Снимка: iStock
Китайските собственици на платформата трябва да се опитат да извлекат най-доброто от лоша ситуация и да се откажат от приложението, докато има максимална стойност. Светкавичното създаване от миналата седмица на законопроект, който би наложил продажбата на платформата или забраната й в САЩ, и почти мигновеното приемане на законодателството от комисията по енергетика и търговия на Камарата на представителите карат китайското приложение да се бори да избегне забрана, която може да бъде само след месеци.
Пълният състав ще гласува законопроекта в сряда. След като президентът Джо Байдън посочи, че ще подпише законодателството, ако стигне до бюрото му, намаляващата надежда на TikTok е, че може да отложи законопроекта в Сената или да го спре в съда с аргумента, че нарушава правата на потребителите от Първата поправка.
Другият резултат е ByteDance Ltd. да направи това, което има смисъл и да продаде. Това реално е единственият път напред. Няма бъдеще за притежаван от Китай TikTok в САЩ. Заплахата от събиране на данни и пропаганда се оказаха толкова големи, че известният разделен Конгрес (поне досега) откри пълна двупартийност.
През уикенда източник на TikTok каза, че компанията смята за невъзможно отделянето на американския TikTok от продукта в световен мащаб, защото всичко е една голяма общност. Американските потребители се опитват най-вече да достигнат до други американци и същото може да се каже за рекламодателите. Но ако компанията наистина смята, че TikTok само за САЩ не може да работи, тогава трябва да насочи вниманието си към продажбата на целия глобален бизнес (с изключение на Китай, където ByteDance притежава отделно приложение, подобно на TikTok, Douyin). Пълната продажба на TikTok има повече смисъл, като се има предвид, че ако законодателите наложат продажбата на TikTok в САЩ, други западни пазари може да се почувстват принудени да последват примера.
Намирането на купувач за TikTok, едно от най-горещите приложения в света, не би трябвало да е проблем, дори и на цена, която би достигнала няколкостотин милиарда долара. През миналия уикенд Wall Street Journal съобщи, че Боби Котик, бивш главен изпълнителен директор на компанията за видеоигри Activision Blizzard, е изразил интерес към формирането на коалиция от купувачи и се е обърнал към съоснователя на ByteDance Джан Имин с идеята.
Компанията побърза категорично да отрече доклада, но би било глупаво да не се проучат подобни възможности. Дори кратко спиране на TikTok би било катастрофално за стойността му. Има силна лоялност към TikTok от неговата потребителска база, която достига 170 милиона само в САЩ. Но на фестивала South by Southwest в Тексас тази седмица е ясно, че докато TikTok много ще липсва, създателите на социални медии са адаптивна група, готова да насочи вниманието си към конкурентни платформи като Shorts на YouTube и Instagram Reels на Meta Platforms Inc. , където много от тях вече публикуват.
„Основната цел на TikToк потребителите е да преместят своите последователи на друга платформа“, каза Люк Торсен, който беше на фестивала, за да популяризира своята компания Vlogmi, нова софтуерна платформа за анализ на социални медии. Той казва, че водещите творци „сега виждат, че получават повече пари, като публикуват в YouTube Shorts“ и другаде. Множеството други платформи за споделяне на съдържание вероятно ще подкопаят аргумента на TikTok за първата поправка срещу законопроекта, въпреки че той спечели влиятелната подкрепа на Американския съюз за граждански свободи.
В South by Southwest TikTok показа смело лице и е в сила. На един панел, на който присъствах, изпълнителният директор на TikTok Кристъл Уотлър говори пред претъпкана стая от професионалисти от рекламни агенции за удивителната способност на платформата да достига до милиони очни ябълки за миг. Нито веднъж в едночасовата сесия не беше спомената съвсем реалната възможност приложението вече да не е на смартфоните на американските потребители по това време следващата година. Но това е в съзнанието на хората. „Надявам се, че това няма да се случи“, каза Джон Демпси, изпълнителен директор на Wieden+Kennedy, една от най-големите световни рекламни агенции. За рекламодателите, каза ми той, TikTok само за пет години съществуване се превърна в „новата телевизия“.
Популярността не е достатъчна. Изолиран сред своите технологични партньори и притиснат в ъгъла, TikTok миналата седмица направи глупава и може би фатална грешка. Мислейки, че може да впрегне своите потребители да лобират в Конгреса от негово име, TikTok пусна изскачащо съобщение, което предоставя инструкции и насоки как да се обадите на местни представители. За нула време обажданията заваляха, разгневявайки получателите.
TikTok твърди, че това показва как неговите потребители - американски избиратели - се противопоставят на този законопроект и че имат пълното право да се обадят на свои представители, ако решат. Но ако целта ви е да твърдите, че приложение, притежавано от Китай, не може да използва силата си, за да повлияе на американската култура, безопасност, политика и живот, използването на въпросното приложение за координиране на рояк в офисите на Конгреса служи само за затвърждаване на гледната точка на ByteDance — и следователно потенциалното влияние на Китай върху по-широки въпроси. С други думи, вие не доказвате, че не сте противник, като се държите противниково.
Очаква се агресивната реакция на компанията да продължи тази седмица. Една възможна тактика може да бъде тихомълком да се отбележи, че една от причините, поради които Байдън е толкова запален по сметката, е, че откакто се присъедини към платформата миналия месец, публикациите му се представиха зле в сравнение със съдържанието за бившия президент Доналд Тръмп. Това би бил крехък аргумент, но превръщането на това в изборен въпрос, в „заглушаване на консерваторите“, може да бъде един изключително ефективен начин за забавяне на законопроекта в Сената.
Между другото, Тръмп направи 180-градусов завой на първоначалния си опит да блокира приложението, докато е на поста, твърдейки, че това ще помогне на Марк Зукърбърг и Facebook. И поне в това Тръмп е прав: Meta, разбира се, ще бъде най-големият печеливш от падането на TikTok, нещо, което противоречи на усилията на Конгреса да „направи нещо“ относно силата на Big Tech.
Тази загриженост остава, но с право играе далечна втора цигулка на страха на Конгреса от Китай. Както отбелязва техническият коментатор Бен Томпсън, гласуването на комисията дойде след секретен брифинг от американските разузнавателни служби, такъв, който вероятно предостави достатъчно доказателства за единодушното гласуване. TikTok ще работи за забавяне на процеса, но изглежда ясно, че е достигната повратна точка, оставяйки на компанията малко възможности, освен да продава. Колкото по-скоро го направи, толкова повече ще спечели от сделката и толкова по-добре ще бъде за потребителите на платформата. Законопроектът дори оставя място за ByteDance да запази до 20% от компанията.
ByteDance най-вероятно ще твърди, че е бил заслепен от този законопроект, но не може да каже, че не е знаел, че такава възможност е възможна или дори вероятна. Години наред Китай блокира американските технологични компании от достъп до своите граждани. САЩ не са задължени да разрешават на Китай достъп до американците, особено във време на повишено напрежение и това, което мнозина смятат за идваща ера на дезинформация и манипулация.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 997.30 | ▼1.01% |
Ethereum | 3 428.23 | ▲2.92% |
Ripple | 1.50 | ▲1.87% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |