Снимка: iStock
Миналата година даде на инвеститорите много поводи за усмивка. Когато часовникът удари полунощ, бенчмаркът S&P 500 и фокусираният върху растежа Nasdaq Composite се повишиха съответно с 24% и 43%. Въпреки че Dow Jones Industrial Average не осигури същите впечатляващи печалби, той успя да достигне рекорден връх през годината, което е повече, отколкото може да се каже за S&P 500 и Nasdaq Composite.
Докато навлизаме напред в новата година, инвеститорите с нетърпение търсят тенденции за висок растеж, които биха могли да повторят успеха от 2023 г. Една такава следваща голяма инвестиция, която продължава да привлича много внимание на Уолстрийт, са електрическите превозни средства (EV).
Инвестиционната теза за електромобилите е ясна: развитите страни искат да намалят своите въглеродни отпечатъци и натискането на превозни средства с чиста енергия е лесен начин за намаляване на въглеродните емисии в дългосрочен план.
Въпреки че прогнозите за растеж са наистина навсякъде, Fortune Business Insights очаква глобалните продажби на EV да нараснат от $385 милиарда през 2022 г. до $1,58 трилиона до края на десетилетието. Накратко, не е трудно да се разбере защо инвеститорите възлагат толкова големи надежди на производителите на електромобили.
Но не всички акции на EV или целевите цени на анализаторите за производителите на EV са създадени еднакво. Въз основа на шепа високи ценови цели от анализаторите на Уолстрийт, три акции на EV се очаква да скочат до небето със 122% до 164% през 2024 г.
Rivian Automotive: Подразбиращ се ръст от 122%
Първата акция на EV, за която поне един анализатор на Уолстрийт вярва, че може да натисне педала през новата година, е Rivian Automotive (NASDAQ: RIVN). Анализаторът Крис Макнали от Evercore ISI подобри акциите на Rivian преди три месеца и постави това, което сега изглежда като висока цена от $35. Ако прогнозата на Макнали се сбъдне, акциите на Rivian ще се покачат със 122% през 2024 г.
Оптимизмът на Макнали с Rivian основно се върти около успешната производствена рампа на компанията в Съединените щати. Rivian има два основни производствени модела (камиона R1T и SUV R1S), както и EDV, своя изцяло електрически търговски ван.
Всъщност Rivian за първи път спечели известност с това, че през 2019 г. получи поръчка за 100 000 от своите микробуси за търговска доставка от гиганта на електронната търговия Amazon. Въпреки че се очаква тази значителна поръчка да бъде изпълнена до 2030 г., важно е да се отбележи, че Rivian прекрати споразумението си за изключителност на EDV с Amazon. Това ще позволи на компанията да търси допълнителни купувачи на своя EDV, което може допълнително да увеличи нейния паричен поток.
На хартия Rivian също трябва да има ясен път към значителен пазарен дял на луксозни EV със своя R1T. Докато производителите на стари автомобили са съсредоточени предимно върху дублирането на успеха на техните тежкотоварни камиони, задвижвани с газ и дизел, R1T осигурява възможност за излизане извън пътя, но с по-изтънчена привлекателност. Като се има предвид, че Rivian е произвела на север от 57 000 EVs през 2023 г. (това включва всички EVs, не само R1T), което надмина собствените насоки на компанията за цялата година с повече от 3000 превозни средства, изглежда, че марката му намира сцепление с потребителите.
Но не всичко е дъга и слънце за Rivian. Изграждането на автомобилна компания от нулата е скъп процес и Rivian губи много пари в момента. Неговата коригирана брутна печалба на доставено превозно средство е отрицателна с повече от $30 000, докато тримесечните оперативни загуби варират между $1,29 милиарда и $1,8 милиарда през последната година (приключила на 30 септември 2023 г.).
Въпреки че Rivian разполага с впечатляващите 9,13 милиарда долара в брой, парични еквиваленти, краткосрочни инвестиции и ограничени парични средства, дългосрочният й дълг е нараснал повече от два пъти от края на 2022 г. и трябва да извърви дълъг път, за да спре парите да горят.
Lucid Group: Подразбиращ се ръст от 164%
Втората акция на електрически превозни средства, която се очаква да нарасне от стартовата линия през 2024 г., въз основа на прогнозата на един анализатор от Уолстрийт, е Lucid Group (NASDAQ: LCID). Анализаторът Джон Мърфи от Bank of America Securities постави целева цена от $7 за акциите на Lucid през ноември, което въз основа на цената на затваряне от $2,65 към 18 януари предполага, че може да се повиши със 164%.
Това, което Lucid Group се опитва да предложи на купувачите на EV, е диференциация. Тъй като Tesla основно фокусира разширяването на производството си върху по-достъпните седан Model 3 и SUV Model Y, пазарът на луксозни EV седани е готов за грабване. Lucid Air, който може да струва от $75 000 (след приложимите кредити) до $250 000 с всяка налична опция, със сигурност отговаря на сметката.
Потенциалното предимство на фокусирането върху пазара на луксозни електромобили е еластичността на купувача. Това означава, че хората с високи доходи е по-малко вероятно да променят навиците си за пазаруване, ако икономиката отслабне. На теория това би позиционирало Lucid да надмине в практически всеки икономически климат.
За съжаление на Lucid, теорията и реалността са били на километри разстояние.
Най-големият червен флаг в Lucid е, че непрекъснато се пропуска на производствения фронт. По-рано този месец стана ясно, че компанията е произвела по-малко от 7200 електромобила през 2022 г., след като прогнозите на Уолстрийт в началото на годината призоваваха за близо 20 000 електромобила. През 2023 г. Lucid предложи насоки за средна точка от 12 000 EV, но в крайна сметка намали прогнозата си за изходна EV до диапазон от 8 000 до 8 500 EV, за да „разумно приведе в съответствие с доставките“. С други думи, нивата на запасите нарастват и търсенето на луксозни електромобили е по-слабо от очакваното.
Другият обикновен проблем с Lucid е, че купчината му пари намалява. Компанията приключи септември с 4,42 милиарда долара в брой, парични еквиваленти и краткосрочни инвестиции. Въпреки че това може да звучи много, оперативната загуба на Lucid се увеличи до 2,36 милиарда долара през първите девет месеца на 2023 г. от 1,84 милиарда долара през сравнимия период на 2022 г.
Една потенциално предизвикателна година за електромобилите през 2024 г. прави Lucid Group акция, която трябва да се избягва.
Nio: Подразбиращ се ръст от 139%
Третата акция на електромобили с монументален ръст през 2024 г., въз основа на целта за висока цена на един анализатор от Уолстрийт, е базираната в Китай Nio (NYSE: NIO). Анализаторът Виджай Ракеш от Mizuho Securities постави целева цена от $15 за акциите на Nio през декември, което представлява потенциален ръст от 139% през новата година.
Виден катализатор за Nio беше отмяната на стратегията за смекчаване на нулевия COVID в Китай през декември 2022 г. След три години на непредсказуеми блокирания и привидно безкрайни ограничения на веригата за доставки, връщането към някакво подобие на нормалното върна потребителите в шоурумите и помогна за облекчаване на някои от пречупванията на веригата за доставки, които задържаха производството на Nio. През 2023 г. Nio достави на север от 160 000 EV, което представлява 31% подобрение спрямо предходната година.
Друга причина за инвеститорите да бъдат развълнувани от перспективите на Nio е представянето на компанията на нейната платформа NT 2.0. Тази платформа от второ поколение включва подобрени усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), които изглежда резонират с купувачите. Пускането на NT 2.0 доведе до възобновяване на продажбите на SUV, които обикновено са единици с по-висок марж от седаните за автомобилните производители.
Готовата иновация на Nio също служи като отличителна черта от години. През август 2020 г. Nio представи своя абонамент за батерия като услуга (BaaS), който позволява на купувачите да зареждат, разменят и надграждат батериите си в замяна на месечна абонаментна такса. BaaS е уникален начин, по който Nio би трябвало да може да поддържа ранните купувачи на електромобилите си лоялни към марката.
За разлика от Lucid, паричната позиция на Nio изглежда малко по-твърда. Тя затвори тримесечието, приключило през септември, с 6,2 милиарда долара в брой, парични еквиваленти и различни краткосрочни и дългосрочни инвестиции и привлече допълнителни 2,2 милиарда долара капиталови инвестиции от CYVN Investments през декември. Nio изглежда има повече от достатъчно капитал, за да продължи да прави иновации и да пуска нови модели на пазара.
От друга страна, Nio се очаква да загуби пари до 2025 г., което означава, че изобилната му купчина пари вероятно ще намалее. Освен това инвестирането в Nio означава справяне с непредсказуемостта на китайското правителство и неговите регулатори. Инвеститорите трябва да разберат, че китайските акции често изглеждат евтини с причина.
Въпреки че целта на Ракеш от $15 за Nio не е изключена през 2024 г., много неща ще трябва да се оправят.
Още по темата:
Canalys: Растежът на световния пазар на електромобили ще се забави
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 029.60 | ▼0.98% |
Ethereum | 3 417.47 | ▲2.59% |
Ripple | 1.48 | ▲0.47% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |