Снимка: Istock
Изпълнителният директор на Tesla (TSLA) Илон Мъск отдавна рекламира автономните превозни средства като бъдещето на компанията.
На събранието на акционерите си през юни Мъск каза, че технологията сама по себе си ще увеличи стойността на компанията поне десетократно.
Но с намерението на Мъск да разкрие подробности на 10 октомври за автономен таксиметров флот, за който намекваше от години, скептиците предупреждават, че роботикситата може да са на години от това да се превърнат в печелившо начинание.
„Може да е малко трудно да се развълнуваме до лудост“, каза анализаторът на RBC Capital Markets Том Нараян относно потенциалната реакция на акциите за Tesla. „Това е далеч в бъдещето, така че просто не знаем колко силно ще се отрази [на бизнеса].“
Навлизането на Tesla на пазара би поставило компанията в пряка конкуренция с Waymo на Google (GOOG, GOOGL), която оперира своя флот от самоуправляващи се таксита в Лос Анджелис, Сан Франциско и Финикс, с планирано разширение в Остин.
Въпреки че графикът за всяко автономно такси от Tesla остава несигурен, анализаторите посочват бизнес модела на Waymo като доказателство за предизвикателна икономика.
За разлика от Uber (Uber) и Lyft (LYFT), които използват превозни средства, притежавани и управлявани от отделни шофьори, автономните таксиметрови компании трябва да притежават целия си автопарк. Това означава да наблюдавате разходите за поддръжка, автомобилна застраховка, инфраструктура за зареждане и почистване.
Всичко се равнява на оперативни разходи от $0,42 на миля на превозно средство, според доклад на Lux Research. Крис Робинсън, старши директор на енергийния екип и автор на доклада, каза, че това възлиза на два до три пъти разходите за притежание на автомобил.
„Трябва да намалите разходите за предлагане на тези услуги, за да сте конкурентоспособни с притежаването на автомобили“, каза Робинсън. „Ето защо не мисля, че ще станем свидетели на фундаментално изместване на собствеността върху автомобили, отколкото услуги като Uber и таксиметрови шофьори, които биха били изместени от роботиксита.“
Оперативните разходи се усложняват от процеса на автоматизиране на превозните средства. Настоящият автопарк на Waymo се състои от електрически превозни средства Jaguar I-PACE, които са оборудвани за човешки водачи, но са оборудвани с високотехнологични сензори и компютри за постигане на пълна автономност.
Докато компанията-майка Alphabet не разкрива конкретно данни за приходите за своята услуга за самостоятелно шофиране, нейното бизнес звено, което включва Waymo, отчете оперативна загуба от приблизително 2 милиарда долара през първата половина на годината. Робинсън изчислява, че само разходите за оборудване днес надхвърлят 40 000 долара за превозно средство.
Zoox на Amazon (AMZN) се опитва да промени това изчисление с превозно средство, създадено в компанията специално за автономна употреба. Превозните средства на компанията, оформени като тостери, нямат волан, педали и шофьорска седалка. Пътуването работи двупосочно, което означава, че може да се движи и в двете посоки.
Компанията е готова да пусне услугата си в Лас Вегас през следващата година. Съоснователят и главен технически директор Джеси Левинсън каза, че Zoox нямаше да оцелее и да стигне до пазара без подкрепата на Amazon, която придоби компанията през 2020 г.
„Производството на кола е скъпо начинание като цяло, но това е нов тип превозно средство“, каза той. „[Трябва да] изградите стека за автономност, да го интегрирате с това персонализирано роботикси, трябва да съберете много, много милиони мили данни. Трябва да направите тонове симулации, трябва да разработите всички видове фърмуер и AI алгоритми и лепилото, за да свържете всичко това заедно. След това трябва да го валидирате на полето и да докажете, че всъщност е по-безопасен от човек. Правенето на всичко това отнема много време и изисква много капитал.“
Консултантската фирма McKinsey & Co. изчисли, че глобалният пазар на автономни таксита може да генерира до 1,3 трилиона долара приходи до 2030 г.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.09% |
USDJPY | 154.09 | ▼0.77% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.14% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.04% |
USDCAD | 1.39 | ▼0.15% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 573.60 | ▲0.04% |
S&P 500 | 5 930.38 | ▼0.17% |
Nasdaq 100 | 20 662.20 | ▼0.44% |
DAX 30 | 19 115.50 | ▼0.15% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 077.80 | ▲2.88% |
Ethereum | 3 346.42 | ▲8.91% |
Ripple | 1.13 | ▲2.11% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.94 | ▲1.30% |
Петрол - брент | 73.54 | ▲1.11% |
Злато | 2 664.92 | ▲0.50% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 552.38 | ▲0.05% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.84 | ▲0.19% |
Germany Bund 10 Year | 134.03 | ▲1.60% |
UK Long Gilt Future | 94.12 | ▲0.37% |