Снимка: Istock
Microsoft е втората по големина компания в света с пазарна капитализация от малко под $3 трилиона към момента на писане. Технологичният гигант успя да достигне тази позиция благодарение на стабилното си присъствие в множество приложения като облачни изчисления, популярната операционна система Windows и инструменти за сътрудничество на работното място.
Напоследък изкуственият интелект (AI) се оказа друг солиден двигател на растежа на Microsoft, допринасяйки за ускоряване на растежа на компанията през последните тримесечия. Microsoft обаче не е единственият технологичен гигант, който използва AI като трамплин за стимулиране на растежа си. Nvidia (NASDAQ: NVDA) и Meta Platforms (NASDAQ: META) също се възползват от процъфтяващото приемане на AI в съответните им индустрии.
Нека разгледаме по-отблизо перспективите на Nvidia и Meta Platforms през следващото десетилетие, за да разберем защо те имат потенциала да надминат пазарната капитализация на Microsoft в дългосрочен план.
1. Nvidia
В момента Nvidia е третата по големина компания в света след Microsoft с пазарна капитализация от 2,56 трилиона долара. Стойността на специалиста по полупроводници се повиши забележително от края на 2022 г., когато стана ясно, че графичните процесори (GPU) на центъра за данни ще играят централна роля в разпространението на ИИ.
Партньорът на Microsoft OpenAI използва графичните процесори на Nvidia, за да обучи ChatGPT, генеративният AI чатбот, който експлодира популярността си след стартирането му в края на 2022 г. Оттогава технологични гиганти по целия свят се редят на опашка, за да купуват графични процесори с изкуствен интелект на Nvidia за обучение и внедряване на AI модели. Това позволи на производителя на чипове да контролира повече от 80% от пазара на AI чипове, оставяйки много малко на конкуренти като AMD.
Анализаторът на KeyBanc Capital Markets Джон Вин изчислява, че Nvidia може да генерира огромни 200 милиарда долара приходи от центрове за данни през следващата година, като търсенето на следващото поколение чипове Blackwell AI според съобщенията е по-голямо от очакваното. Това би било значителен скок над приходите от 47,5 милиарда долара на центъра за данни, отчетени от Nvidia миналата година.
Междувременно консенсусните прогнози показват, че приходите на центровете за данни на Nvidia може да се увеличат до 140 милиарда долара през следващата година, което все още ще бъде значителен скок над приходите от този сегмент миналата година. За перспектива, AMD очаква да продаде графични процесори за центрове за данни на стойност $4,5 милиарда тази година, което ни казва колко доминираща е Nvidia на този пазар.
Като се има предвид, че Nvidia ще пуска нов AI GPU всяка година, в сравнение с по-ранния си план за обновяване на гамата си на всеки две години, тя може да продължи да контролира солиден дял от пазара на AI чипове след 10 години. Тъй като се очаква общият пазар на графични процесори да струва $1,16 трилиона през 2034 г., според Future Market Insights, силната позиция на Nvidia на този пазар го подготвя за стабилен растеж през следващото десетилетие.
Освен това анализаторите очакват печалбите на Nvidia да достигнат годишен темп на растеж от 42% през следващите пет години. Това е по-високо от годишния ръст на печалбите от 13%, който Microsoft се очаква да осигури за същия период.
Огромните възможности на Nvidia за крайния пазар и нейният доминиращ дял предполагат, че тя може да продължи да расте с по-бързи темпове от Microsoft след следващите пет години, потенциално през следващото десетилетие. Като такова, няма да е изненадващо да видим Nvidia в крайна сметка да изпревари пазарната капитализация на Microsoft след 10 години.
2. Meta Platforms
В момента Meta Platforms е седмата по големина компания в света с пазарна капитализация от $1,25 трилиона, което означава, че е доста далеч от Microsoft. Въпреки това, впечатляващото темпо, с което Meta расте напоследък благодарение на нарастващото приемане на своите рекламни инструменти, задвижвани от AI, предполага, че може да поддържа здравословен темп на растеж през следващото десетилетие.
Според eMarketer разходите за дигитална реклама могат да се увеличат с 13,2% през 2024 г. Meta е на път да расте с по-бързи темпове от индустрията, в която оперира. Приходите на компанията през първите шест месеца на годината са се увеличили с 24% до 75,5 милиарда долара. Прогнозата за приходите от 39,75 милиарда долара за текущото тримесечие би означавала годишен ръст от 16%, което отново би било по-високо от темпа, с който се предвижда да нараснат разходите за цифрова реклама тази година.
Способността на Meta да стимулира по-голяма възвръщаемост за рекламодателите с помощта на задвижвани от AI рекламни кампании помага на компанията да привлече повече рекламни долари. Ръководството каза на неотдавнашния конферентен разговор за печалбите, че рекламодателите в САЩ са станали свидетели на 22% скок на възвръщаемостта след приемането на базираните на AI рекламни инструменти на Meta като Advantage+.
Тези AI инструменти позволяват на рекламодателите, които използват предложенията на Meta, да подобрят насочването към аудитория, да стимулират допълнителни покупки от тази аудитория и да намалят разходите за придобиване. Meta стана свидетел на 10% годишно увеличение на рекламните импресии, доставени през Q2, заедно с 10% подобрение на средната цена на реклама.
Глобалният пазар на дигитални реклами се очаква да струва колосалните 1,76 трилиона долара през 2034 г., спрямо очакваните приходи за тази година от 467 милиарда долара, според Prophecy Market Insights. Очаква се Meta да осигури 161 милиарда долара приходи през 2024 г., което означава, че може да завърши годината с една трета от пазара на цифрови реклами под свой контрол.
Ако компанията продължи да грабва по-голям дял от тази доходоносна възможност за краен пазар в дългосрочен план, нейните приходи могат да се увеличат значително в бъдеще. Ако приемем, че Meta може да увеличи пазарния си дял за цифрови реклами до 40% през 2034 г., приходите й могат да достигнат колосалните 704 милиарда долара. Това би било повече от четири пъти повече от прогнозираните приходи на компанията за 2024 г.
Като се има предвид, че технологичният сектор в САЩ има съотношение цена/продажби от 7, Meta може да стане свидетел на значително разширяване на пазарната си капитализация в дългосрочен план, ако търгува при тази оценка. Така че Meta Platforms наистина има потенциала да стане по-голяма компания от Microsoft през следващото десетилетие благодарение на подобряващото се влияние на пазара на цифрови реклами.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.12% |
USDJPY | 157.69 | ▼0.05% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.19% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.17% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.10% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 565.60 | ▼0.33% |
S&P 500 | 6 073.62 | ▼0.35% |
Nasdaq 100 | 21 926.80 | ▼0.36% |
DAX 30 | 20 076.00 | ▼0.01% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 599.40 | ▲0.97% |
Ethereum | 3 405.65 | ▲2.23% |
Ripple | 2.20 | ▲2.02% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.26 | ▲0.85% |
Петрол - брент | 73.42 | ▲0.75% |
Злато | 2 628.03 | ▼0.18% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.38 | ▼0.30% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.42 | ▼0.20% |
Germany Bund 10 Year | 132.90 | ▼0.59% |
UK Long Gilt Future | 91.72 | ▼0.45% |