Снимка: iStock
Акциите на Tesla (TSLA) паднаха с 2,7% във вторник до най-ниското си ниво на затваряне от близо година. Акциите вече се понижиха с 8,3% в началото на седмицата, след като компанията обяви "повече от 10%" съкращаване на персонала рано в понеделник.
Продължаващият спад на акциите на производителя на електромобили следва нови разкрития за по-дълбоки съкращения в определени подразделения в компанията, които сочат към по-рисков залог от изпълнителния директор Илон Мъск върху роботаксита и автономен софтуер.
Докато Мъск каза в бележка, че „дублирането на роли и работни функции в определени области“ поради бързия растеж налага съкращенията, по-късни доклади от източници на Tesla предполагат, че съкращенията са над 10% и засягат по-силно определени подразделения. Ройтерс съобщи за „сериозни съкращения“ в подразделението на сервизния център на Tesla, персонала на търговския екип в Китай и най-малко 140 инженери в САЩ.
EV блогът Electrek съобщи, че Tesla използва последния кръг от съкращения, за да изпрати няколко проекта, които Мъск вече не подкрепя, включително по-евтиното следващо поколение EV.
Мъск затвори проект, известен вътрешно като "NV9", който имаше за цел да построи следващо поколение EV на стойност $25 000 - което някои нарекоха "Модел 2" - в Giga Austin. „Вместо това Мъск поиска всички ресурси да влязат в програмата Robotaxi и по-специално в нов център за данни, който да бъде построен в рамките на продължаващо разширяване на фабриката“, каза Electrek.
Едновременно с това Tesla изгражда друг център за данни, задвижван от нейните суперкомпютри Dojo, в Ню Йорк, за да увеличи усилията си за AI за разработване на своя софтуер за самостоятелно управление, който ще бъде софтуерният гръбнак на роботаксита на Tesla.
Напускането на дългогодишния изпълнителен директор на Tesla Дрю Баглино също показва обрат. Като старши вицепрезидент по задвижване и енергиен инженеринг, Баглино ръководи огромни проекти в Tesla, включително производството на акумулаторни клетки "4680" и съоръжението за катоди в Giga Austin, каза Electrek. Баглино вероятно е имал пръст и в разработването на Model 2.
„Според нас Баглино е абсолютна загуба, тъй като той играеше важна роля в инициативите за задвижване и енергия в Tesla и беше разглеждан от мнозина като ключов за инициативата Model 2 през следващите няколко години“, каза анализаторът на Wedbush Дан Айвс в бележка към инвеститорите, добавяйки, че напускането на Баглино е „много неочаквано“.
Инвеститори и анализатори вярваха, че част от голямата история на растежа на Tesla ще бъде нейният отдавна прокламиран автомобил от следващо поколение, който ще започне от около $25 000; Доклади от миналата седмица обаче предполагат, че Tesla е отменил разработването на автомобила. Мъск отговори на доклада, твърдейки, че е неверен, и разкри, че дебютът на роботизираното такси на Tesla ще се състои на 8 август. Въпреки че той не се обърна официално към статута на автомобила от следващо поколение на стойност $25 000. Ако новото отчитане е правилно, по-евтиното превозно средство от следващо поколение е отменено или поне отложено за неопределено време.
Освен това Tesla наскоро намали цената на абонамента за своя софтуер за пълно самостоятелно шофиране (FSD) в своите автомобили наполовина до $99 на месец и започна да предлага 30-дневен безплатен пробен период на FSD за нови купувачи, което предполага, че Мъск и Tesla искат да покажат и да увеличи потребителската база на своя софтуер за самостоятелно управление.
За анализаторите от Уолстрийт фокусът върху роботикси и FSD за захранване на бъдещия растеж на компанията е изложен на значителен риск.
„Ако Tesla потвърди, че нейният обновен фокус върху роботакси идва за сметка на Model 2, ние вярваме, че това ще въведе значително по-висок рисков профил за акциите и ще премахне ключовата причина, поради която много акционери в момента ги притежават“, пише анализаторът на Deutsche Bank Емануел Роснер в бележка до инвеститорите. „По-критично е, че тази промяна в стратегията също би довела до положителни резултати оттук нататък, свързани с разбиването на кода на Tesla за пълна автономност без шофьор, което представлява значително технологично и регулаторно предизвикателство.“
Фокусът на Tesla върху роботиксита и напълно автономно шофиране за сметка на краткосрочни проекти като по-евтиното превозно средство от следващо поколение е проблем за Адам Джонас от Morgan Stanley, въпреки че неговата дългосрочна бича теза за акциите разчита на решението на Tesla за роботаксита и софтуера за самостоятелно шофиране.
„Предвиждаме, че може да е трудно за Tesla да убеди инвеститорите в способността за постигане на търговски мащаб [за роботиксита] в график, подходящ за повечето инвеститори“, написа Джонас в бележка миналата седмица след съобщението на Мъск за разкриването на роботикситата. Той добави, че също е „загрижен за нивото на ентусиазъм сред някои инвеститори около подобренията на FSD v12“.
Въпреки това, в дългосрочен план Джонас вярва, че бизнес единици като „Tesla Mobility“ и „Tesla Network Services“, които включват споделено пътуване, роботакси и самостоятелно шофиране, наред с други инициативи, представляват $165 от цената на Morgan Stanley от $310.
*Материалът е с аналитиче характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.07% |
USDJPY | 157.89 | ▲0.10% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.45% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.43% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 343.80 | ▼0.84% |
S&P 500 | 6 026.20 | ▼1.13% |
Nasdaq 100 | 21 698.10 | ▼1.39% |
DAX 30 | 20 109.50 | ▲0.17% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 474.30 | ▲0.33% |
Ethereum | 3 342.08 | ▲0.41% |
Ripple | 2.17 | ▲1.12% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.24 | ▲0.80% |
Петрол - брент | 73.42 | ▲0.75% |
Злато | 2 622.01 | ▼0.39% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 546.08 | ▲1.14% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.38 | ▼0.24% |
Germany Bund 10 Year | 132.81 | ▼0.66% |
UK Long Gilt Future | 91.70 | ▼0.46% |