмване на 1 март 2019 г. той се отправяше към работа по полуселска магистрала във Флорида със своя Tesla Model 3 от 2018 г., който беше закупил месеци по-рано.
Докато пътуваше с почти 70 мили в час, Банер активира автопилота и свали ръцете си от волана. Отдясно на пътя му се изпречи ремарке с трактор, напускащо ферма. Теслата не го засече и нито той, нито Банер спират или завиват. Десет секунди след като автопилотът беше активиран, колата се качи под ремаркето, отрязвайки капака и убивайки Банер моментално.
Националният съвет по безопасност на транспорта, който разследва катастрофата, каза, че шофьорът на камиона е бил виновен за навлизането в движението, но също така каза, че Банер и Tesla са виновни.
„Един внимателен шофьор би видял камиона навреме, за да предприеме действия за избягване“, каза NTSB за Банер. Бордът каза, че автопилотът на Tesla трябва да има предпазни мерки, които не позволяват използването на системата на пътища с напречен трафик.
Още по темата:
Тези компании са с очаквания за най-бърз ръст на приходите си!
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 920.40 | ▼1.09% |
Ethereum | 3 425.35 | ▲2.83% |
Ripple | 1.49 | ▲1.10% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |