Снимка: iStock
Големите градове по света ще имат флотилии от автономни превозни средства (AV) от четвърто ниво, до 2035 г., според новия доклад на GlobalData The Future of Industrials.
Ниво четири на автоматизация се отнася до способността на превозното средство да се движи самостоятелно (в рамките на параметри, като софтуерни геозони). Докладът прогнозира, че продажбите на AV от ниво четири и по-високо ще достигнат четири милиона единици до 2040 г. и отбелязва, че роботаксита от ниво четири могат да бъдат пуснати още през 2025 г.
„САЩ, Китай, някои европейски страни и по-малки страни, които са заели силно подкрепяща позиция по отношение на AV като цяло, ще заемат водещи позиции на световния AV пазар“, се казва в него. „САЩ и Китай ще водят в ранното разгръщане на AV от ниво четири. В Европа също има значителна активност в областта на развитието.“
Използването на AVs ще бъде многостранно. Складовете и дистрибуторските центрове ще се възползват от способността на технологията да рационализира обработката на материали, докато веригите за доставки ще се възползват от потенциала на AVs да поемат досадни задачи при управление на инвентара и предсказуема поддръжка в индустриални условия.
Логистичните операции също ще се възползват от въвеждането на AV, които ще включват самоуправляващи се камиони, дронове и роботи за доставка, способни да транспортират стоки. Имаше някои ранни проучвания в тази област и през 2023 г. британският магазин Asda стартира едногодишно изпитание, използвайки технологиите на Wayve за автономни доставки по домовете.
Роботакситата също ще се окажат популярен случай за използване на AV, а компании, включително Cruise, Waymo, Didi Chuxing, Uber, Lyft, Zoox и Baidu, са водещи в сектора. В Китай Apollo Go (дъщерно дружество на Baidu) разполага с флотилия от 500 роботаксита в Ухан. В Сан Франциско Waymo обяви през юни, че ще направи услугата си достъпна за целия град (вместо 300 000 в одобрен списък за чакане).
Но въпреки обещанията, предлагани в сектора, има предизвикателства. Те включват опасения за безопасността и свързания с тях скептицизъм от членове на обществеността, загрижени за масовото приемане на AVs. Страховете около риска от AV се засилиха през 2018 г., когато пешеходец беше убит от AV на Uber с шофьор на борда в Аризона.
Съвсем наскоро, през 2023 г., Cruise изтегли всичките си 950 свои роботиксита, разположени в Сан Франциско, след като едно от неговите AV превозни средства – наречено „Panini“ – блъсна пешеходец. Инцидентът се случи по-малко от два месеца след първото въвеждане на превозните средства в града.
Докладът отбелязва и други пречки: „Технологичните предизвикателства за приемането на AV включват опасения за безопасността, обширни тестове, които ще забавят масовото приемане, недостатъци на визията и сензорната система и необходимостта от широко разпространено 5G.“
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.05% |
USDJPY | 154.52 | ▲0.25% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.29% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.01% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.34% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 672.50 | ▲0.17% |
S&P 500 | 6 016.38 | ▲0.13% |
Nasdaq 100 | 20 968.80 | ▲0.16% |
DAX 30 | 19 402.00 | ▲0.01% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 070.30 | ▲0.02% |
Ethereum | 3 482.94 | ▲3.48% |
Ripple | 1.46 | ▲2.02% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.13 | ▼0.22% |
Петрол - брент | 74.54 | ▼0.03% |
Злато | 2 680.80 | ▼1.44% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.88 | ▼1.57% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.85 | ▼0.19% |
Germany Bund 10 Year | 134.60 | ▲0.03% |
UK Long Gilt Future | 94.62 | ▲0.12% |