Снимка: iStock
Самоуправляващите се автомобили – те заеха голяма част от новинарския цикъл напоследък.
Наистина, по-рано тази седмица губернатор Гавин Нюсъм влезе в заглавията, когато наложи вето на законопроект, който би забранил автономните превозни средства (AV) да работят в щата Калифорния. Тогава, точно вчера, Waymo започна да предлага пътувания без шофьор на някои хора в Остин, Тексас. И това дойде, след като фирмата предизвика още повече вълни миналата седмица, когато кола от нейния автопарк в Сан Франциско се обърка, спирайки кортежа на кампанията на Камала Харис на Ноб Хил, коментират от InvestorPlace.
Освен това много хора очакват с нетърпение пускането на Robotaxi на Tesla само една седмица от днес, в четвъртък, 10 октомври.
Но в този момент... някои от вас може би се питат... какво от това?
И така, какво ще стане, ако някои градове предоставят достъп до автомобили без водачи? Както споменахме преди, дългогодишната шега беше, че автономните превозни средства са „след пет години след пет години“. Може би инцидентът с кортежа на вицепрезидента Харис затвърди това мислене за вас.
Но подобни гафове са нещо нормално – неравности по пътя на прогреса. Всъщност трябва да сте по-уверени от всякога, че автономните автомобили предлагат икономическа възможност за трилиони долари.
Вярва се, че три основни стълба са в основата на огромна възможност в рамките на „Епохата на AV“:
Всеки има потенциала да се превърне в бизнес за стотици милиарди долари.
Да започнем с автономните пътнически превозни средства.
Преосмисляне на автомобилния пазар
Смята се, че благодарение на епохата на AV, начинът, по който хората купуват коли скоро ще се промени фундаментално.
Днес отиваме в представителство, вземаме няколко модела за тест драйв, правим покупка и това е.
Но автономните превозни средства са също толкова софтуер, колкото и хардуер. (И ако сте пропуснали скорошния ни брой, който се задълбочи в основната технология зад AV, можете да го разгледате тук!) Ето защо се смята, че закупуването на самоуправляващо се превозно средство ще включва първоначалната му покупка, както и повтарящи се такси за достъп до софтуера което позволява на автомобила да се движи.
С други думи, когато автономните превозни средства навлязат на пазара на леки автомобили – което може да започне да се случва сериозно през 2025/26 г. – това вероятно ще създаде изцяло нов поток от приходи за автомобилните производители: AV софтуер като услуга.
Това е огромна сделка. В края на краищата, големият проблем за производителите на автомобили е, че работят с изключително ниски маржове. General Motors, Ford, Stellantis – тези фирми обикновено се ограничават до 20% брутен марж, ограничавайки общия им потенциал за печалба.
Софтуерните фирми обаче са склонни да работят с 80% брутна печалба.
За тази цел от InvestorPlace вярват, че след като AV-тата навлязат на пазара, типичният бизнес модел на производителите на автомобили ще се съсредоточи около еднократната продажба на автомобил при ~20% брутни маржове, след което събиране на повтарящи се приходи от софтуер при ~80% брутни маржове за следващите 10 години или така (тъй като американците обикновено притежават кола от около 10 години).
Нека да разгледаме един пример, за да видим как се добавя това създаване на стойност.
AVs вероятно ще увеличат потоците от приходи за автомобилните производители
Да кажем, че една кола струва 30 000 долара с ~20% брутен марж. Да кажем също, че колата е автономна, автомобилният производител продава софтуера за захранване на тези функции на 5000 долара на година и потребителят притежава колата за 10 години.
При традиционния модел автомобилен производител си тръгва с 6000 долара брутна печалба от продажбата на тази кола. Но в новия модел автомобилният производител ще се прибере с 6000 долара брутна печалба от първоначалната продажба на автомобила (непроменена) и 4000 долара брутна печалба годишно за следващите 10 години, за обща 10-годишна брутна печалба от 46 000 долара от само една продажба на автомобил – повече от 7 пъти брутната печалба, реализирана в рамките на стария модел.
Разбира се, това е само теоретичен пример. Но въпросът е ясен: самоуправляващите се автомобили могат да означават „голям бизнес“ за производителите на автомобили, потенциално увеличавайки печалбите им многократно.
Самоуправляващите се превозни средства ще преобразят транспорта
Друг голям икономически стълб ще дойде чрез стартирането и мащабирането на услугите за роботикакси по целия свят.
Смята се, че след време роботикси услуги като Waymo ще бъдат налични във всеки град по света. Ако е така, те вероятно ще извадят от бизнеса услугите, задвижвани от хора.
Но те ще го направят при значително по-високи маржове на печалба от тези на настоящите услуги.
Например Uber получи оценка от 150 милиарда долара, въпреки че трябваше да плати около 75% от цената на всяко пътуване на своите шофьори. Сега си представете, ако не трябваше да прави това - защото нямаше човешки шофьор, който да превозва пътниците си.
Печалбите в услугата роботикси могат да бъдат 4 пъти по-високи от тази в услуга за превозване, задвижвана от хора.
Така че, ако задвижваната от човека услуга на Uber в момента се оценява на 150 милиарда долара, тогава теоретично услуга за роботикакси с подобен размер с 4 пъти по-големи печалби може да бъде оценена на 600 милиарда долара.
И това е същото, когато става въпрос за потенциала за автономни логистични системи.
Компании като Aurora и Kodiak Robotics са готови да пуснат безпилотни камиони за доставка по пътищата на Тексас по-късно тази година. Това ще отбележи първата стъпка към пълно автоматизиране на логистичните мрежи на страната. Говорим за автономни камиони, автобуси, влакове, кораби, самолети и т.н.
Разбира се, това бъдеще – с „автоматизирано всичко“ – е далече. Но благодарение на тези най-нови разработки, изглежда, че бъдещето на автономния транспорт с камиони вече е настъпило.
Сега в САЩ камионите превозват около 75% от общата стойност на товара и 65% от общото тегло на товара. Това е индустрия, оценена на ~200 милиарда долара в Америка и ~2 трилиона долара в световен мащаб.
Но защо тяхното въздействие е толкова потенциално огромно? Спестяване на разходи и повишаване на ефективността.
Според Американския институт за изследване на транспорта (ATRI) заплатите и придобивките на шофьорите съставляват около 40% от общите оперативни разходи на транспортните компании. Следователно технологията за самостоятелно управление може да намали разходите на компаниите с около 40%. И това е само началото.
Още една промяна в играта – удължени часове на обслужване. Докато правилата за безопасност ограничават шофьорите на камиони до около 11 часа шофиране на ден, автономните камиони не трябва да спят. Те могат да работят 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, като драстично подобряват производителността и прекрояват сроковете за доставка. Освен това автоматизирането на маршрутите на дълги разстояния може да освободи човешки шофьори за по-кратки местни доставки, като оптимизира цялата логистична верига.
В крайна сметка самоуправляващите се камиони могат да намалят логистичните разходи навсякъде. Да кажем, че тази революционна технология води до 30% икономия на разходи, консервативно. Когато приложите това към глобална индустрия от 2 трилиона долара, това означава потенциални спестявания до 600 милиарда долара.
Това не е просто трансформация. Това е сеизмично изместване.
Последната дума за самоуправляващите се автомобили
Така че, ако сте един от хората, които питат какво от това?, когато става дума за епохата на AV, да се надяваме, че тази статия ще ви помогне да отговорите на въпроса си.
В мащаб автономните превозни средства биха могли да увеличат многократно печалбите на производителите на автомобили... да позволят създаването на империя на роботиксита на стойност 600 милиарда долара... и напълно да разрушат индустрията за товарни превози на стойност 2 трилиона долара.
Ние виждаме AV като икономическа възможност за няколко трилиона долара.
Разбира се, това означава, че ако самоуправляващите се автомобили са успешни, AV акциите биха могли (и трябва) да скочат през следващите години.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Коя е най-голямата заплаха за финансовите пазари?
Единият начин да се включите в Robotaxi на Илон Мъск преди дебюта му
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 859.50 | ▼1.15% |
Ethereum | 3 435.04 | ▲3.12% |
Ripple | 1.49 | ▲1.39% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |