Снимка: Istock
Не всичко е добре за Tesla, стана ясно от отчета на компанията за първото тримесечие. Доставките на EV на Tesla показаха най-лошия спад в историята на компанията. Производителят на електрически превозни средства Tesla е доставил 386 810 бройки през първото тримесечие, докато Wall Street очакваше около 425 000.
Tesla достави малко под 387 000 единици през първото тримесечие, което е спад от около 9% на годишна база. Броят пропусна най-ниските оценки на Street с около 20 000 превозни средства. „Шокиращо разочароващо“, „безусловно бедствие“, „слабо“ и „изненадващо“ бяха думите, които анализаторите избраха да опишат тримесечието в докладите от вторник.
Но причината зад пропуска е това, което изглежда наистина шокиращо. „Несъответствието между доставките и производството предполага около 46 000 допълнителни запаси, което потвърждава, че отвъд известното производствено затруднение може да има и сериозен проблем с търсенето“, пише анализаторът на Deutsche Bank Еманюел Роснер в доклад от вторник.
През януари Tesla призна, че нещо не е съвсем наред, че е заседнала „между две големи вълни на растеж“. Първата вълна започна с разширяването на Model 3 и Y платформата. Вторият, надява се, ще бъде управляван от по-евтината Tesla, която инвеститорите обикновено наричат Model 2.
Признаването на проблем обаче не е същото като отстраняването му. И Tesla да расте отново - с темпове на растеж, които инвеститорите смятат за приемливи - няма да е лесно.
Проблемът започва с изпълнителния директор Илон Мъск. Той „изостря“ проблемите с усилията си да изгради компания за изкуствен интелект извън Tesla, с проблема с компенсациите, който възникна от съдебното решение в Делауеър, и евентуално преместване за учредяване в Тексас, пише Дан Айвс от Wedbush. Вместо да отвлича вниманието, Айвс би искал да види Мъск по-фокусиран върху бизнеса на Tesla, което би помогнало за повишаване на доверието на инвеститорите.
Първото нещо, което Мъск може да направи, е да ускори развитието на програмата Model 2. Колата не трябва да се появи по улиците най-рано до края на 2025 г. Когато пристигне, той ще навлезе на глобалния пазар с много изцяло батерийни електрически превозни средства на цена под $30 000, произведени от китайските BYD, Xiaomi и други. „Трябва бързо да извадите колата за $25 000“, казва Гари Блек, съосновател на Future Fund Active ETF и инвеститор на Tesla.
Това не може да стане за една нощ. За да запълни празнината, Блек би искал Tesla да започне организирана рекламна кампания, за да помогне за увеличаване на продажбите. Продажбата на електромобили на купувачи на автомобили стана много по-трудна, а ранните потребители на електромобили отдавна са изчезнали. Такива са и дните, когато Tesla можеше да продава всичко, което можеше да направи, без реклами.
Мъск „има нужда от подобна на Apple стратегия за убеждаване на водачите на [двигатели с вътрешно горене] защо трябва да преминат към EV“, казва Блек.
Рекламата струва пари, но също и намаляването на цените. Скорошните намаления на цените на Tesla са стрували на компанията около 20 милиарда долара годишно от продажби, според оценките на Barron. По-ниските цени увеличават обема на продажбите и обратно, но намаленията на цените, възлизащи на повече от $10 000 на автомобил, умножени по 1,8 милиона продадени бройки през последната година, означават огромни суми.
Докато Tesla преминава в режим на ремонт, инвеститорите все още трябва да се тревожат за акциите, които се търгуват за почти 60 пъти очакваните печалби за 2024 г. Ако нещата не се променят скоро, акциите, които вече са намалели с 33% тази година, може да паднат още повече.
Ако преодолеят подкрепата от $164, казва Кейти Стоктън, основател на Fairlead Strategies, книжата на компанията могат да поевтинетя до 148 долара, а след това и до 100 долара за акция.
„Мисля, че условията на свръхпродаденост ще предотвратят спад от такъв мащаб, но все още нямаме индикации за обратна тенденция“, добавя Стоктън.
Свръхпродаденост е термин за търговия, когато дадена акция падне много, бързо и това може да означава, че всички лоши новини са отразени в цената на акцията. Що се отнася до „контратенденцията“, това просто означава, че напоследък не е имало добри новини, които да повишат акциите на Tesla.
Нивото от $100 е и на радара на Джон Роке, старши управляващ директор и ръководител на техническата стратегия в 22V Research. Той прогнозира спада в края на 2022 г., който завърши малко над $100. Той отново търси това ниво.
Ако Мъск не измисли нещо — и то бързо — може да се озовем там по-рано, отколкото някой си мисли.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 648.00 | ▼0.35% |
Ethereum | 3 466.01 | ▲4.05% |
Ripple | 1.58 | ▲7.38% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |