Снимка: iStock
Акциите на Tesla имаха невероятна 2023 г. Китайският BYD обаче, може да е по-добрият залог за електрически превозни средства през 2024 г.
Опитайте се да убедите някого, че има производител на електромобили без име Tesla, който си струва да притежавате, и вероятно ще бъдете посрещнати с празни погледи. Докато Tesla поскъпна повече от два пъти праз изминалата година, Lucid Group, Fisker и Polestar Automotive Holding бяха ударени, докато Ford Motor и General Motors, макар и с повече от годината, изостанаха от индекса S&P 500 с повече от 15 процентни пункта. BYD също изостава, поскъпвайки с около 5%, въпреки че акциите на Tesla поскъпнаха със 107%.
BYD обаче не е обикновен производител на електромобили. От една страна, той продава много електрически автомобили - повече от Tesla, когато включите неговите plug-in хибриди. Освен това прави пари - горе-долу колкото Tesla. Акциите му обаче не се представиха толкова добре, колкото производителят на електромобили на Илон Мъск. Всъщност той едва се е помръднал, въпреки че печалбите на BYD са скочили, което показва, че опасенията за бъдещето на електромобилите са надвили основите.
Разбира се, BYD не е Tesla. Докато Tesla произвежда само електрически превозни средства с батерии или BEV, BYD произвежда както plug-in хибридни модели, така и BEV. Стратегията на BYD също е различна. Нейните коли са по-евтини – средната кола, продадена от BYD, е била приблизително с цена от 27 000 долара през третото тримесечие, в сравнение с 45 000 долара за Tesla – и за разлика от Tesla и нейния глобален отпечатък, BYD е фокусирана върху Китай, поне засега.
Стратегията работи. До ноември BYD е продал около 2,8 милиона пътнически превозни средства през 2023 г., което е със 70% повече от същия период на 2022 г. и около два пъти повече от темпа на растеж на общия китайски пазар на батерийни автомобили. Този ръст беше задвижван от продажбите на BEV, които нараснаха със 73%, докато хибридите нараснаха с 56%. BEV и plug-in хибридите представляват повече от 37% от всички нови автомобили, произведени в Китай през ноември.
Днес BYD представлява повече от една четвърт от всички BEV, произведени в Китай, повече от два пъти повече от дела на Tesla, след като спечели около 14 процентни пункта пазарен дял през последните две години. Вносът на китайски автомобили подлежи на мито от 10% в Европа и 27,5% в САЩ. И двата региона обмислят повишаване на митата, което би било попътен вятър за експортния бизнес на BYD.
Все пак възходът на BYD е забележителен и компанията може скоро да продаде дори повече BEV от Tesla. Tesla е продала около 435 000 изцяло електрически коли през третото тримесечие, при приблизително 430 000 на BYD. А Wall Street очаква Tesla да достави около 475 000 автомобила през четвъртото тримесечие, докато BYD е на път да достави около 500 000. Това означава, че BYD е на път да детронира Tesla като производител №1 на изцяло електрически превозни средства за първи път, откакто Tesla популяризира технологията с представянето на Model S през 2012 г.
„Tesla и BYD са единствените две компании за електромобили, в които може да се инвестира днес“, казва съоснователят на борсово търгувания фонд Future Fund Active Гари Блек. „И двата производителя правят пари с много различни стратегии.“
Въпреки тези различни стратегии, BYD и Tesla са финансово сходни. И двете компании генерираха почти идентична оперативна печалба през третото тримесечие - около 1,7 милиарда долара, и двете генерираха марж на оперативна печалба от малко под 8%. Една голяма разлика: техните оценки. Tesla има огромно предимство в пазарната капитализация. Акциите му струват около 800 милиарда долара, или 64 пъти повече от очакваните печалби за следващите 12 месеца, докато BYD струва приблизително 75 милиарда долара, или 13 пъти прогнозираната си годишна печалба.
Всяка акция може да се търгува за по-високо съотношение цена/печалба, ако се очаква печалбата да расте по-бързо. Това не е случаят с BYD и Tesla. И двете се очаква да увеличат приходите си средно с 30% годишно през следващите две години. Част от това е, защото BYD е китайска компания, базирана в Шенжен, докато Tesla е американска компания, базирана в Остин, Тексас. Акциите в САЩ обикновено печелят по-високи оценки за инвеститорите поради разликите в пазарната ликвидност, регулирането и специфичните за страната рискове. Акциите в Shanghai Composite се търгуват за приблизително 10 пъти очакваните печалби за 2024 г., докато тези в S&P 500 се търгуват за почти двойно по-голямо съотношение.
Други фактори също могат да обяснят някои от несъответствията. Tesla се разглежда като залог върху нови технологии като самоуправляващи се коли и съхранение на батерии. Анализаторът на J.P.Morgan Ник Лай отбелязва, че инвеститорите са били загрижени за липсата на вътрешна технология за автономно управление на BYD, като вместо това тя си партнират с други, за да я въведат в нейните автомобили. Компанията обаче ще бъде домакин на технологичен ден на 24 януари, за да покаже собствените си технологични разработки за автономно шофиране, нещо, което Лай смята, че може да бъде важен катализатор за акциите. Той оценява акциите като „Купува“ с целева цена от $34,57, с 34% повече от затварянето в четвъртък.
Разбира се, закупуването на BYD не е толкова лесно, колкото закупуването на Tesla. Инвеститорите имат основно две възможности: Те могат да закупят акциите, регистрирани в Хонконг, които се търгуват под тикер 1211 и достигат около 201 HK$ (25,79 $). Има и американски депозитарни разписки или ADR, които се търгуват на гише под борсовия символ BYDDY и струват две хонконгски акции. Въпреки че те се възползват от това, че са регистрирани в САЩ, търговията на гише означава, че обемът може да бъде малък.
BYD има други възможности за растеж, особено когато стане по-глобална компания. През ноември компанията е изнесла повече от 200 000 единици, което представлява почти 8% от общите продажби на пътнически превозни средства, повече от четири пъти повече от сумата през същия период на 2022 г. И тези международни продажби са два до три пъти по-печеливши от местните , според Лай. „Вярваме, че BYD ще успее да поддържа силна рентабилност“, пише Лай.
Оценката на акциите не отразява това. Съотношението PEG на BYD, мярка за P/E спрямо растежа, предпочитан от инвеститорите коефициент за ръст, е само 0,5 пъти, докато Tesla има съотношение PEG от 2.8. По този показател акциите на BYD изглеждат като кражба. Уолстрийт определено е съгласен. Повече от 90% от анализаторите, покриващи компанията, оценяват акциите Купувайте със средна целева цена от $42,62, което е с 65% повече от последните нива.
*Материалът е с аналитичан характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.57% |
USDJPY | 154.65 | ▼0.42% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.41% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.33% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.09% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 122.00 | ▲1.30% |
S&P 500 | 5 981.38 | ▲0.70% |
Nasdaq 100 | 20 861.10 | ▲0.53% |
DAX 30 | 19 250.60 | ▲0.56% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 329.50 | ▲4.21% |
Ethereum | 3 350.66 | ▲9.05% |
Ripple | 1.20 | ▲8.49% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.76 | ▲1.06% |
Петрол - брент | 73.42 | ▲0.98% |
Злато | 2 672.64 | ▲0.79% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 549.88 | ▼0.41% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.54 | ▼0.10% |
Germany Bund 10 Year | 133.86 | ▲1.48% |
UK Long Gilt Future | 94.10 | ▲0.36% |