Снимка: iStock
Tesla Inc. вече не е горещо растяща акция. Изпълнителният директор Илон Мъск каза същото. Но дори по този нов стандарт - с прогнозите за растеж на Уолстрийт, които бързо се понижават - мрачната прогноза за продажбите от ключов анализатор на Tesla в сряда все още беше шокираща. Тази година ще има нулев ръст в обемите на продажбите за производителя на електрически превозни средства, каза Колин Лангън от Wells Fargo. А през 2025 г. ще бъде още по-лошо: обемите ще намалеят.
Акциите на компанията реагираха по подходящ начин, като паднаха с 4,5% и затвориха на 10-месечно дъно от $169,5 в сряда. Акциите вече паднаха с 32% тази година, пропускайки по-широко рали, което тласна индекса S&P 500 нагоре с 8,3%.
Причината е ясна: способността на Tesla да расте с яростните темпове, които оправдават нейната скъпа оценка, вече не са налице. Компанията все още се търгува при коефициент, който е значително по-висок от други компании с мегакапитализация, но темпото на разширяване на нейните приходи и печалба се забави значително от миналата година.
„В момента пазарът гласува и ни казва, че вярва, че Tesla в момента не заслужава толкова висока оценка“, каза в интервю Адам Сархан, основател и главен изпълнителен директор на 50 Park Investments. „Засега продавачите контролират и пазарът се нуждае от бичи катализатор, за да се развълнува.“
Уолстрийт бие силно алармата на Tesla от началото на март, след разочароващи числа от Китай, данни от европейски страни и прекъсване на производството в нейната фабрика близо до Берлин посочиха, че доставките през първото тримесечие надминават средните очаквания на анализаторите.
Отговорът на Мъск – понижаване на цените, за да стимулира търсенето – също губи своето предимство.
Ланган от Wells Fargo беше последният, който отбеляза, че растежът на компанията на основните й пазари е умерен, тъй като той понижи оценката на акциите до еквивалента на рейтинг за продажба в сряда.
Производителят на електромобили вече е „развиваща се компания без растеж“, пише Ланган в бележка до клиентите. Той подчерта, че обемът на продажбите е нараснал само с 3% през втората половина на 2023 г. спрямо първата половина, докато цените са паднали с 5%. Tesla намали цените в Китай многократно от края на 2022 г., предизвиквайки международна ценова война.
Проблемите за Tesla и електромобилите като цяло започнаха да се появяват в средата на октомври, когато компанията на Мъск за първи път предупреди за забавяне на търсенето. Но настроенията се влошиха допълнително в началото на януари, след като Tesla каза, че растежът й ще бъде „забележимо по-нисък“ тази година. Други производители на автомобили, доставчици на електромобили и дори компании за коли под наем се присъединиха с подобни предпазливи коментари.
Въпреки че слабостта в търсенето на електромобили създава проблеми за всички автомобилни компании, като чиста компания за електромобили с висока оценка, акциите на Tesla претърпяха сериозен удар.
Стръмният спад на Tesla тази година изтри повече от 245 милиарда долара от пазарната стойност на компанията и я измести от списъка на 10-те най-големи компании в S&P 500. Това също струва на Мъск статута му на „най-богатия човек в света“ — сега той е се класира трети, след Бернар Арно и Джеф Безос.
Въпреки спада, акциите все още се търгуват на около 55 пъти по-високо от бъдещите си печалби, в сравнение със средната стойност от около 31 за Bloomberg Magnificent 7 Price Return Index.
„Въпреки че е лидер в технологиите за електромобили и батерии, Tesla се представя зле в сравнение с конкурентите на Mag 7“, каза Ланган от Wells Fargo, отбелязвайки несъответствието в оценката.
Анализаторът понижи прогнозата си за печалбата на компанията за 2024 г. до $2 на акция от $2,40. Това се сравнява със средното очакване на анализаторите от $3,03 на акция за годината, според данни, събрани от Bloomberg.
„За най-дълго време Tesla е инвестирала сериозно в един от любимите наративи на пазара, електрификацията на световния автомобилен парк“, каза Дейвид Вагнер, портфолио мениджър в Aptus Capital Advisors. „Сега любимият разказ на пазара е изкуственият интелект, а ESG остана малко на заден план, поради което историческата премия за оценка може вече да не е оправдана, особено след като бъдещият ръст на приходите и маржът се забавиха.“
Още по темата:
Акциите на Tesla загубиха над 7% след слаби продажби в Китай
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.13% |
USDJPY | 152.37 | ▼0.39% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.03% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.06% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.15% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 980.50 | ▼0.01% |
S&P 500 | 6 037.88 | ▼0.05% |
Nasdaq 100 | 20 968.60 | ▼0.09% |
DAX 30 | 19 341.00 | ▼0.13% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 698.70 | ▲0.84% |
Ethereum | 3 408.97 | ▲2.53% |
Ripple | 1.37 | ▼2.13% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.92 | ▲0.06% |
Петрол - брент | 72.46 | ▲0.06% |
Злато | 2 643.26 | ▲0.43% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 540.25 | ▲0.35% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.40 | ▲0.10% |
Germany Bund 10 Year | 135.43 | ▲0.18% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |